1. صفحه اصلی
  2. مقالات و نوشته ها
  3. روستاهای گردشگری اطراف تهران
روستاهای تهران

روستاهای گردشگری اطراف تهران

در اطراف تهران و ارتفاعات البرز مرکزی روستاهای گردشگری بسیاری وجود دارد که می تواند بهترین مقاصد گردشگری برای سفری یک روزه باشد. برخی از جاذبه های این روستاها جاذبه هایی است که در فهرست میراث ملی طبیعی ایران ثبت شده و این مورد نشان می دهد که روستاهای گردشگری اطراف تهران تا چه حد از نظر جاذبه های طبیعی و گردشگری غنی است. در این مطلب قصد داریم با معرفی این روستاها گامی در جهت معرفی جاذبه های گردشگری روستاهای اطراف تهران برای شما داشته باشیم. حتما این موضوع برای شما هم مفید خواهد بود تا در با شناخت کافی از روستاهای اطراف تهران برای روزهای تعطیل خود برنامه ریزی مدونی داشته باشید.

روستاهای واریش و وردیچ

روستاهای واریش و وردیچ دو روستایی هستند که در نزدیکی تهران و در مسیر اتوبان تهران_کرج قرار دارند‌. این دو روستای زیبا در کنار یکدیگر قرار گرفته و در صورت رفتن به این مسیر می توان هر دو روستا را در سفری یکروزه بازدید کرد و از زیبایی های روستاهای واریش و وردیچ لذت فراوان برد. روستاهای واریش و وردیچ در مسیر اتوبان تهران کرج قرار دارد و بهترین مسیر برای رسیدن به این روستاها از اتوبان شهید خرازی است. جاده وردیچ در مسیر اتوبان شهید خرازی قرار دارد و شما می توانید پس از ورود به جاده وردیچ و گذر از میان البرز زیبا ، پس از پانزده کیلومتر خود را به روستای وردیج برسانید. روستاهای وردیچ و واریش فاصله بسیار کمی با تهران دارند و به دلیل آب و هوای بسیار مطبوع می تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای شهروندان تهرانی باشد. از جاذبه های روستاهای واریش و وردیچ می توان به ارواح سنگی اشاره کرد که بر اثر فرسایش سنگها در مقابل آب و باد اشاره کرد که منظره طبیعی بی نظیری را برای شما فراهم کرده است. همچنین باغات زیبای گیلاس و آلبالو روستای وردیچ و واریش باغات به زیبایی این روستا افزوده است.

افجه

روستای افجه یکی از روستاهای زیبای لواسانات است. بیشتر کوهنوردان تهرانی روستای افجه را با نام دشت هویج و آبشار زیبای آن می شناسند. البته باید بدانید که در دشت هویج ، اثری از هویج نخواهید یافت و این نامگذاری بیشتر به خاطر گذشته این روستا بوده است که در بخش هایی از روستا هویج می کاشتند. امروز اما مسیر کوهنوردی از روستا به سمت دشت هویج و آبشار زیبای آن جزو مسیرهای زیبای کوهنوردی اطراف تهران است. روستای افجه زیبایی های بسیار زیادی را در کنار هم جمع کرده و به بازدید کنندگان خود ارائه می کند. طبیعت زیبای روستا و باغات گیلاس آن در کنار مسیر زیبای دشت هویج و آبشار آن از زیبایی های طبیعی روستای افجه است‌. اگر قصد دیدن و گشت و گذار در روستاهای گردشگری اطراف تهران را دارید ، روستای افجه یکی از بهترین این روستاها است. در روستای افجه به جز طبیعت گردی می توانید سری به باقیمانده قصر ناصرالدین شاه و قلعه ساکا  بزنید و از دیدن آثار تاریخی روستا نیز دیدن کنید.

سولقان

روستای سولقان از توابع بخش کن نزدیک ترین روستا به تهران است. فاصله سولقان از تهران تنها شش کیلومتر است و تنها با شش کیلومتر طی مسیر در جاده امامزاده داود می توانید خود را به روستای سولقان برسانید. روستای سولقان نیز دارای جاذبه های گردشگری زیبایی است که می توان اوقات خوشی را در روستای سولقان تجربه کنید. روستای سولقان دارای جاذبه های طبیعی زیبایی است که همگی به تنهایی می تواند بهترین خاطرات را برای شما ایجاد کند. رودخانه کن در مسیر خود از رودخانه سولقان عبور می کند که این رودخانه پر آب ترین رودخانه غرب تهران است. سولقان مسیرهای کوهنوری خوبی را نیز در خود دارد که مسیر به سمت روستای کشار از جمله مسیرهای کوهنوردی روستای سولقان است. همچنین امامزاده نوربخش از نوادگان امام موسی کاظم نیز در سولقان مدفون است و این امامزاده  در گذشته لوکیشن فیلم مسافری از هند بود. این امامزاداه در محله سولقان پایین قرار دارد. روستای سولقان خود داری چهار روستا به نام های سنگان ، رندان ، کشار ، کیگا ، امامزاده داود و طالون است که هر کدام از این روستاها خود دارای جاذبه های گردشگری خاص خود  هستند.

سنگان

سنگان را شاید بتوان زیباترین روستای هدف گردشگری سولقان نامید. روستای سنگان همراه با آبشار سنگان که بلندترین آبشار تهران است و مسیر کوهنوردی به آبشار سنگان و قله پهنه حصار یکی از مسیرهای زیبای کوهنوردی در تهران را دارد. در کنار این جاذبه های زیبای طبیعی روستای سنگان دارای سه امام زاده است که مشهورترین آن ها امام زاده قاسم بوده که در سنگان بالا قرار دارد. روستای سنگان دارای دو اثر ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ایران است. آبشار سنگان و چنار هزار ساله امام زاده قاسم (ع) دو اثر ملی ایران هستند که در روستای سنگان قرار دارند.

رندان

رندان نیز یکی از زیباترین روستاهای بخش کن است که در مسیر جاده سولقان به امامزاده داود قرار دارد. روستای رندان نسز دارای مسیر کوهنوردی زیبایی است که از دل باغات زیبای رندان گذر کرده و به آبشار رندان می رسد. آبشار رندان نیز جزو آبشارهای طبیعی و بلند شهر تهران است. روستای رندان به دلیل نزدیکی به تهران و زیبایی های طبیعی روستا از مقاصد تورگردی در تهران است و بسیاری از تورهای یک روزه شهر تهران در روستای رندان اجرا می شود. روستای طالون در نزدیکی روستای رندان قرار دارد و این نزدیکی  جاذبه های روستای رندان را دوچندان کرده است.

امامزاده داود

امامزاده داود مشهورترین روستای سولقان است و این روستا به دلیل وجود مقبره امام زاده داود (ع) از قدیم جزو اماکن متبرکه شهر تهران بوده است. امام زاده داود دارای دو مسیر است. جاده سولقان که امروز بهترین مسیر دسترسی به امام زاده داود است و از روستای کن و سولقان به امام زاده داود می رسد جاده قدیم قدیم امام زاده داود نیز در مسیر فرحزاد قرار دارد که در گذشته برای رسیدن به امام زاده داود از این مسیر استفاده می کردند. اما امروز به دلیل تخریب جاده ،  کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر مورد استفاده کسانی است که دوست دارند مانند گذشته و عبور از دل یونجه زار به امام زاده داود صعود کنند. امام زاده داود نیز با توجه به ابعاد مذهبی و جاذبه های طبیعی خود جزو مقاصد گردشگری مهم و پر رفت و آمد شهر تهران است.

رینه

روستای رینه گر چه جزئی از روستاهای استان مازندران است اما به دلیل نزدیکی می تواند در فهرست روستاهای گردشگری اطراف تهران قرار گیرد. برای رسیدن به روستای رینه باید از جاده هراز به این روستا رفت. روستای رینه در دل کوه های سر به فلک کشیده البرز مرکزی و جزو توابع بخش لاریجان است. مسافت روستای رینه به تهران نزدیک به نود کیلومتر است و با طی مسافتی در حدود یک ساعت می توان به این روستای رسید و از زیبایی های این روستا بهره برد. جذابترین بخش روستای رینه برای علاقمندان این روستا آبگرم طبیعی روستای رینه است که جزو معدود آبگرم های اطراف تهران است. روستای رینه به خصوص در تابستان به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع خود یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران برای گردشگری و لذت بردن از مواهب طبیعی است.

برغان

روستای برغان نیز از روستاهای گردشگری اطراف تهران است. ورودی روستای برغان از شهر کرج است و این روستا نیز به دلیل وسعت زیاد ان و نزدیکی به شهر تهران می تواند جزو مقاصد خوبی برای سفرهای یک روزه در دل طبیعت زیبای البرز باشد. چشمه های فراوان و رودخانه های شاهرود و سنج زیبای خاصی را به روستای برغان بخشیده است و به همین دلیل یکی از بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران است. روستای برغان دارای مناظر زیبایی برای عکاسی است و افراد بسیاری برای ثبت خاطرات و تصاویر زیبا به روستای برغان می روند. روستای برغان در کنار زیبایی های طبیعی بسیار خود توانسته است مسیر کوهنوردی و طبیعت گردی بسیار دل انگیزی را به دوستداران طبیعت هدیه کند. حسینیه اعظم روستای برغان حسینیه ای است که نزدیک به پنج قرن قدمت دارد و از جاذبه های قدیمی این روستا است. همچنین مسجد جامع برغان نیز در کنار حسینیه اعظم از اماکن مذهبی مهم روستای برغان است. برای رسیدن به زیبایی های برغان باید از داخل شهر کرج و منطقه باغستان وارد مسیر روستا شده و پس از حدود بیست دقیقه به برغان خواهید رسید.

خور

یکی از روستاهای گردشگری اطراف تهران که دارای جاذبه های خاصی است و می تواند جزو بهترین مقاصد گردشگری یکروزه برای تهرانی ها و کرجی ها باشد ، روستای خور است. روستای خور فاصله بسیار کمی با تهران دارد. این روستا تا تهران تنها هفتاد کیلومتر فاصله دارد و با صرف زمانی حدود یک ساعت و نیم می توان به این روستا رسید. روستای خور جاذبه های طبیعی بسیاری مانند آبشار خور و مسیر زیبای کوهپیمایی به سمت آبشار را در خود جای داده و از سویی دیگر پیست اسکی خور از جاذبه های مصنوعی روستای خور است. پیست اسکی خور گر چه در اندازه پیست اسکی شمشک و آب علی نیست ، اما از زیبایی چیزی از آن ها کم ندارد. گردش در داخل روستای خور به خصوص در فصل زمستان بسیار دل انگیز است. البته باید بدانید روستای خور زمستان های بسیار سردی داشته و به همین دلیل برای رفتن به روستای خور باید با امکانات کامل به این روستا و آبشار خور سفر کنید.

ارنگه

در ۱۸ کیلومتری جاده چالوس تابلویی وجود دارد که شما را به سمت روستای ارنگه هدایت می کند. منطقه ارنگه شامل چندین روستا به نام های ارنگه ، سیمان، سرزیارت ، خور ، چمران، جی ، ابهرک و گوراب است. مرکز این منطقه روستایی ، روستای ارنگه است. روستای ارنگه از بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران است. روستای ارنگه دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است. آب و هوای عالی و خنک روستای ارنگه برای یک سفر یک روزه از تهران بسیار عالی است. طبیعت بی نظیر این روستا به همراه جاذبه های تاریخی مانند قبرستان تاریخی ارنگه لذت بسیار زیادی را برای گردشگران به همراه دارد. قبرستان تاریخی ارنگه سنگ قبرهایی چند صد ساله را در خود دارد ، اما به گواه بسیاری قدمت تاریخی این روستا بیش از هزار سال است. گردش و کوهنوردی در کنار باغات سیب و گیلاس احساس بسیار خوبی را برای گردشگران به همراه دارد.

سیجان

روستای سیجان یکی از روستاهای گردشگری اطراف تهران است. این روستای زیبا از روستاهای بخش ارنگه است. از زیبایی های روستای سیجان آبشار معروف سیجان است. آبشار سیجان از مسیرهای کوهنوردی یکروزه خوب برای گردشگرانی است که قصد سفر یکروزه از تهران را دارند. طبیعت بسیار زیبا ، باغات بسیار مفرح و آب و هوای خوب سیجان این روستا را به یکی از مقاصد گردشگری اطراف تهران تبدیل کرده است. نکته بسیار جالب برای این روستا مسیر کوهنوردی روستای سیجان به روستای واریان است. از آنجا که روستای واریان از طریق جاده هیچ گونه دسترسی ندارد ، بسیاری از گردشگران برای ورود به روستای واریان از طریق مسیر کوهنوردی سیجان به واریان استفاده می کنند. طبیعت این منطقه جزو بکرترین مناطق البرز در اطراف تهران است.

واریان

واریان تنها روستای بدون جاده اطراف تهران است. شما از طریق هیچ جاده ای نخواهید توانست به روستای واریان دسترسی داشته باشید. تنها مسیر دسترسی به واریان از طریق قایق و سد کرج است. این موضوع باعث شده است که واریان بکرترین روستای اطراف تهران باشد و به همین دلیل است که تا کنون این روستا کمتر شناخته شده است. روستای واریان به شبکه آب و برق و امکانات شهری نیز متصل نیست. هر فردی که بخواهد به این روستا سفر کند ، باید با یکی از ساکنین روستا هماهنگ کند. تنها مسیر دسترسی به روستای واریان به جز قایق و سد کرج ، مسیر کوهنوردی سیجان به واریان است. طبیعت واریان به دلیل عدم دسترسی این روستا با خودرو بسیار بکر و زیبا باقی مانده است. رودخانه واریان و طبیعت زیبای مسیر کوهنوردی اطراف رودخانه و باغات گیلاس و آلبالو به زیبایی های طبیعی این روستا جلوه ای زیبا داده است.

دیزین

دیزین روستایی زیبا در شصت کیلومتری تهران است. روستای دیزین از زیباترین و بهترین روستاهای اطراف تهران است که زیبایی های طبیعی بی نظیری را در کنار امکانات گردشگری بسیار زیاد در خود جای داده است. برای رسیدن به روستای دیزین می توان از سه مسیر استفاده کرد. مسیر سنتی رسیدن به دیزین از طریق جاده شمشک به دیزین است. مسیرهای دیگر از طریق جاده چالوس و آزاد راه تهران شمال است. آزاد راه تهران شمال کمترین فاصله را با روستای دیزین دارد. از طریق جاده تهران شمال با ۶۰ کیلومتر مسیر می توان خود را به روستای دیزین رساند. پیست اسکی به همراه تله کابین و پیست اسکی روی چمن فرصت تفریح و سرگرمی را برای هر فصلی از سال مهیا کرده است و شما می توانید روستای زیبای دیزین را به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری یک روزه و بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران در نظر داشته باشید.

شمشک

نام شمشک را همه با پیست اسکی زیبا و قدیمی آن می شناسند. روستای شمشک از بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران است که با وجود عناصر تفریحی و گردشگری بسیار زیاد توانسته است خود را به عنوان یکی از بهترین مکان های تفریحی و گردشگری تهران و مقصدی بسیار خوب برای یک سفر یک روزه در اطراف تهران معرفی کند. در سفر به شمشک تنها پیست اسکی نیست که جاذبه ای بسیار زیبا را ایجاد کرده است. امامزاده اسماعیل و امامزاده محمد و بافت روستای امامه همگی در کنار یکدیگر ، شمشک را جزو بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران قرار داده است. برای رسیدن به این منطقه زیبا می توانید از جاده لواسان و گذر از روستاهای زیبای اوشان و فشم خود را به شمشک رسانده و از زیبایی های آن لذت ببرید‌.

میگون

روستای میگون یکی از روستاهای زیبای لواسانات است که برای سفر یک روزه از تهران مقصد بسیار مناسبی است. روستای میگون دارای طبیعتی بی نظیر است. از جمله زیبایی های این روستا می توان به دره هلمون اشاره کرد. دره هلمون در نزدیکی روستای میگون قرار دارد و می تواند برای یک کوهنوردی سبک از داخل میگون مقصدی مناسب باشد. برای رفتن به این روستا باید از بخش لواسانات وارد جاده اوشان و فشم شده و پس از گذر از این روستاها به سمت جاده میگون شوید. میگون دارای دو بخش میگون قدیم و میگون نو است. میگون نو بخشی است که توسط ویلا سازان تبدیل به شهرکی ویلا نشین در کنار روستای قدیمی میگون شده و خودش تبدیل به جاذبه ای گردشگری شده است. فاصله تهران تا میگون حدود ۳۵ کیلومتر است و به همین دلیل می تواند یکی از بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران باشد. رستوران های متعدد میگون و هتل جهانگردی میگون می تواند محیطی بسیار خوب برای صرف غذا و اقامت در این روستای زیبا باشد.

کندر

کندر به معنای کهن دور است. این نام نشان می دهد که کندر از روستاهای تاریخی و از بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران است. طبیعت زیبا ، آثار تاریخی و بافت قدیمی و زیبای روستا همگی دارای جاذبه های گردشگری مخصوص به خود هستند. مسیر دسترسی به کندر از طریق جاده چالوس است و فاصله روستای کندر تا تهران تنها حدود چهل کیلومتر است. به همین دلیل روستای کندر می تواند مقصد بسیار مناسبی برای گردشگری یکروزه در اطراف تهران باشد. روستای کندر دارای طبیعتی زیبا و در عین حال بافتی تاریخی است. وجود قبرستان زرتشتیان و وجود دو امامزاده به نام های امامزاده طاهر و امامزاده عبدالله نشاندهنده قدمت تاریخی روستا و از جاذبه های گردشگری کندر است. از دیگر جاذبه های گردشگری کندر می توان به دشت لاله کندر اشاره کرد که در اردیبهشت ماه در این روستا وجود داشته و بسیاری از گردشگران برای دیدن آن له این روستا می روند. در زمان انتخاب بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران، حتما روستای کندر را در نظر داشته باشید.

آهار و شکرآب

در ۴۰ کیلومتری تهران دو روستا به نام روستای آهار و روستای شکر آب خودنمایی می کنند. روستای آهار و شکرآب از جمله روستاهای بخش رودبار قصران هستند. روستاهای آهار و شکرآب جزو بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران هستند که برای طبیعتگردان و کوهنوردان مسیری نام آشنا است. اگر اهل طبیعت‌گردی بوده و می خواهید سفری یکروزه را از تهران به روستاهای گردشگری اطراف تهران داشته باشید ، یکی از بهترین پیشنهادات ما روستای آهار و شکرآب است. مسیر دسترسی به روستای آهار و شکرآب از جاده لواسان است و پس از ورود به منطقه رودبار قصران باید به سمت روستای آهار بروید. پس از رسیدن به روستای آهار اگر اهل کوهنوردی هستید ، می توانید مسیر پیاده روی به سمت آبشار شکرآب را انتخاب کرده و پس از ۲ الی ۳ ساعت به یکی از زیباترین آبشارهای تهران خواهید رسید. روستای آهار و شکرآب در هر فصلی دارای زیبایی های منحصر به فرد است. شکوفه های بهاری ، درختان پر از گیلاس و آلبالو در تابستان ، پاییز هزار رنگ روستا و برف سپید زمستان این روستا را در هر فصلی برای گردشگری زیبا و منحصر به فرد کرده است.

سخن پایانی درباره روستاهای گردشگری تهران

تهران دارای زیبایی های طبیعی بسیار زیادی است. روستاهای گردشگری تهران حد و مرز ندارد. رشته کوه البرز در شمال تهران زمینه ای را ایجاد کرده که روستاهای بسیار زیادی در اطراف تهران ایجاد شود که قدمت برخی از آن ها به بیش از دو هزار سال نیز می رسد. روستاهای گردشگری تهران هر کدام دارای بافت و جایگاه مخصوص به خود هستند ، اما همه آن ها دارای یک ویژگی کلی هستند. تمامی روستاهای گردشگری تهران دارای جاذبه های طبیعی مشترکی هستند که از عناصر کوه ، رودخانه ، پوشش گیاهی کوهستانی و آبشارهای زیبا در کنار آثار تاریخی تشکیل می شوند. تقریبا تمامی روستاهای نام برده شده از سنگان ، رندان ، کندر ، خور ، ارنگه و سیجان ، آهار و شکرآب و برغان دارای همین عناصر طبیعی زیبا هستند. اما باید توجه داشت که زیبایی های تمامی روستاهای گردشگری تهران ، منحصر به فرد بوده و به جهت تشابه عناصر از هیچ کدام از آن ها نمی توان چشم پوشید. در این صفحه تنها توانستیم بخشی از این زیبایی ها را به شما معرفی کنیم روستاهای گردشگری بسیار بیشتری در اطراف تهران وجود دارد که می توان برای یک سفر تفریحی یکروزه سری به آن ها زد و دلی خوش کرد.

4.7/5 - (4 امتیاز)
قدیمی ترین بازارهای تهران
مرگ درختان چنار بلوار کشاورز

9 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • همه این روستاها رو تو ایام کرونا می شه رفت؟

    پاسخ
  • ممنون از معرفی خوبتون تو کمتر سایتی دیدم که مثل سایت کوچه گرد این همه روستا رو یه جا معرفی کرده باشه

    پاسخ
  • تو ایام کرونا یه بار داشتم می رفتم وردیچ راه رو بسته بودن به نظرم تو ایام کرونا باید اطلاع رسانی بشه مردم باید بدونن تو ایام کرونا کجا می تونن برن

    پاسخ
  • کرونا واقعا زندگی و گردشگری رو ریخته به هم تو ایام کرونا حتی رفتن به روستاهای اطراف تهران هم خطرناکه

    پاسخ
  • روستای وردیچ و واریش نزدیکترین روستاها به تهران هستند. واقعا تعجب می کنید که تو همین اطراف تهران یه همچین روستاهای گردشگری خوبی باشه. ممنون که روستاهای گردشگری تهران رو خوب معرفی کردید

    پاسخ
  • از وردیچ نزدیکتر سولقان هستش. اما البته سولقان طبیعت قشنگ وردیچ و واریش رو نداره اما به هر صورت سولقان نزدیکتر از وردیچ هست

    پاسخ
  • ای کاش سایت کوچه گرد بتونه این روستا ها رو هم تک تک معرفی کنه. این معرفی خیلی کلیه روستاهایی مثل رینه و رندان و سنگان و خور خیلی بیشتر از این حرفا جا داره که معرفی بشن.

    پاسخ
  • خیلی از این روستاها تو کرونا به مردم کمک کردن. واقعا اگر تو کرونا این روستاها نبودن مردم کجا می تونستن برن. جاده های شهرها و جاده های شمال همه بسته بودن

    پاسخ
  • روستاهای اطراف تهران خیلی بیشتر از این حرفا است. ولی همه این روستاها کم کم دارن از بین می رن. این روستاها واقعا جزو بهترین جاهای تهران هستند. قواعد ساخت و ساز تو این روستاها باید تغییر کنه. نباید تو هیچ روستایی بیشتر از دو طبقه اجازه ساخت بدن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل