1. صفحه اصلی
  2. مقالات و نوشته ها
  3. عملکرد شورای پنجم شهر تهران در مورد شورایاری
عملکرد شورای پنجم شهر تهران در مورد شورایاری

عملکرد شورای پنجم شهر تهران در مورد شورایاری

وبسایت کوچه گرد. شورای شهر پنجم تهران ضعیفترین عملکرد را در مقابل شورایاری داشت. نهاد شورایاری در شورای پنجم دچار بزرگترین چالش های خود از زمان تشکیل تا کنون بود. چالش های شورایاری در این چهار سال طیف گسترده ای از مشکلات و سردرگمی ها را در بر گرفت. از استعفای رئیس ستاد شورایاری های شهر تهران ، تا از بین بردن هیئت رئیسه مناطق و اشتباهات فاحش در تغییر اساسنامه شورایاری تا انحلال نهاد شورایاری در دیوان عدالت اداری به دلیل عدم دفاع منطقی شورای شهر تهران در جلسات دیوان ، همگی جزو چالش های بزرگ شورا یاری در شورای شهر پنجم تهران بودند.

شورای شهر تهران در دوره پنجم برعکس شعارهای انتخاباتی خود مبتنی بر مشارکت اجتماعی ، هیچ گاه نتوانست ارتباطی منطقی و موثری با شورایاری برقرار کند. از اولین جلسات شورایاران شهر تهران با اعضای شورای پنجم، این مشکلات خودنمایی می کرد و بزرگترین دلیل این امر نیز عدم شناخت نهاد شورایاری توسط شورای شهر بود. شورای شهر پنجم هیچ تصور و درک منطقی در مورد شورایاری نداشت. همین امر باعث شد تا در این چهار سال شورایاری دچار مشکلات عدیده ای شده و در نهایت نیز دیوان عدالت اداری، رای به انحلال شورایاری داد‌.

بررسی شعارهای تبلیغاتی شورای شهر پنجم تهران

بزرگترین وعده انتخاباتی اعضای لیست امید در زمان انتخابات شورای شهر پنجم در مورد شورایاری ، قانونی کردن جایگاه شورایاری بود. این وعده انتخاباتی باعث شد تا شورایاری نسبت به آینده این نهاد امیدوار شوند. در عمل اما آنچه به دست آمد، انحلال شورایاری توسط دیوان عدالت اداری بود. این رای باعث شد ، نه تنها شورایاری در زمان شورای شهر پنجم تهران قانونی نشود ، بلکه همان جایگاه قبل خود را نیز از دست بدهد. شاید تصور شود که شورای شهر تهران در این رای هیچ تاثیری نداشت و این مشکل از سوی دیوان عدالت اداری برای شورایاری ایجاد شد. در ادامه مقاله موضوع کوتاهی شورای پنجم شهر تهران در این مورد بررسی خواهد شد.

استعفای رئیس ستاد شورایاری ها و رها شدن ستاد بدون متولی

رئیس ستاد شورایاری ها در مورد انتخاب دبیر ستاد ، با برخی از اعضای ستاد شورایاری اختلاف پیدا کرد. رئیس ستاد، فردی را به عنوان دبیر ستاد به آعضای ستاد شورایاری ها معرفی کرد. برخی از آعضای ستاد شورایاری که فرد دیگری را برای این پست در نظر داشتند ، به گزینه ریاست ستاد رای نمی دادند و ریاست ستاد نیز برای گزینه ایشان حکم صادر نمی کرد. این اختلاف در نهایت منجر به قهر و استعفای ریاست ستاد شد و این کناره گیری نزدیک به دو سال به طول انجامید. در این دو سال شورای شهر تهران نتوانست این مشکل را حل کرده و با استعفای رئیس ستاد شورایاری ها نیز موافقت نمی کرد. این کناره گیری صدمات بسیاری را به اعتبار شورای شهر تهران وارد کرد و در تمام این مدت ، نهاد شورایاری بدون متولی قانونی بود. رئیس ستاد شورایاری ها نه امور مربوط به شورایاران را بر عهده گرفت و نه استعفای خود را بر کرسی نشاند و شورایاری نیز در تمام این مدت نظاره گر رفتارهای خارج از قانون ستاد شورایاری ها بود.

انحلال هیئت رئیسه مناطق

ستاد شورایاری ها در اقدامی بی سابقه هیئت رئیسه مناطق را منحل کرد و با اقدامی دور از شان شورای شهر تهران با ارسال نامه ای به مناطق دفاتر دبیران مناطق را از ایشان تحویل گرفت. این اتفاقات به هیچ عنوان با روح شعارهای تبلیغاتی شورای شهر پنجم تهران سازگار نبود و از سویی دیگر به دلایل بسیاری در عملکرد شورایاری تاثیر منفی گذاشت و جایگاه شورایاری را در میان نهادهای اجرایی مدیریت شهری ، به خصوص شهرداری تهران، تضعیف کرد. اما ستاد شورایاری با نگاهی منفی نسبت به نهاد شورایاری، اعتراضات شورایاران را نیز نادیده گرفت.

تغییرات مکرر آیین نامه و تغییرات اساسنامه غیر اصولی

ستاد شورایاری های شهر تهران به دلیل عدم آگاهی و شناخت لازم هر روز آیین نامه هایی را برای شورایاران ابلاغ می کرد که بسیاری از این موضوعات با روح فعالیت شورایاری در تناقض بود. تشکیل کار گروه ها یکی از این موارد بود. ستاد در نظر داشت هیئت رئیسه مناطق را از کار گروه های کاری انتخاب کند و این امر دو هرم موازی را در حوزه عملکرد شورایاری به وجود آورد که در بسیاری از موارد این کار با هیئت رئیسه محلات تداخل داشت. ستاد شورایاری ها توجه نداشت این آیین نامه های مکرر وظایف شورایاری را با تداخل و سردرگمی بسیار مواجه خواهد کرد. در تغییرات اساسنامه وضعیت بسیار وخیمتر بود و ستاد شورایاری بدون توجه به نظرات کارشناسی ، اقدام به تغییر اساسنامه نمود که این تغییرات نیز دارای اشکالات فراوان بود. یکی از مهمترین این اشکالات حذف دبیر ستاد بود که تنها به دلیل اختلاف اعضای ستاد روی داد و مصداق قطع پای فردی بود که قد وی از تشک بیشتر بود. ستاد شورایاری ها به جای رفع اختلافات داخلی خود ، یکی از مهمترین ارکان ستاد شورایاری ها را حذف کرد.

انتخابات دور پنجم شورایاری ها

انتخابات دور پنجم شورایاری ها بدترین انتخابات تمام ادوار شورایاری ها بود. به دلیل عملکرد ضعیف و ناقص شورای شهر تهران، و دلسرد شدن مردم از این شورا در بسیاری از حوزه های انتخابیه، ثبت نامی های کاندیداهای شورایاری به نصاب نمی رسید. زمان ثبت نام تمدید شد و باز به دلیل عدم استقبال مردم ، شهرداری مجبور شد نفراتی را به صورت صوری در انتخابات وارد کرده تا نصاب لازم جهت برگزاری انتخابات در آن محلات به وجود آید. ستاد شورایاری ها تجربه کافی نسبت به فرآیند انتخابات شورایاری نداشت و به همین دلیل فرآیند یکساله در طی سه ماه انجام شد و به همین دلیل حتی بررسی صلاحیت ها به پس از انتخابات موکول شد. در این میان چه بسیار شورایارانی‌ بودند که در انتخابات پیروز شده اما با شکایات مختلف حذف شدند. ستاد شورایاری ها به دلیل عدم آگاهی خود از این فرآیند ، اعتبار بازیگران محلی را در برخی محلات مخدوش کرد.
ستاد شورایاری ها در فرآیند انتخابات حتی نتوانست به این ادراک برسد که انتخابات شورایاری دارای ۳۵۰ حوزه انتخابیه است و با حذف هیئت های اجرایی و نظارت محلی ، ضربه سنگینی را به برگزاری انتخابات شورایاری زد.

انحلال شورایاری ها توسط رای دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری رای به انحلال نهاد شورایاری داد. در این پروسه یکی از نهادهایی که با عملکرد خود موجبات انحلال شورایاری را به وجود آورد ، بی شک شورای پنجم شهر تهران بود. شورای پنجم شهر تهران به دلیل عملکرد ضعیف و سیگنال های سیاسی دیوان را به این نتیجه رساند که می تواند به راحتی رای به انحلال نهاد شورایاری دهد. همچنین شورای پنجم شهر تهران نه به نظر علمی و کارشناسی و نه به نظر انگیزه لازم اقدامات و دفاع مناسبی را از شورایاری نکرد. بدنه ستاد که می بایست از کارشناسان شورایاری تشکیل می شد ، بیشتر شبیه به نهادی دور همی از یکی از احزاب سیاسی شده بود که نه توان کارشناسی لازم را داشتند و نه انگیزه لازم را جهت دفاع از شورایاری داشتند و این مشکلات روند انحلال نهاد شورایاری در دیوان عدالت اداری را تسهیل کرد.

نتیجه گیری

نهاد شورایاری در زمان شورای شهر پنجم تهران بیشترین مشکلات را تجربه نمود. عدم استفاده از کارشناسان شورایاری و اختلافات داخلی میان اعضای شورای شهر از دلایل این مشکلات بودند. ستاد شورایاری ها در دور پنجم شورای شهر تهران هیچ گاه نتوانست نهاد شورایاری ها را مدیریت بهینه کرده و همین مشکلات در نهایت موجبات انحلال شورایاری را توسط دیوان عدالت اداری به وجود آورد.

امتیاز شما به این مطلب
‌قانون شهرداری
موسیقی در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل