1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. زعفرانیه ، تاریخچه و امکانات
زعفرانیه

زعفرانیه ، تاریخچه و امکانات

محله زعفرانیه یکی از محله های منطقه 1 تهران است. زعفرانیه به دلیل قرار گرفتن در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران ، یکی از بهترین محله های تهران محسوب می شود. زعفرانیه از شمال با رشته کوه های البرز و از جنوب با خیابان ولیعصرو مقدس اردبیلی ، از شرق با خیابان ملکی، میدان تجریش، خیابان ولیعصر و خیابان دربندی خیابان الف و میدان الف و از غرب با خیابان آریا و پارک ساسان محدود شده است. محله زعفرانیه با محله‌های ‌ولنجک، دربند، تجریش، باغ فردوس و محمودیه مجاورت دارد.

تاریخچه زعفرانیه

زعفرانیه در کنار رودخانه دربند و زیر قله توچال قرار دارد. به همین دلیل می توان گفت تاریخچه زعفرانیه بسیار قدیمی و همراه با تاریخچه منطقه شمیرانات و تجریش باید باشد. اما آنچه زعفرانیه را امروز تبدیل به محله ای مستقل کرده است مطالبی دیگر است.

روستای اسد آباد

در گذشته و در منطقه زعفرانیه امروز ، روستایی به نام اسد آباد وجود داشت که این روستا بین رود دره های دربند و فرحزاد و در حوزه آبریز قله توچال بود. روستای اسد آباد به دو روستای اسد آباد بالا و پایین تقسیم می شد و نزدیک به کوهپایه های قلع توچال بود. بیشتر زمین های زعفرانیه در آن زمان زمین های زراعی بود که در آن کشت گندم همراه با باغات بسیار زیاد وجود داشت. از جمله باغات بزرگ آن زمان باغ زند کریمی ، باغ خانم مروان، باغ حاجی کلاهی و باغ خیامی بودند. امروزه اثری از این باغات به جز باغ خیامی باقی نمانده است و بیشتر این باغات تبدیل به آپارتمان و خیابان شده است.

موید الممالک مالک بخش اعظم زمین های زعفرانیه بود که در آن زمان تا نزدیکی باغ فردوس ادامه داشت.

دلیل نامگذاری زعفرانیه

برای نام گذاری زعفرانیه چندین روایت وجود دارد. برخی گفته اند که در زمان قاجار و ساخته شدن کاخ سعد آباد ، این کاخ به رنگ زعفران بود و مردم برای نامگذاری این محل به آن منطقه زعفرانی، یا زعفرانیه می گفتند و بعدها نام زعفرانیه بر روی این منطقه ماند. حتی اگر این روایت هم نادرست باشد باید گفت که ساخت کاخ سعد آباد اثر مستقیمی بر آباد شدن زعفرانیه داشت. بعد از ساخت کاخ سعد آباد بود که زعفرانیه شروع به رشد و توسعه کرد.

از کشت زعفران تا زعفرانیه

برخی مانند دکتر منوچهر ستوده روایتی دیگر را برای نام زعفرانیه دارد. دکتر منوچهر ستوده در سخنی از دلیل نامگذاری زعفرانیه می‌گوید: اراضی زعفرانیه بخشوده محمد شاه قاجار به یکی از کنیزانش مشهور به زعفران باجی بوده‌اس. به هر صورت تا دوران رضا شاه اراضی زعفرانیه به صورت بایر و بخشی از آن کشتزار کشاورزان شمیرانی بود. در اواخر حکومت محمدرضا پهلوی هنوز در آن حوالی زمین‌هایی بود که گندم کشت می‌شد. از طرف دیگر با کمک شوکت الملک پنجاه من پیاز زعفران در سعد آباد کاشتند، که خوب به عمل آمد، و این کشت زعفران هم نزدیک خیابان زعفرانیه بود، که کم‌کم این خیابان به نام زعفرانیه خوانده شد. بعدها نام خیابان زعفرانیه بر روی محله ای گذاشته شد که امروز ما آن را با نام محله زعفرانیه می شناسیم.

اولین ساکنان زعفرانیه

زعفرانیه تا اواخر دوران قاجار بیشتر رنگ و بوی روستای اسد آباد و باغات زراعی را داشت. اولین ساکنین زعفرانیه مهاجرینی بودند که از سمت نایین اصفهان و استرآباد گرگان به این منطقه مهاجرت کردند. اکبری‌ها و سپس زارعی‌ها و سپانلوها از اولین این خانواده ها بودند. زعفرانیه پس از ورود این طوایف رشد و توسعه خود را آغاز کرد و صاحب اداره برقی هم شد که تا مدتی نام آن اداره برق بر روی نام زعفرانیه سایه انداخت. اداره برق بامداد اولین اداره برق زعفرانیه بود.

خیابان ولیعصر و آغاز شهرنشینی زعفرانیه

آغاز شهر نشینی زعفرانیه را می توان در دهه های ۲۰ یافت. بعد از ساخت خیابان ولیعصر یک خروجی برای محله زعفرانیه در نظر گرفته شد. این اتفاق برای زعفرانیه بسیار مهم بود و محله زعفرانیه را در کنار طولانی ترین خیابان خاورمیانه از آن زمان تا به حال قرار داد. زعفرانیه از آن زمان شروع به رشد کرد و اندک اندک چهره روستایی و کشاورزی خود را از دست داد. در دهه های بعدی بود که زعفرانیه تبدیل به محله ای تمام عیار در منطقه ۱ تهران شد.

قیمت خانه در زعفرانیه

محله زعفرانیه جزو گرانترین محلات تهران است. قیمت خانه و آپارتمان در زعفرانیه به چند دلیل در این محدوده گران قیمت قرار گرفته است. محله زعفرانیه در کوهپایه قله توچال قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. هنوز بخشی از باغات و سرسبزی آن درختان در محله زعفرانیه باقی مانده است. از طرفی دیگر ، محله زعفرانیه دارای امکانات رفاهی و گردشگری بسیار زیادی مانند تله کابین توچال ، موزه زمان و کاخ سعد آباد است.

خیابان های معروف زعفرانیه

محله زعفرانیه خیابان های معروفی را در خود جای داده است، خیابان فلاحی (خیابان زعفرانیه ) خیابان اعجازی ، خیابان مقدس اردبیلی و خیابان الف معروفترین خیابان های زعفرانیه هستند.

اسم خیابان های زعفرانیه

خیابان الف زعفرانیه
خیابان الف زعفرانیه از معروفترین خیابان های زعفرانیه است. چند دلیل برای شهرت خیابان الف وجود دارد.
خیابان الف یکی از مهمترین و بهترین مسیر های ورودی به زعفرانیه است ، به طوری که مسیر ورود به زعفرانیه از بزرگراه چمران ، خیابان الف است.
خیابان الف یکی از مسیرهای ورودی به پالادیوم است. مرکز خرید پالادیوم در مجاورت تقاطع خیابان الف و خیابان مقدس اردبیلی قرار دارد و مسیر ورودی به پالادیوم از بزرگراه چمران از طریق خیابان الف امکان پذیر است.
خیابان الف مرز مشترک زعفرانیه و ولنجک است و این خیابان از ورودی های اصلی این محله ها است.
خیابان الف دارای یک تقاطع بسیار مهم در میدان الف است. میدان الف تقاطعی است که سه محله لوکس و زیبای زعفرانیه ، محمودیه وولنجک را به یکدیگر اتصال داده و دسترسی این محلات به یکدیگر را امکان پذیر کرده است. خیابان الف به دلایل مختلف می تواند به عنوان یکی از مهمترین خیابان زعفرانیه مطرح شود.

خیابان فلاحی زعفرانیه
خیابان فلاحی نام جدید خیابان زعفرانیه است. خیابان فلاحی از خیابان ولیعصر منشعب شده و با گذشتن از میدان آصف تا خیابان فیروزکوه امتداد دارد. خیابان فلاحی از مهمترین مسیر های ورودی به زعفرانیه است. مراکز و اماکن بسیار مهمی در خیابان فلاحی وجود دارد. فرمانداری شهرستان شمیرانات ، کلانتری ۱۲۲ دربند ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بوستان زعفرانیه ، سه راه آصف ، مجموعه فرهنگی هنری آسمان و سالن آسمان فرهنگستان هنر و موزه زمان از جمله این مراکز هستند. بخشی از برج های زعفرانیه در خیابان فلاحی قرار دارد. نام قدیم خیابان فلاحی ، خیابان زعفرانیه بود.

سه راه آصف زعفرانیه
سه راه آصف از تقاطع های مهم زعفرانیه است. سه راه آصف تقاطعی مهم است که خیابان زعفرانیه یا خیابان فلاحی را به خیابان مقدس اردبیلی متصل می کند. سه راه آصف همچنین با خیابان های یکتا ، خیابان رامکوه ، خیابان اعجازی و خیابان طاهری دارای تقاطع است و می توان گفت که بسیاری از خیابان ها و معابر مهم زعفرانیه در سه راه آصف به یکدیگر رسیده و دسترسی های داخلی این محله در سه راه آصف به یکدیگر می رسد. خیابان های یکتا و خیابان زعفرانیه که از ورودی های مهم زعفرانیه هستند در سه راه آصف به همدیگر میرسند و خیابان های طاهری و خیابان اعجازی که از مهمترین دسترسی ها به کاخ موزه سعدآباد و تله کابین توچال و بام تهران هستند نیز در سه راه آصف دارای تقاطع هستند.

خیابان اعجازی زعفرانیه
خیابان اعجازی از خیابان های مهم زعفرانیه است و میدان اعجازی زعفرانیه نیز در این خیابان قرار دارد. خیابان اعجازی از سه راه آصف آغاز شده و تا انتهای زعفرانیه و محله ولنجک امتداد دارد. خیابان اعجازی از مسیرهای مهم ورودی به بام تهران و تله کابین توچال است که جزو جاهای دیدنی تهران هستند. مراکز مهم خیابان اعجازی بام تهران بوستان ریحانه، سرای محله زعفرانیه ، مسجد جامع ولنجک ، مجتمع بهزیستی آصف ، بوستان ولنجک و بسیاری از برج های زعفرانیه است.

خیابان مقدس اردبیلی زعفرانیه
خیابان مقدس اردبیلی از خیابان های زعفرانیه است که از خیابان ولیعصر آغاز شده و تا محله ولنجک و خیابان یمن امتداد دارد. خیابان مقدس اردبیلی از مسیرهای ورودی به این محله است که تقاطع مهمی را در این محله ایجاد می کند‌ این تقاطع مهم ، تقاطع خیابان الف و خیابان مقدس اردبیلی است‌. تقاطع خیابان مقدس اردبیلی تقاطعی بسیار مهم و مشهور است ، چرا که در این تقاطع ، سه محله مهم ولنجک ، محمودیه و زعفرانیه به یکدیگر می رسند و هر کدام از این محله ها در یک سوی این تقاطع قرار دارند. بخشی از مهمترین اماکن زعفرانیه در این خیابان استقرار دارند. فرمانداری شهرستان شمیرانات ، دادگاه ویژه روحانیت شهرستان شمیرانات ، برلیان مال ، مجتمع تجاری کوه آباد ، محل اقامت سفیر مصر ، مرکز خرید پالادیوم ، مرکز خرید میلان و کلانتری ۱۶۳ ولنجک در خیابان مقدس اردبیلی قرار گرفته اند.

حمل و نقل عمومی محله زعفرانیه

محله زعفرانیه از نظر حمل و نقل عمومی محله ای قدرتمند نیست‌. تنها خطوط اتوبوسرانی این محله در شرق آن و در خیابان ولیعصر وجود دارد و جز این خطوط اتوبوسرانی ، خطوط دیگری در داخل محله وجود ندارد. از نظر خطوط تاکسیرانی اما وضعیت قدری بهتر است و به دلیل وجود مراکز خرید زیاد و همچنین مجموعه بام تهران در شمال این محله ، در برخی از خیابان ها مانند خیابان مقدس اردبیلی ، خیابان زعفرانیه (خیابان فلاحی) ، خیابان آصف و دیگر مسیرهای اصلی خطوط تاکسیرانی در حال تردد هستند. اما باید در نظر داشت که در خیابان های فرعی زعفرانیه ، دسترسی به تاکسی قدری مشکل خواهد بود.

مترو
نزدیکترین ایستگاه مترو زعفرانیه ایستگاه تجریش است که در شرق محله زعفرانیه قرار دارد.

زندگی در زعفرانیه
زندگی در زعفرانیه را باید با شرایط خاص این محله سنجش کنیم. زعفرانیه به واقع ، یکی از لوکس ترین محله های تهران است‌ قیمت خانه در زعفرانیه در سطح یک قیمت خانه در تهران قرار دارد و به خصوص قیمت خانه ویلایی در زعفرانیه بسیار گران است. املاک زعفرانیه بسیار لوکس و قیمتی هستند. بخشی از بزرگترین و بهترین جاهای دیدنی تهران در این محله قرار دارند. بام تهران ، تله کابین توچال و کاخ سعدآباد از جمله این اماکن است و با همین دلیل تفریح و سرگرمی در زعفرانیه با مشکل مواجه نیست و لیستی از بهترین مراکز خرید تهران نیز در این محله قرار دارند.

محله زعفرانیه از نظر دسترسی ، محله مناسبی است و وجود بزرگراه چمران و خیابان ولیعصر در مجاورت این محله برای ان بسیار ارزشمند است. اما اگر خواسته باشیم از نقاط ضعف زعفرانیه نیز مطالبی داشته باشیم ، می توان به کمبود وسایط حمل و نقل عمومی در زعفرانیه اشاره کرد. از طرفی دیگر ، زعفرانیه از ترافیک بسیار شدید معابر مجاور مانند ترافیک میدان تجریش ، ترافیک خیابان ولیعصر و ترافیک بزرگراه چمران بسیار در رنج بوده و ترافیک در این محدوده ها بسیار شدید است‌. تخریب گسترده باغات نیز از مشکلات زعفرانیه است و این موضوع باعث شده تا آب و هوای زعفرانیه در فصول سرد سال با آلودگی همراه باشد و البته باید گفت که آلودگی زعفرانیه با آلودگی نقاط مرکزی شهر قابل مقایسه نیست. شاید برای شما جالب باشد که بدانید ، دسترسی به امکانات فرهنگی در زعفرانیه نیز قدری دشوار است و یکی از مشکلات زعفرانیه ، کمبود امکانات فرهنگی است‌. شاید ریشه این مشکل را بتوان در لوکس بودن محله و توجه بسیار زیاد کاسبان و واحدهای تجاری این محله به امر عرضه کالاهای مختلف دانست که راه را برای ورود فضاهای فرهنگی دشوار کرده است.

سوالات متداول محله زعفرانیه

زعفرانیه تهران کجاست؟
زعفرانیه تهران یکی از محله های منطقه ۱ تهران است که در غرب محله تجریش قرار گرفته است. زعفرانیه از شرق با خیابان ولیعصر ، از شمال با رشته کوه های البرز ، از غرب با خیابان ثارالله و بوستان ساسان ، از جنوب با خیابان مقدس اردبیلی محدود شده و با محله های تجریش ، محمودیه ، ولنجک مجاورت دارد. اگر بخواهیم توضیح بهتری درباره پرسش زعفرانیه تهران کجاست داشته باشیم ، می توان گفت که زعفرانیه محله ای در غرب تجریش و الهیه است که در غرب خیابان ولیعصر بوده و با محله ولنجک محدود شده است.

از تجریش چجوری برم زعفرانیه؟
نزدیکترین مسیر تجریش به زعفرانیه از طریق خیابان یکتا است. شما باید از خیابان ولیعصر به سمت جنوب و چهار راه پارک وی حرکت کرده و از طریق خیابان یکتا وارد محله زعفرانیه شوید.

مترو زعفرانیه کجاست؟
در مورد مترو زعفرانیه باید گفت که زعفرانیه دارای ایستگاه اختصاصی مترو نیست ، اما ، نزدیکترین ایستگاه مترو زعفرانیه ، ایستگاه مترو تجریش است‌. برای رفتن به ایستگاه مترو تجریش نیز می توانید با تاکسی و اتوبوس های تجریش در خیابان ولیعصر خود را به مترو زعفرانیه در میدان تجریش برسانید.

امکانات گردشگری زعفرانیه

تله کابین توچال
تله کابین توچال و مسیر کوهنوردی قله توچال ، بزرگترین تفرجگاه گردشگری زعفرانیه است. تله کابین توچال جزو بهترین مکان های گردشگری تهران است که در محله زعفرانیه قرار دارد.

کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد گر چه در محله دربند قرار دارد ، اما درب جنوبی کاخ سعد آباد رو به محله زعفرانیه قرار گرفته است. کاخ سعد آباد هم یکی از بهترین مکان های گردشگری تهران است که دارای ارزش بسیار بالایی از نطر تاریخی و طبیعت‌گردی است.

موزه زمان

موزه زمان یا موزه ساعت نیز یکی از بهترین مکان های تفریحی و گردشگری شهر تهران است که در محله زعفرانیه قرار دارد. موزه زمان عمارتی قاجاری و بسیار زیبا است که پس از انقلاب تبدیل به موزه ساعت شد و بعدها نام این موزه به موزه زمان تغییر کرد.

اردوگاه شهید چمران

اردوگاه شهید چمران در شمال غرب محله زعفرانیه قرار دارد. اردوگاه شهید چمران بیشتر برای برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی استفاده می شد و به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه های قله توچال دارای آب و هوای بسیار خوبی است.

5/5 - (3 امتیاز)
قیطریه ، محله ای با تپه های باستانی
محله تولید دارو

پست های مرتبط

7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست