1. صفحه اصلی
  2. مقالات و نوشته ها
  3. اولین روزنامه تهران
اولین روزنامه تهران

اولین روزنامه تهران

تهران بنیانگذار روزنامه نگاری در ایران بود. اولین روزنامه ایران در تهران چاپ شد و به دست مردم رسید.
میرزا صالح شیرازى از بنیان‌‌گذاران روزنامه‌‌نگارى در ایران در زمان قجر است.
او اولین كسى بود كه اعلام‌‌نامه‌‌اى را در سال 1252 ق. منتشر كرد. اولین روزنامه تهران اعلام نامه‌‌اى است متعلق به دوران محمد شاه كه توسط میرزا صالح شیرازى منتشر شد. وی این اعلان نامه را با این عبارت آغاز مى‌‌کند.

 بر رأى صوابنماى ساكنین ممالك محروسه مخفى نماناد كه همت ملوكانه اولیاى دولت علیه مصروف بر این گشته است كه ساكنین ممالك محروسه تربیت شوند و از آنجا كه اعظم تربیت آگاه ساختن از كار جهان است لهذا به حسب حكم شاهنشاهى كاغذ اخبارى مشتمل بر اخبار شرقیه و غربیه در دارالطباعه ثبت و به اطراف و اكناف فرستاده خواهد شد.
بدین ترتیب دوران روزنامه نگاری در ایران آغاز شد و تهران جزو اولین شهرهایی در جهان است که صاحب روزنامه می شود. تهران در بسیاری از مظاهر تمدن غرب جزو سردمداران شهرهای جهان بود و یکی از این مظاهر ، روزنامه بود.
روزنامه ای که به واقع ماهنامه بود و به طور ماهیانه چاپ می شد ، در سال ۱۲۱۶ .ش پا به شهر تهران گذاشت و تهران از همان زمان تا کنون صاحب روزنامه شد. نام این روزنامه کاغذ اخبار بود. کاغذ اخبار تا چهارده سال و آغاز انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، تنها نشریه چاپی در کشور بود که در یک صفحه آن اخبار دارالخلافه تهران و در صفحه دیگر آن اخبار ینگه دنیا و کشورهای ایتالیا ، انگلستان و ترکیه به چاپ می رسید.
راجع به این روزنامه بود که ادموند دوتامپل در كتاب خود به نام قاجاریه چاپ پاریس در سال 1873 م. مى‌‌نویسد: « در دوره سلطنت محمد شاه اولین روزنامه رسمى مملكتى انتشار یافت. این روزنامه روى یك برگ كاغذ خانبالغ با چاپ سنگى نامرغوب چاپ مى‌‌شد. نامى نداشت و فقط در پایین صفحه اول آن علامت رسمى دیده مى‌‌شد. این روزنامه‌‌اى است كه پس از تغییر وضع به صورت روزنامه رسمى (وقایع اتفاقیه) در طهران در آمد.»
روزنامه کاغذ اخبار با این تغییر نام مبدل به روزنامه ای شد که یاد و نام آن تا امروز به نام وقایع اتفاقیه بر سر زبان ها جاری است.

امتیاز شما به این مطلب
پیانو ناپلئون بناپارت در تهران
روایتی از دفن فروغ فرخ زاد در گورستان ظهیرالدوله

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست