1. صفحه اصلی
  2. قدیمی ترین بازارهای تهران
قدیمی ترین بازارهای تهران

قدیمی ترین بازارهای تهران

شهر تهران دارای بازارهای متعددی است که در اقصی نقاط این شهر پراکنده شده اند. بازارهای شهر تهران به لحاظ قدمت تاریخی شهر تهران همواره جزو بازارهای فعال ایران محسوب می‌شوند و به خصوص پس از پایتخت شدن‌ شهر تهران ، بازارهای تهران رنگ و بویی دیگر به خود گرفت. بسیاری از ایلام مورد نیاز کشور در بازارهای تهران تامین شده و به جای جای ایران ارسال می گردد. در این مطلب قصد داریم بازارها و مراکز خرید قدیمی شهر تهران را به شما معرفی کنیم.

بازارهای قدیمی تهران کجاست؟

بازارهای قدیمی تهران از جمله بازارهایی هستند کهاز گذشته های دور در تهران در حال فعالیت هستند. بازارهای قدیمی تهران از جنوبی ترین محله های تهران مانند شهر ری تا شمالی ترین منطقه تهران مانند تجریش امتداد دارد. قدمت بازارهای قدیمی تهران گاه به چند هزار سال می رسد. بازار ری از جمله بازارهایی است که قدمت آن به چند هزار سال می رسد. برخی از این بازارها نیز دارای قدمتی چند صد ساله است. بازار تجریش نیز از جمله بازارهایی است که قدمت آن را تا حدود پانصد سال و حتی بیشتر تخمین می زنند. بسیاری از بازارهای قدیمی تهران در حوالی اماکن مذهبی تشکیل شده اند ، چرا که این اماکن به طور معمول محل تردد و رفت و آمد و زیارت علاقمندان به امکن مذهبی بوده اند و به همین دلیل اتست که بازارهایی مانند بازار تجریش ، بازار ری و بازار امامزاده حسن ، همگی در کنار مراکز مهم مذهبی مانند بقعه شاه عبدالعظیم ، امامزاده حسن و امامزاده صالح تجریش قرار گرفته اند. بازار بزرگ تهران نیز به دلیل قرار داشتن در مرکزیت شهر تهران ، دارای قدمت بسیار زیادی است. بازارهای قدیمی تهران همگی در چند ویژگی با یکدیگر برابرند. بازارهای قدیمی تهران همگی انسان محور طراحی شده اند. محیطی اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، تجاری و سیاسی هستند. این موردی است که در بازارهای جدید تهران به چشم نمی خورد و روابط اجتماعی در بازارهای قدیمی تهران بسیار مستحکم است. به طور مثال رسومی در بازارهای قدیمی تهران وجود دارد که باعث شده است ، بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم و حتی مشکلات اجتماعی آن ها توسط کسبه این بازارها رفع شود ، اما این روابط در بازارهای جدید تهران دیده نمی شود. بازارهای قدیمی تهران از نظر تحرکات اجتماعی نیز سرآمد بودند و این ویژگی ها بازارهای قدیمی تهران را از بازارها و مگامال های جدید که تنها هدف آن ها کسب سود است ، متمایز می کند.

بازار تاریخی ری

بازلر تاریخی ری در نزدیکی حرم شاه عبدالعظیم قرار دارد و بی شک قدیمی ترین بازار موجود در شهر تهران است. شهر ری دارای تاریخی چند هزار ساله است و از زمان های گذشته تا کنون همیشه جزو شهرهای مورد توجه بازرگانان بوده است. بازار تاریخی ری و آنچه ما امروز از این بازار می بینیم مربوط به دوران صفویه و قاجار است‌. بازار تاریخی ری در زمان صفویه ساخته شد و از همان زمان جزو بازارهای مهم شهر تهران بود. پس از چندی این بازار به فرمان امیر کبیر بازسازی شد. بازار تاریخی ری در کنار حرم شاه عبدالعظیم یکی از زیباترین بازارها و اماکن گردشگری شهر تهران محسوب می شود که می تواند سفری زیارتی و گردشگری را برای شما به همراه داشته باشد. اگر اهل خرید انواع ادویه جات و شیرینی جات سنتی نیز باشید بازار تاریخی ری یکی از بهترین بازارها برای خرید این محصولات است.

بازار ری

 

بازار عودلاجان

مفهوم تهران قدیم و بازارهای تهران قدیم را می توان در بازار عودلاجان دید. بازار عودلاجان در محله عودلاجان تهران قرار دارد و این بازار قدیمی ترین بازاری است که در شهر تهران ساخته شده است‌ و تا کنون نیز توانسته است تا حد ممکن شمایل خود را حفظ کند. محله عودلاجان دربرگیرنده سه محله اصلی به نام های امامزاده یحیی ، پامنار و ناصر خسرو است که هر کدام از این محلات جزو قدیمی ترین محلات شهر تهران هستند‌ بازار عودلاجان در اواخر دوران صفویه ساخته شد و رونق خود را از همان زمان تا کنون حفظ کرده است‌. چهارسوق ها و معماری بسیار زیبای بازار عودلاجان رنگ و بوی تاریخ تهران قدیم را می دهد. بازار عودلاجان مرکز بسیار خوبی برای خرید محصولاتی چون صنایع دستی و انواع چای و قهوه و شیرینی ها و شکلات ها است و اگر قصد دارید در کنار خرید این محصولات چرخی در تهران قدیم بزنید بازار عودلاجان بهترین انتخاب برای این کار است.

بازار تجریش

محله تجریش یکی از قدیمی ترین محلات شمیرانات است و در کنار امام زاده صالح تجریش از زمان های بسیار دور ، بازاری شکل گرفت که این بازار تا کنون به قوت خود باقی است. ساخت بازار تجریش در دوران قاجار بود و البته کل قبل از ساخت بازار کنونی نیز بازار تجریش یکی از قدیمی ترین و مهم ترین بازارهای شمیرانات بوده است‌ بازار تجریش تلفیقی زیبا از یک بازار تمام عیار در زمان خود به همراه عناصر مذهبی مانند امامزاده صالح تجریش و تکیه بزرگ تجریش است. بازار تجریش امروز دارای محصولات بسیار متنوعی اعم از میوه و تره بار ، ادویه جات و خشکبار ، انواع ترشی جات و محصولات کشاورزی شمال کشور و انواع پوشاک است.

 

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران مهم ترین بازار کل کشور و یکی از قدیمی ترین بازارهای تهران است. بازار بزرگ تهران نیز هم زمان با بازار عودلاجان ساخته شد. این بازار در دوران صفویه نیز وجود داشته است اما آنچه ما امروز می بینیم ، محصول دوران قاجار است. بازار بزرگ تهران به عنوان بزرگترین بازار ایران ، عرضه کننده انواع محصولات مورد نیاز بازارهای ایران است. البته بازار بزرگ تهران یکی از بهترین بازارها برای خرید اقلام خانوارها نیز هست. بازار بزرگ تهران نه تنها محل عرضه کالا است ، بلکه بازار بزرگ تهران دارای ارزش تاریخی و فرهنگی خاصی برای شهر تهران است. در گذشته بسیاری از مراکز مهم و فرهنگی شهر تهران در بازار بزرگ تهران قرار داشت و بازار بزرگ تهران به دلیل وجود مسجد امام و مسجد جامع در آن، محل بسیاری از رویدادهای اجتماعی و سیاسی ایران بود. برای بازدید از بازار بزرگ تهران بین یک روز تا دو روز کامل زمان لازم است. بنابراین با برنامه ریزی کامل زمان مناسب را در نظر بگیرید تا از زیبایی های این بازار لذت ببرید.

بازار بزرگ تهران ۱۳۴۸ خورشیدی

بازار بزرگ تهران دارای بازارهای متعددی است که هر کدام قدمتی طولانی دارند که در این مطلب به بخشهایی از آن خواهیم پرداخت.
تیمچه حاجب الدوله
تیمچه حاجب الدوله در کنار مسجد امام قرار دارد و جزو قدیمی ترین بناها و بازارها در بازار بزرگ تهران است. تیمچه حاجب الدوله در زمان ناصرالدین شاه و توسط علی خان حاجب الدوله ساخته شد. معماری قدیمی تیمچه حاجب الدوله زبانزد است و جزو آثار تاریخی شهر تهران قلمداد می گردد. تیمچه حاجب الدوله محل عرضه انواع ظروف دکوری است.

چهارسوق بزرگ

چهارسوق بزرگ بازار مستقلی در بازار بزرگ تهران نیست اما تقاطعی بسیار ارزشمند و مهم است. چهارسوق بزرگ ، بازارهای چهارسوق بازار مسجد جامع، بازار مسگرها و کوچه هفت تن را به یکدیگر متصل می کند. گنبد زیبای چهارسوق بزرگ از دیدنی های بازار بزرگ تهران است. اگر به بازار بزرگ رفتید ، دیدن چهارسوق بزرگ را از دست ندهید. چهارسوق دیگری نیز در بازار بزرگ تهران وجود دارد که به آن چهارسوق کوچک گفته می شود. چهار سوق کوچک نیز از تقاطع های مهم بازار بزرگ است. چهارسوق بزرگ به همراه چهارسوق کوچک از زیباترین و قدیمی ترین قسمت های بازار بزرگ تهران هستند که دیدن و گشت و گذار در آن ها خالی از لطف نیست.

بازار امامزاده حسن

اگر در شمیران بازاری در کنار یک بقعه متبرک امامزاده صالح شکل گرفته است ، در جنوب تهران این اتفاق در کنار بقعه امامزاده حسن افتاده است. بازار امامزاده حسن نیز از بازارهای قدیمی تهران است که البته در ایام انقلاب به بعد به شکل کنونی درآمد و بازاری بسیار پر رونق در زمینه خرید و فروش پوشاک شد. بازار امامزاده حسن توانسته است در این سالها مشتریان جنوب تهران را برای خرید پوشاک به خود جذب کند. گر چه بیشتر مشتریان بازار امامزاده حسن از جنوب تهران هستند ، مشتریان شمال تهران نیز برای خرید به بازار امامزاده حسن می روند ، چرا که بازار امامزاده حسن به دلیل قیمت محصولات توانسته است گوی رقابت را از شمال تهران برباید. بازار امامزاده حسن در طی این سال ها رشد و پیشرفت بسیاری داشته به نوعی که پاساژهای بسیار زیادی در این بازار احداث شده و پاساژهای جدید امامزاده حسن مراکز بسیار خوبی را جهت عرضه انواع پوشاک مردانه و زنانه تشکیل داده است. محصولات بازار امامزاده حسن تنها منوط به عرضه پوشاک و کیف و کفش نیست ، بلکه یکی از بهترین بازارها برای تهیه جهیزیه عروس و سیسمونی نوزادی و همچنین لوازم خانگی و محصولات آرایشی و بهداشتی است. اگر به دنبال یک بازار خاطره انگیز با قیمت های مناسب هستید بازار امامزاده حسن یکی از بهترین بازارهای تهران در این زمینه است.


بازار شوش

بازار شوش را همه با بلورجات و لوازم خانگی و ظروف چینی آن می شناسند. اما بازار شوش را باید یکی از قدیمی ترین بازارهای شهر تهران نیز دانست. بازار شوش از دیرباز و قبل از به وجود آمدن بازارها و مال های جدید به وجود آمد و به دلیل نزدیکی با بازار تهران توانست جزو بازارهای مهم شهر تهران شود. بازار شوش همچنین در بین بازارهای تخصصی در زمینه فروش چینی و بلورجات و ظروف آشپزخانه جزو بهترین ها است و به همین دلیل بسیاری از نوعروسان و تازه دامادها برای تهیه جهیزیه عروس خود ، به بازار شوش می روند. در سالیان اخیر بازار شوش دچار تحولات بسیاری شده است و پاساژها و مغازه های بسیاری در این بازار ساخته شده اند. همین امر باعث شده است تا به تنوع این بازار در عرضه محصولات آن کمک فراوانی شود.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست