1. صفحه اصلی
  2. مقالات و نوشته ها
  3. در پی سهراب سپهری در کافه نادری
در پی سهراب سپهری در کافه نادری

در پی سهراب سپهری در کافه نادری

متن و تصویر نامه بهمن محصص به سهراب سپهری
سهراب سپهری به مانند بسیاری دیگر از نویسندگان و شاعران به نام زمان خود شیفته کافه نادری تهران بودند. سهراب سپهری ، فروغ فرخزاد ، بزرگ علوی ، احمد فردید‌ ، صادق هدایت ، سیمین دانشور ، جلال آل احمد ، ابراهیم گلستان و بسیاری دیگر از روشنفکران و شاعران دهه های بیست تا پنجاه تهران ، در حلقه کافه نادری بودند.
بهمن محصص نقاش و مجسمه ساز نوگرای ایرانی نیز از جمله این هنرمندان بود. نامه های بهمن محصص به سهراب سپهری در تاریخ نامه نگاری های هنری ایران مشهور است و اما یکی از این نامه ها به دلیل نام بردن از کافه نادری تهران سرنوشتی مشهورتر یافت. این نامه سندی است که علاقه هنرمندان پیش از انقلاب را به کافه نادری تهران نشان می دهد. تهران پاتوق و معبر هنر و تفکر و دریچه ورود هنرهای نوگرای فرنگی به ایران بود و در این میان نقش کافه نادری تهران نقشی بی مانند در تاریخ هنرهای معاصر ایران بود. شاید اگر در تهران کافه ای به نام کافه نادری نبود ، هنرهای نوگرای غربی هیچ گاه نمی توانست با چنین سرعتی رشد کرده و ریشه های هنرهای آوانگارد را در ایران پایه ریزی کند.

در متن نامه بهمن محصص به سهراب سپهری می نویسد

.

جناب جرقاب! .
چهار روز است که به این خراب‌شده آمدیم. نه آدرس تو را می‌دانم، نه خبری از تو دارم.

دو شب پیش در کافه نادری سراغ تو را گرفتم، گفتند: اغلب تیمور و بعضی اوقات تو سری به آن محفل فضل می‌زنید. روی این اصل، دیشب رنج را بر خود هموار نمودم (برای دیدن روی کج و معوج‌ات) و در کافه نادری یک ساعتی ماندم ولی خبری نشد. به هر حال، این نامه را با پست شهری برای برادرت می‌فرستم، به‌محض وصول آن سری به ما بزن که مردیم از تنهایی و بی‌کاری. .

قربان تو،

بهمن محصص
تهران، ۴ سپتامبر ۱۹۵۸

 

سهراب سپهری در کافه نادری

امتیاز شما به این مطلب
شهر تهران در زمانی که سه و نیم میلیون نفر جمعیت داشت
شیوع وبا در تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست