1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. خیابان انقلاب تهران محله ای تاثیر گذار در یکصد سال گذشته
خیابان انقلاب

خیابان انقلاب تهران محله ای تاثیر گذار در یکصد سال گذشته

خیابان انقلاب تهران یکی از مشهورترین خیابان های تهران است. میدان انقلاب و خیابان انقلاب تهران کتابفروشی های بسیار زیادی را در خود جای داده است و یکی از مهمترین گذرهای فرهنگی تهران به شمار می رود. تاریخچه خیابان انقلاب سرشار از تصاویر رنگارنگ و حوادث مهم اجتماعی و فرهنگی برای تهران است. خیابان انقلاب ، محله انقلاب و میدان انقلاب از کلمه هایی هستند که درباره این خیابان بسیار به کار می روند و هر کدام از این نام ها با دنیایی خاطره های تلخ و شیرین همراه هستند.

خیابان انقلاب کجاست؟

خیابان انقلاب یکی از خیابان های مهم و مرکزی شهر تهران است در محور شرق به غرب است‌ طول خیابان انقلاب ۵۶۰۰ متر است که از میدان انقلاب تا میدان امام حسین امتداد دارد و این طول نشان دهنده فاصله میدان انقلاب تا میدان امام حسین است. در امتداد غربی خیابان انقلاب، خیابان آزادی قرار دارد که به میدان آزادی ختم می شود و در امتداد شرقی این خیابان و پس از میدان امام حسین ، خیابان دماوند آغاز شده که تا انتهای محله های تهرانپارس و حکیمیه و بزرگراه یاسینی امتداد دارد. خیابان انقلاب از طولانی ترین خیابان های تهران است و برای تصویری درست از این خیابان باید گفت که طول خیابان انقلاب یک سوم طول خیابان ولیعصر است‌. ضلع شمالی خیابان انقلاب در محدوده منطقه ۶ تهران قرار داشته و ضلع جنوبی این میدان در محدوده منطقه ۱۱ تهران قرار دارد‌.

خیابان انقلاب تهران

خیابان انقلاب تهران از مهمترین خیابان های تهران است. نام قدیم خیابان انقلاب خیابان شاهرضا بود که پس از انقلاب به نام خیابان انقلاب نامگذاری شد. از وجوه مختلف قابل بررسی است‌. این وجوه را موقعیت جغرافیایی خیابان انقلاب ، موقعیت تاریخی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، هنری و تجاری آن ساخته است که درباره هر کدام از این وجوه در جای خود سخن خواهیم گفت. خیابان انقلاب دارای مهمترین تقاطع ها با خیابان ها و محورهای مرکزی شهر تهران است.

از مهمترین تقاطع های خیابان انقلاب می توان به تقاطع خیابان های کارگر ، تقاطع خیابان وصال ، تقاطع خیابان فلسطین ، تقاطع خیابان ولیعصر ، تقاطع خیابان حافظ ، تقاطع خیابان نجات الهی یا خیابان ویلا، تقاطع فردوسی ، تقاطع مفتح یا دروازه دولت ، تقاطع شریعتی یا پیچ شمیران و تقاطع پل چوبی اشاره کرد. تمامی این تقاطع ها از مهمترین تقاطع های مناطق مرکزی تهران هستند و این موضوع اهمیت مواصلاتی خیابان انقلاب را به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تاریخی نشان می دهد.

در تاریخچه خیابان انقلاب سه تقاطع بسیار مهم دروازه دولت ، تقاطع پل چوبی و تقاطع پیچ شمیران در جانمایی دروازه های زمان قاجار دارای اهمیت است. این دروازه ها دروازه شمیران و دروازه دولت بودند. سه میدان بسیار مهم خیابان انقلاب ، میدان انقلاب ، میدان فردوسی و میدان امام حسین هستند که تمامی این میدان ها از مهمترین میادین مرکزی تهران هستند. بخشی از مهمترین مراکز دولتی و تاریخی شهر تهران مانند دانشگاه تهران ، مجموعه تئاتر شهر ، بوستان دانشجو، اداره کل تعزیرات حکومتی و بسیاری دیگر از شعب دانشگاه های مختلف در حاشیه این خیابان قرار دارند و از این نظر کمتر خیابانی را در تهران می توان یافت که تا به این حد دارای ارزش تاریخی ، فرهنگی ، تجاری ، اداری و اجتماعی باشد. خیابان انقلاب یکی از مهمترین خیابان ها در تحولات پنجاه ساله اخیر ایران است و بخشی از مهمترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی در محدوده این خیابان رخ داده است.

بسیاری از مورخان احداث دانشگاه تهران و وقایع دهه پنجاه در این دانشگاه را یکی از دلایل مهم جنبش های دانشجویی در یکصد ساله اخیر و حتی کمک به وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ می دانند و به این ترتیب تاثیر خیابان انقلاب بر جنبش های دانشجویی یکصد سال اخیر روشن می شود. خیابان انقلاب مرکز بورس های مختلف تجاری در شهر تهران است. بورس ارز و دلار در میدان فردوسی ، بورس کتابفروشی خیابان انقلاب و مرکز فرهنگی هنر تئاتر چهارراه ولیعصر از مهمترین آنها است و بسیاری دیگر از بورس های این خیابان ، دارای جایگاه ویژه ای در میان بورس های تجاری شهر تهران هستند که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت.

شاید اگر بگوییم که بازار ارز میدان فردوسی معادلات اقتصاد ملی را دچار تغییر و تحول کرده و یا میدان انقلاب در معادلات فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی تاثیر گذار است و مرکز فرهنگی و هنری تئاتر شهر بر روی معادلات هنری در سطح ملي تاثیر گذار است سخنی گزاف نگفته ایم. تمامی موارد فوق نشان می دهد که نشان دادن وجوه مختلف تاریخی ، فرهنگی ، تجاری ، اقتصادی ، هنری و اجتماعی و سیاسی بسیار پیچیده و در هم تنیده است که برای معرفی هر کدام از این بخش ها و تاثیرات حجم یک کتاب نیز کفایت نخواهد کرد و وبسایت کوچه گرد در این نوشته می کوشد تا تنها بخش کوچکی از این وجوه را در حد وسع خود و حوصله مخاطبین به شما عرصه کند.

محله انقلاب تهران کجاست؟

محله انقلاب تهران یکی از چندین محله ای است که در مجاورت خیابان انقلاب در محدوده منطقه ۱۱ تهران قرار دارد. محله انقلاب در بین چهار خیابان معروف تهران به نام خیابان انقلاب ، خیابان جمهوری ، خیابان کارگر و خیابان حافظ قرار دارد. محله انقلاب از شمال با محله وصال شیرازی ، محله ولیعصر و خیابان انقلاب ، از جنوب با محله شیخ هادی و خیابان جمهوری ، از شرق با محله فردوسی و خیابان حافظ و از غرب با محله جمالزاده و خیابان کارگر مجاورت دارد.

محله انقلاب تهران از محله های قدیمی تهران است و مجاورت محله انقلاب با محله های شیخ هادی و محله فردوسی نمایانگر ابعاد تاریخی محله انقلاب است. محله انقلاب تهران از جمله اولین محله هایی است که بعد از برداشته شدن دروازه های تهران در اواخر قاجار و اوایل پهلوی شکل گرفت و در گذر زمان تبدیل به محله ای مستقل شد. محله انقلاب هم زمان با محله شیخ هادی آغاز به رشد و توسعه کرد و در کمترین زمان تبدیل به یکی از محله های مهم تهران شد. محله انقلاب تهران را بیشتر با کتابفروشی های خیابان انقلاب می شناسند ، اما این محله از جمله محله هایی است که نقش بی بدیل و بزرگی را در تحولات فرهنگی و اجتماعی تهران و حتی ایران داشته است.

خیابان های محله انقلاب

خیابان های محله انقلاب جزو معروفترین گذر های فرهنگی شهر تهران هستند. خیابان کارگر ، خیابان منیری جاوید ، خیابان دوازده فروردین ، خیابان فخر رازی ، خیابان دانشگاه ، خیابان ابوریحان ، خیابان فلسطین ، خیابان برادران مظفر ، خیابان ولیعصر ، خیابان رازی ، خیابان خارک ، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان لبافی نژاد و خیابان حافظ همگی از جمله خیابان های محله انقلاب هستند.

لازم نیست توضیح دهیم که چه حجم بزرگی از مهمترین انتشاراتی ها و کتابفروشی های بزرگ کشور در این خیابان ها در حال فعالیت هستند و اینکه این انتشاراتی ها چه حجم وسیعی از محتوای کتب رشته های مختلف را تولید کرده و یا به مردم عرضه می کنند و هیچ توضیحی نیز نمی شود داد که این حجم بزرگ از تولید محتوای کتاب از کتب کودکان تا کتب فلسفی و حقوقی و سیاسی تا چه میزان در تحولات اجتماعی و فلسفی و هنری و دانشگاهی ایران تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیمی گذاشته است. محله انقلاب قطب علمی و فرهنگی تهران و ایران است و همچنین بزرگترین مرکز تئاتر ایران ، ساختمان تئاتر شهر نیز در محله انقلاب قرار دارد.

میدان انقلاب تهران کجاست؟

میدان انقلاب تهران یکی از مهمترین میدان ها و تقاطع ها و چهارراه های تهران است. در تاریخچه میدان انقلاب آمده است که نام قدیم میدان انقلاب ، میدان 24 اسفند بود که پس از انقلاب به نام میدان انقلاب نامگذاری شد. ویژگی های منحصر به فرد میدان انقلاب ، این میدان را از تمامی میدان ها و چهارراه های هم مانند خود جدا می کند. میدان انقلاب تقاطع مهمی است که خیابان آزادی ، خیابان انقلاب و خیابان های کارگر شمالی و خیابان کارگر جنوبی را به همدیگر متصل می کند. میدان انقلاب چهار راهی است که در هر طرف آن یک محله مستقل وجود دارد.

محله های جمالزاده و محله انقلاب در جنوب خیابان انقلاب قرار داشته و جزو منطقه ۱۱ تهران قرار دارد و محله های خیابان وصال و محله نصرت در شمال میدان انقلاب و جزء منطقه ۶ تهران هستند. میدان انقلاب به خصوص در دهه های ۴۰ تا ۷۰ مرکز بزرگ فرهنگی و اجتماعی تهران بود. خاطرات سینماهای انقلاب ، کتابفروشی ها و نوار فروشی های میدان انقلاب و برگزاری تظاهرات های مختلف در روزهای قدس و سخنرانی های این میدان در آن دهه ها و جالب تر از همه این خاطرات ، غذاها و ساندویچی های ارزان قیمت انقلاب ، هیچگاه از ذهن تهران زدوده نمی شود.

تقریبا تمامی دانشجویان تهرانی و حتی بسیاری از دانشجویان شهرهای اطراف تهران خاطرات بسیار زیادی را با گشت و گذار و خرید کتاب و خوردن ساندویچ های ارزان میدان انقلاب را از یاد نخواهند برد. میدان انقلاب از میادین خاطره انگیز تهران است. نماد میدان انقلاب پس از انقلاب اسلامی تغییر کرد واین نماد تا چند سال پیش نیز در این میدان باقی بود که پس از اعتراضاتی مبنی بر وجود چشم داود در این طراحی ، سنگ نگاره قدیمی میدان انقلاب جمع آوری شده و در حال بازسازی است.

خیابان انقلاب در زمان قاجار

درباره تاریخچه خیابان انقلاب آنچه کمتر به آن توجه می کنند ، وجود سه تقاطع بسیار مهم و تاریخی در خیابان انقلاب است. این اماکن و تقاطع های مهم ، تقاطع پل چوبی ، تقاطع دروازه دولت و تقاطع پیچ شمیران یا خیابان شریعتی در این خیابان است. این سه تقاطع به لحاظ تاریخی برای تهران بسیار ارزشمند است. تقاطع پل چوبی محل نصب دروازه شمیران در عهد ناصری بود که به دلیل حفر خندق پلی از جنس چوب بر روی خندق گذاشتند تا مردم بتوانند از روی این پل چوبی تردد کنند. این پل تاریخی تا زمان ناصرالدین شاه در این محل نصب شده بود و در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود که به دلیل توسعه تهران از سمت شمال ، حصارهای دروازه شمیران به محل پل چوبی منتقل شد و از آن زمان بود که نام پل چوبی در این منطقه به یادگار ماند.

دو تقاطع مهم دیگر ، تقاطع دروازه دولت و پیچ شمیران هستند. این تقاطع ها نیز از تقاطع ها و دروازه های مهم تهران در زمان ناصرالدین شاه بودند. محله های قدیمی تهران در زمان شاه تهماسب ، چهار محله عودلاجان ، بازار تهران یا بازار بزرگ تهران ، سنگلج و چاله میدان بودند. در زمان ناصرالدین شاه و با توسعه تهران ، محله ای جدید و بسیار مهم به تهران افزوده شد تا ارکان دولتی به محله جدید منتقل شوند و به همین دلیل نیز به محله جدید ، محله دولت می گفتند و دروازه ای نیز با نام دروازه دولت در شمال این محله احداث شد.

نام دروازه دولت نیز یادگار زمان توسعه تهران در زمان ناصری است و پیچ شمیران و خیابان شریعتی نسز یادگار جاده قدیم شمیران بود که مسافران تهران را به منطقه شمیران می رساند. این تقاطع ها تاریخی ترین و مهمترین تقاطع های خیابان انقلاب بودند و این خیابان از اتصال این تقاطع ها و امتداد آن تا محله باغ شاه در حوالی میدان حر به وجود آمد. میدان باغشاه نیز منطقه ای در جنوب میدان انقلاب بود که خیابان انقلاب این مناطق را به یکدیگر متصل می کرد.

خیابان انقلاب در زمان پهلوی اول

در زمان رضا شاه چند اتفاق بسیار مهم در خیابان انقلاب رخ داد. اولین و مهمترین این اتفاقات ساختن دانشگاه تهران در سال 1313 بود. اتفاق بسیار مهم دیگر نیز احداث بیمارستان امام خمینی یا بیمارستان پهلوی بود. احداث این دو مرکز باعث شد تا افراد بسیاری به این منطقه رفت و آمد کنند و ارزش و موقعیت خیابان انقلاب از گذشته بیشتر شود چرا که اولین بیمارستان بزرگ ایران و اولین دانشگاه ایران در گوشه هایی از این منطقه ساخته شده بود و اقشار مختلف تردد خود را به این منطقه آغاز کردند.

نام قدیم خیابان انقلاب ، خیابان شاهرضا بود و رضا شاه نام خود را بر روی این خیابان گذاشت و میدان انقلاب را نیز به نام زادروز خود در 24 اسفند ، خیابان 24 اسفند نامگذاری کرد. میدان انقلاب دیگر تبدیل به میدانی پر رفت و آمد شده بود و توسعه شهرنشینی در محله انقلاب آغاز شده بود. در دهه 1320 و 1330 این توسعه شتاب گرفت و بخش های مختلف محله انقلاب تبدیل به خانه های مسکونی شد. و خیابان انقلاب نیز هر روز به سمت غرب پیشروی می کرد و این پیشروی باعث تشکیل و شهرنشینی محله هایی مانند سلسبیل و محله جی شد تا نوبت به پهلوی دوم رسید.

در زمان پهلوی دوم نیز اتفاقات بسیار مهم دیگری در خیابان انقلاب ، این خیابان را به محله ای پر رفت و آمد تر از گذشته کرد. احداث تئانر شهر، پارک دانشجو ، چندین سینما و میدان آزادی این اتفاقات بودند. احداث تئاتر شهر خیابان انقلاب را در مرکز توجه هنرمندان تئاتر و سینما و اقشار مختلف کرد. تمامی مراکز خیابان انقلاب از جمله بزرگترین مراکز فرهنگی و خدماتی زمان خود بودند و این مراکز در حاشیه خود در محله انقلاب ، حجم وسیعی از سکونت ها و ایجاد مراکز تجاری را به وجود آور و خیابان انقلاب تبدیل به مرکز و قطب تجاری و اداری و خدماتی شهر تهران شد. از طرفی احداث میدان آزادی و برج آزادی خیابان انقلاب را تا ورودی تهران در میدان آزادی امتداد داد و این خیابان به همراه خیابان آزادی یا خیابان آیزنهاور مبدل به بزرگترین خیابان ورودی به تهران و دسترسی به بزرگترین مراکز تجاری و خدماتی و آموزشی شهر تهران شدند.

میدان انقلاب تهران هم اکنون

خیابان انقلاب پس از انقلاب نیز دچار تغییر و تحولات بسیاری گردید که یکی از مهمترین این تغییر و تحولات مربوط به نماد تهران و یا سنگ نگاره میدان انقلاب بود. سنگ نگاره یا نماد قدیمی میدان انقلاب توسط ایرج اسکندری طراحی شده و اجرای آن را فریدون صدیقی بر عهده گرفت. نماد میدان انقلاب ، در میدان انقلاب نصب شد. لازم به ذکر است ، طراحی این نماد برای مصلای تهران انجام شده بود اما جانمایی آن در میدان انقلاب صورت گرفت. در دهه هشتاد بود که نماد میدان انقلاب مورد اعتراض برخی از اقشار قرار گرفت. دلیل این اعتراضات به اشکالی بود که با چشم داود شباهت داشت. نماد میدان انقلاب جمع آوری شد و تا کنون نیز طراحی و ساخت نماد جدید میدان انقلاب انجام نشده است.

دسترسی میدان انقلاب (محله انقلاب)

شاید کمتر خیابان و محله ای را در تهران یافت که به خوش مسیری محله انقلاب باشد. مهمترین مسیر ورودی به این خیابان از طریق میدان انقلاب و میدان امام حسین برقرار می شود و همچنین تقاطع های بسیار مهم این خیابان دسترسی های متعدد و بی شماری را به خیابان انقلاب و محله انقلاب و میدان انقلاب فراهم کرده است.

حمل و نقل عمومی
درباره حمل و نقل عمومی به جرات می توان گفت که خیابان انقلاب و محله انقلاب در صدر ده محله برتر تهران به لحاظ حمل و نقل عمومی هستند. در تمامی اضلاع میدان انقلاب و در طول این خیابان تا میدان امام حسین ، هیچ نقطه ای بدون دسترسی بسیار عالی و مناسب به حمل و نقل عمومی وجود ندارد. دو خط بی آرتی بسیار عالی در خیابان انقلاب و خیابان ولیعصر در دسترس هستند و ناوگان اتوبوسرانی این خیابان ها در سرتاسر این محله دیده می شوند.

مترو
دسترسی به مترو نیز تا همان اندازه عالی و بسیار خوب است. این محله دارای چندین خط مترو است که از طول خیابان انقلاب و در اطراف این محله عبور کرده و بهترین دسترسی ها به مترو را فراهم می کنند. ایستگاه های مترو انقلاب عبارتند از :

  • ایستگاه مترو انقلاب
  • ایستگاه مترو تئاتر شهر
  • ایستگاه مترو فردوسی
  • ایستگاه مترو دروازه دولت
  • ایستگاه مترو امام حسین

همچنین ایستگاه های مترو دیگری در حاشیه خیابان انقلاب وجود دارند که وجود این ایستگاه های مترو ، این محله را از نظر دسترسی به مترو تقویت می کند.

  • ایستگاه مترو دروازه شمیران
  • ایستگاه مترو طالقانی
  • ایستگاه مترو مدان حر

تمامی شرایط حمل و نقل عمومی در محله انقلاب در بهترین وضعیت خود قرار داشته و این محله را جزو مناطق برتر تهران از نظر حمل و نقل عمومی قرار داده است.

خیابان انقلاب در طرح ترافیک است

خیابان انقلاب یکی از خیابان هایی است که به طور کامل در درون طرح ترافیک تهران است. طرح ترافیک تهران از خیابان کارگر در ابتدای خیابان انقلاب آغاز شده و تا میدان امام حسین امتداد دارد و باید گفت که خیابان انقلاب به طور کامل در درون طرح ترافیک تهران است. این موضوع باعث شده است تا خیابان انقلاب با محدودیت ترافیکی مواجه باشد و تردد خودروهای شخصی در ساعات روز در این خیابان با محدودیت مواجه باشد.

شرایط زندگی در خیابان انقلاب

زندگی در انقلاب از منظرهای وجوه مختلف قابل بررسی است. خیابان انقلاب از منظر حمل و نقل عمومی جزو بهترین محله های تهران است. خطوط حمل و نقل عمومی در تمام خیابان های انقلاب در دسترس است و بهترین ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از خطوط بی آرتی و مترو و خطوط متعدد تاکسیرانی در این خیابان وجود دارد. بافت شهرسازی در خیابان انقلاب و در محله های مختلف این خیابان بنا بر شرایط مختلف تفاوت های بسیاری دارد. ضلع شمالی این خیابان دارای بافتی نوساز تر است و ضلع جنوبی این خیابان به خصوص در محله هایی مانند فردوسی و شیخ هادی دارای بافت ساختمانی قدیمی تری است و این موضوع را باید در مورد شرایط زندگی در محله انقلاب در نظر گرفت.

خیابان انقلاب از جمله محله هایی است که با مراکز تجاری و تفریحی بسیار زیادی شناخته می شود و این موقعیت بی نظیر برای ساکنین این محله وجود دارد که در جای جای این خیابان و محله از این امکانات بی نظیر نهایت استفاده را ببرند و تمامی این موارد از نقاط مثبت زندگی در انقلاب است. اما ، در مورد شرایط زندگی در انقلاب باید به نقاط منفی زندگی در انقلاب نیز اشاره کرد. نام خیابان انقلاب با ترافیک بسیار پیچیده اش شناخته شده استو ترافیک این محدوده نیز تنها در خیابان های فرعی وجود ندارد ، بلکه تقریبا در تمامی خیابان های این محدوده ما شاهد ترافیک های سنگینی هستیم و این ترافیک سنگین در بسیاری از مواقع حتی در کوچه پس کوچه های انقلاب نیز رخنه می کند.

از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد ، وجود این خیابان در محدوده طرح ترافیک است و این موضوع استفاده ساکنین انقلاب را از خودروهای شخصی محدود کرده است. از سویی دیگر آلودگی شدید این محدوده از شهر زندگی در انقلاب را برای افرادی که دارای بیماری های زمینه ای قلبی و عروقی هستند ، دشوار می کند و باید اذعان داشت که آلودگی صوتی و آلودگی هوا در این محدوده محدود به ساعات و فصل های سرد سال نیست و این مشکلات در طول سال و در تمام ساعات روز ادامه دارد. این موارد از جمله مولفه هایی است که باید برای زندگی در انقلاب آن را لحاظ کرده و سپس این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد.

قیمت خانه در انقلاب

قیمت خانه در انقلاب تابع شرایط و موقعیت خانه در محله های مختلف انقلاب و بافت مسکونی و اداری و تجاری این محدوده از شهر است. محله های شمال خیابان انقلاب در محدوده منطقه 6 تهران قرار داشته و دارای بافتی نوساز هستند و قیمت خانه در این محدوده بسیار بالاتر از محدوده های جنوبی خیابان انقلاب است. همچنین به دلیل بافت تجری بسیار قوی خیابان انقلاب ، به خصوص در تقاطع هایی مانند چهار راه ولیعصر و خیابان ویلا قیمت های این محدوده از خیابان انقلاب معمولا از باقی محله های میدان انقلاب بالاتر است.

تاثیر خیابان انقلاب در تحولات تهران

خیابان انقلاب یکی از تاثیرگذارترین خیابان های تهران در تحولات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و هنری در سطح تهران است. تقاطع های پل چوبی و دروازه دولت محل احداث دو دروازه مهم شهر تهران با نام دروازه های شمیران و دروازه دولت در زمان ناصرالدین شاه بود. خیابان انقلاب محل احداث اولین دانشگاه ایران را زمان خود بود و احداث این دانشگاه باعث شد تا میدان انقلاب تبدیل به قطب کتاب و قطب فرهنگی کشور شود و تمام کتب در رشته های مختلف در این خیابان عرضه شود.

تظاهرات و جنبش های دانشجویی در زمان پهلوی در خیابان انقلاب را از جمله عوامل موثر در تغییر رژیم پهلوی می دانند و این موضوع نیز از جمله تاثیرات مهم اجتماعی خیابان انقلاب است. بزرگترین مرکز هنری تئاتر ایران در چهار راه ولیعصر ساخته شد و مجموعه تئاتر شهر و پارک دانشجو بود که توانست بهترین رویدادهای تئاتر نوگرا را در تهران رقم بزند و همچنین مجموعه تالار وحدت و تالار رودکی بزرگترین اتفاقات را در حوزه موسیقی به خصوص در حوزه ورود موسیقی کلاسیک به ایران رقم زد. میدان فردوسی از مهمترین مراکز تاثیر گذار بر روی موضوعات اقتصادی است و تغییرات نرخ ارز و دلار در بازار میدان فردوسی تاثیر مستقیم و چشمگیری را در تحولات اقتصادی و تحولات نرخ ارز در سطح ملی می گذارد و این موضوعات همگی باعث شده است تا خیابان انقلاب از مهمترین خیابان های تهران در تحولات اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی باشد. بنابراین بار دیگری که قصد گشت و گذار در خیابان انقلاب را داشتید حتما بدانید که در خابانی بسیار مهم گام گذاشته اید.

5/5 - (1 امتیاز)
اراج داستان زیبای ارفع الدوله و باغ لارک
خیابان نجات الهی گذر زیبای صنایع دستی تهران

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    خیابان انقلاب هم دیگه اون حال و هوای قدیم رو نداره. خیلی از کتابفروشی ها تبدیل به فست فود و کافه شدن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست