1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. خیابان نجات الهی گذر زیبای صنایع دستی تهران
خیابان نجات الهی

خیابان نجات الهی گذر زیبای صنایع دستی تهران

خیابان نجات الهی از خیابان های مشهور در منطقه 6 تهران است. خیابان نجات الهی در گذشته با نام خیابان ویلا شناخته می شد و هنوز هم بسیاری از قدیمی های تهران این خیابان را با نام خیابان ویلا می شناسند. فروشگاه های صنایع دستی خیابان نجات الهی این خیابان را به یکی از زیباترین خیابان های تهران تبدیل کرده اند. خیابان نجات الهی خیابان اراک ، خیابان عضدی ، خیابان شاداب ، خیابان شهری ، خیابان سپند، خیابان کلانتری از خیابان های محله نجات الهی هستند. خیابان نجات الهی در میان دو خیابان قدیمی تهران ، خیابان حافظ و خیابان فردوسی قرار داشته و از این منظر جزو اولین محله هایی بود که در زمان پهلوی اول وارد محدوده تهران شد.

خیابان نجات الهی کجاست؟

خیابان نجات الهی یکی از خیابان های مرکزی تهران است که در منطقه 6 تهران قرار گرفته است. خیابان نجات الهی خیابانی شمالی جنوبی است که از خیابان انقلاب تا خیابان کریم خان زند امتداد دارد. خیابان نجات الهی از طرف خیابان انقلاب بین دو خیابان حافظ و خیابان ایرانشهر و میدان فردوسی قرار داشته و از سمت شمال و خیابان کریمخان زند ، در میان دو میدان مهم و مشهور تهران ، به نام میدان ولیعصر و میدان هفت تیر قرار گرفته است.

دیدنی های خیابان نجات الهی

فروشگاه های صنایع دستی خیابان نجات الهی ، این خیابان را به یکی از زیباترین خیابان های تهران تبدیل کرده است. با قدم زدن در خیابان ویلا گویا در مناطق مختلف ایران سفر می کنید. ظروف خاتم کاری شده و ترمه های زیبای اصفهان و قالی ها و جاجیم های مناطق مختلف ایران و ظروف مسی کار دست استاد کاران اصفهانی و زنجانی در خیابان نجات الهی از زیباترین جلوه های صنایع دستی ایران جمع شده اند.

فروشگاه های صنایع دستی خیابان نجات الهی این خیابان را به گذری فرهنگی و تجاری مهم در سطح تهران تبدیل کرده است که بسیاری از توریست های شهر تهران و توریست های خارجی برای دیدن زیبایی های خیابان ویلا و خرید صنایع دستی مختلف به این خیابان می آیند. خیابان ویلا امروز خود تبدیل به خیابانی گردشگری و زیبا شده است. در انتهای خیابان ویلا کلیسای سرکیس مقدس قرار دارد. کلیسای سرکیس مقدس از کلیساهای زیبا و قدیمی شهر تهران است که همزمان با ساختن خیابان ویلا ، این کلیسا نیز ساخته شد و امروز ، کلیسای سرکیس مقدس تهران از جاذبه های خیابان ویلا است.

تاریخچه خیابان نجات الهی

تاریخچه خیابان نجات الهی را بیشتر با تحولات شهرسازی در سال های دهه 1330 می شناسند ، اما برای درک بهتر موضوع ، باید این تاریخ را به گذشته ای دورتر برد و در جایی که این محله در مجاورت دروازه دولت و جزو اراضی بهجت آباد تهران بود. محله ویلا در زمان قاجاریه در مجاورت یکی از مهمترین دروازه های تهران به نام دروازه دولت قرار داشت. محله دولت نیز از مهمترین محله های تهران بود که در زمان ناصرالدین شاه به محدوده تهران افزوده شده و ادارات و مراکز حکومتی به این محدوده انتقال یافت. خیابان ویلا در مسیر تردد میان دروازه دولت و بهجت آباد قرار داشت و به همین دلیل دارای ارزشی تاریخی بود.

در اواخر قاجار ، حصارهای تهران برداشته شد و محله نجات الهی امروزی وارد تهران شد. چند اقدام در زمان رضا شاه این محدوده را در مرکز توجه قرار داد. احداث خیابان انقلاب ، احداث خیابان ولیعصر و ایجاد میدان ولیعصر در جنوب بهجت آباد این محدوده از شهر تهران را دارای ارزش زیادی کرد و به همین دلیل مناطق مجاور بهجت آباد و به تبع آن ، محله نجات الهی در مسیر توسعه و شهرنشینی قرار گرفت. در دهه ۳۰ و ۴۰ بود که خیابان کشی های این محدوده تکمیل شده و با احداث بلوار کشاورز تردد در این منطقه بیش از پیش شد. خیابان هایی مانند حافظ و ایرانشهر نیز از سمت شمال پیشروی کرده و در دهه 1350 محله و خیابانی در این محدوده به وجود آمد که به نام محله و خیابان ویلا شهرت یافت.

خیابان ویلا و تغییر نام به خیابان نجات الهی

نام قدیم خیابان نجات الهی خیابان ویلا بود. در زمان مبارزات ملت ایران با رژیم پهلوی ، شهدای زیادی توسط عوامل پهلوی به شهادت رسیدند که یکی از این شهدای به نام استاد کامران نجات الهی بود. کامران نجات الهی از اساتید موفق دانشگاه پلی تکنیک تهران بود. در 5 دی ماه 1357 و با اوج مبارزات دانشجویی در تهران ، تحصنی اعتراض آمیز توسط دانشجویان پلی تکنیک تهران سازماندهی شد که با مخالفت عوامل پهلوی روبرو شد ، اما دانشجویان و اساتید دانشگاه پلی تکنیک با مقاومت بسیار زیاد این تحصن را برگزار کردند. استاد کامران نجات الهی در حین سخنرانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شهادت رسید. پس از انقلاب اسلامی نام خیابان ویلا به دلیل رشادت های استاد کامران نجات الهی ، به نام خیابان نجات الهی تغییر کرد.

دسترسی خیابان نجات الهی

خیابان نجات الهی از خیابان های بسیار خوش مسیر در محدوده مرکزی شهر تهران است. بهترین مسیر دسترسی به خیابان نجات الهی از خیابان های انقلاب و خیابان کریمخان است. همچنین خیابان حافظ و خیابان ایرانشهر و میدان فردوسی نیز از ورودی های مهم به محدوده نجات الهی هستند.

حمل و نقل عمومی و مترو
محله نجات الهی از نظر حمل و نقل عمومی وضعیت بسیار مناسب و خوبی را دارد. محله نجات الهی در تمامی خیابان ها و میادین اطراف دارای ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی بسیار خوبی است که این خطوط به همراه خطوط بی آر تی خیابان انقلاب وضعیت محله نجات الهی را از این منظر در رتبه ای بسیار خوب قرار داده است. همچنین ایستگاه مترو فردوسی در جنوب محله و ایستگاه مترو میدان ولیعصر در شمال محله نجات الهی دسترسی این محله را به مترو فراهم کرده است.

سوالات متداول درباره خیابان نجات الهی

محله نجات الهی کجاست؟
محله نجات الهی از محله های قدیمی تهران است که در محدوده منطقه 6 تهران قرار دارد. محله نجات الهی از جمله محله های شمالی خیابان انقلاب است که از شمال با خیابان کریمخان ، از جنوب با خیابان انقلاب ، از شرق با خیابان ایرانشهر و از غرب با خیابان حافظ محدود شده است. محله نجات الهی از شمال با محله های بهجت آباد و سنایی ، از جنوب با محله های انقلاب و فردوسی ، از شرق با محله ایرانشهر و از غرب با محله ولیعصر مجاورت دارد.

چگونه به خیابان نجات الهی برویم؟
خیابان نجات الهی از دو خیابان انقلاب و خیابان کریمخان دارای مسیر ورودی است. شما می توانید از طریق اتوبوس های بی آر تی خیابان انقلاب خود را به ایستگاه میدان فردوسی رسانده و از این ایستگاه خود را به خیابان نجات الهی برسانید. مسیر دیگر از طریق میدان ولیعصر و خیابان کریمخان است که می توان از طریق خیابان کریمخان و از سمت شمال این خیابان وارد خیابان نجات الهی شوید.

چگونه با مترو به خیابان نجات الهی برویم؟
اگر می خواهید بدانید که چگونه می توان با مترو به خیابان نجات الهی رفت؟ باید گفت که ایستگاه مترو میدان فردوسی خیابان نجات الهی و یا ایستگاه مترو میدان فردوسی خیابان نجات الهی ، نزدیکترین ایستگاه مترو به نجات الهی و بهترین مسیر برای رفتن به این خیابان است. ایستگاه مترو میدان فردوسی خیابان نجات الهی در خط 5 مترو تهران قرار دارد.

3.2/5 - (5 امتیاز)
خیابان انقلاب تهران محله ای تاثیر گذار در یکصد سال گذشته
پارک قیطریه پارکی بر بلندای تپه ای سه هزار ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل