1. صفحه اصلی
  2. مقالات و نوشته ها
  3. شهر تهران در زمانی که سه و نیم میلیون نفر جمعیت داشت
تهران در زمانی که سه و نیم میلیون نفر جمعیت داشت

شهر تهران در زمانی که سه و نیم میلیون نفر جمعیت داشت

جمعیت تهران از دهه سی به بعد رشد بسیاری را تجربه کرد. تهران پایتخت ایران بود و امکانات تهران هر روز بیشتر می شد. بیشتر روستاییان و جمعیت شهرهای دیگر به دلیل امکانات تهران به این شهر هجوم می آوردند.
امروز بسیار مشکل می توان افرادی را یافت که تهرانی اصل باشند. تهران از دهه بیست و سی به بعد میزبان مهاجرین بسیاری از اقوام مختلف ایران بود که به امید یافتن شغل و استفاده از امکانات تهران به این شهر مهاجرت کردند. تهران در دهه پنجاه جمعیتی حدود سه تا چهار میلیون نفر داشت. این جمعیت عمدتا در حوالی و حریم تهران قدیم ساکن شدند و توسعه تهران از این نقاط آغاز شد.
محلاتی مانند سلسبیل و نارمک و بریانک جزو اولین محلاتی بودند که پس از تهران قدیم تجربه توسعه و شهر نشینی را آغاز کردند و جمعیت مهاجر در آن ها رو به فزونی گذاشت. پس از این محلات بود که نوبت به محلاتی مانند سعادت آباد و جنت آباد رسید که به این پروسه پیوستند. امروز جمعیت تهران نزدیک به ده میلیون نفر است که در جای جای تهران ساکن شده اند. در چهار دهه جمعیت تهران سه برابر شده است. همین رشد بی رویه جمعیت در تهران باعث شد تا تهران زیبا و سرسبز مبدل به دشت تشنه ای شود که هیچ جایی برای باغات زیبای تهران نماند. بسیاری از باغات تهران از بین رفت تا جا برای جمعیت تهران باز شود. این مطلب جفایی بزرگ در حق تهران بود.

امتیاز شما به این مطلب
چرا باید به ائتلاف شورایاران رای دهیم
در پی سهراب سپهری در کافه نادری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل