1. صفحه اصلی
  2. عکس های تهران
  3. تصاویری از دروازه شمیران تهران
دروازه شمیران تهران

تصاویری از دروازه شمیران تهران

شاه طهماسب صفوی اطراف تهران را حصاری کشید تا شهر تهران از گزند دشمنان محفوظ بماند. دروازه شمیران قدیم تهران در انتهای خیابان پامنار قرار گرفت و گذر تهران به منطقه شمیران در انتهای این خیابان قرار داشت. در عهد ناصری با گسترش شهر تهران ، این دروازه به جایی بالاتر از خیابان پامنار و در محلی که امروزه به نام پل چوبی مشهور است ساخته شد. دروازه شمیران گذرگاه تهران به شمیران شد.
دروازه شمیران تهران ، شمالی ترین نقطه شهر تهران بود و تا سال ها مردم تهران برای عبور از تهران به سمت شمیرانات از این دروازه عبور می کردند. شمیرانات در آن ایام ، تفرجگاه سرسبزی بود که توسط رودخانه ها و قنات های البرز سیراب می شد. رود دره های دارآباد ، تجریش ، گلایدره ، و قنات های پر آب عباس آباد و قیطریه زیبایی شمیرانات را دوچندان می کرد و شهر تهران را به یکی از سرسبزترین و زیباترین شهرهای ایران مبدل کرده بود. تهران نیز از این رودخانه ها و قنات ها بی بهره نبود. محلات سرچشمه و بهارستان ، سرشار از این قنات ها و جوی های روانی بودند که سرچشمه آن از شمیرانات بود.
شمیران هم تفرجگاه و هم دژ دفاعی تهران بود و دروازه شمیران معبر این دو منطقه بود. خیابان شریعتی از همان ایام شکل و رنگ و بوی خیابان که نه رنگ و بوی معبر به خود گرفت و در زمان پهلوی مبدل به خیابان اصلی برای گذر از تهران به شمیران شد.

امروز نه از دروازه شمیران قدیم خبری هست و نه دروازه شمیران جدید برجای خود باقی است. تنها نام هایی از این معبر و دروازه مهم به جای مانده است. محله دروازه شمیران یادگار دروازه ای قدیمی است و نام هایی مانند پیچ شمیران نیز در میان دود و بتون های شهر تهران از گذشته های دور به جای مانده است. پیچ شمیران همان جایی است که خیابان شریعتی از این پیچ در ابتدای خیابان انقلاب امروزی آغاز می شود. به جز این نام ها و یادها تصاویری زیبا از دروازه شمیران و ساکنین تهران به جای مانده که از این دروازه و پیچ شمیران به شمال تهران سفر می کردند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست