1. صفحه اصلی
  2. اخبار و رویدادها
  3. طرح عجیب شورای شهر تهران برای شهرداری

طرح عجیب شورای شهر تهران برای شهرداری

شورای شهر تهران طرح الزام شهردار تهران به ارائه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری تهران مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران را به صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرده است. این طرح بنا بر دلایلی بسیار عجیب به نظر می رسد.

اول آنکه شورای شهر تهران بر حسب وظیفه قانونگذاری و نظارتی خود در مورد شهرداری تهران نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری است. به نظر می رسد ، اگر قرار بر ارائه گزارش عملکرد باشد ، این شورای شهر تهران است که باید گزارشی از عملکرد چهار ساله شهرداری تهران ارائه کند. در طرح الزام شهرداری به ارائه گزارش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران، این روند معکوس شده است. این سخن بدان معنا است که شورا ی شهر تهران پذیرفته است ، تحت نظارت شهرداری قرار دارد و گویی که این شهرداری است که باید بر عملکرد و رفتار شورای شهر تهران نظارت کند. شورای شهر تهران باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای داشته باشد که از نهاد شهرداری که نهادی اجرایی در زمینه مصوبات شورا است چنین انتظاری نداشته باشد که عملکرد شورا در شهرداری تهیه و تنظیم شود.

سپس آنکه شورای شهر تهران باید در نظر داشته باشد ، حتی در صورت‌ نادیده گرفتن چنین موضوع مهمی ، اصلا نمی توان به چنین گزارشی اعتماد کرد. این طرح مانند آن است که مجلس از دولت بخواهد بر نحوه عملکرد آن نظارت کرده و گزارشی را نیز تنظیم کند. این گزارش به هیچ وجه نمی تواند به شکلی صحیح و مستند تنظیم شود ، چرا که محذورات شهرداری در مقابل شورای شهر تهران بسیار زیاد است. حتی اگر شهرداری بداند که شورای شهر در مورد موضوعی ناتوان بوده و ضعف عملکردی داشته ، به هیچ عنوان این ضعف عملکرد را نمی تواند در گزارشات خود منعکس کند و به همین دلیل یقینا این گزارش مخدوش خواهد بود.

موضوع بعد آن است که اگر حتی موارد فوق را نیز نادیده بگیریم ، آیا این طرح نشانه ای از ضعف شورای شهر در مقابل شهرداری نیست؟ به چه علت اگر شورای شهر می خواهد از نهادی بخواهد که برای آن گزارش عملکردی تنظیم کند ، این نهاد باید شهرداری باشد؟ آیا شورای شهر نمی تواند تهیه چنین گزارشی را از نهادی تخصصی در زمینه مدیریت شهری بخواهد؟ آیا شورای شهر خود نمی تواند چنین گزارشی را تنظیم کرده و در اختیار مردم قرار دهد؟ حال چگونه است که شورای شهر تهران در حالی که می داند ، شهرداری به دلیل محذورات خود نمی تواند گزارشی واقعی از عملکرد شورای شهر را تنطیم کند ،وظایف نظارتی خود را با شهرداری تهران عوض می کند؟

تصمیم شورای شهر

امتیاز شما به این مطلب
دست فروشی جرم نیست
سومین استعفای زنجیره ای در شورای شهر پنجم تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست