1. صفحه اصلی
  2. اخبار و رویدادها
  3. لزوم راه اندازی گذر فرهنگی و گردشگری شهر تهران
تئاتر شهر تهران

لزوم راه اندازی گذر فرهنگی و گردشگری شهر تهران

احمد مسجد جامعی در تذکری در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:
در سال 1387 به مناسبت هزار و یکصدمین سالگرد ولادت حکیم ابوالقاسم فردوسی مصوبه ای داشتیم که به دنبال آن شهردار وقت منطقه شش، پیگیر این مساله بود و جلساتی نیز با مدیران فرهنگستان هنر برگزار کردند.
پس از مطالعات لازم ، قرار شد ضلع غربی فرهنگستان هنر به موازات خیابان ولی عصر یعنی خیابان برادران مظفر که تا خیابان انقلاب می رسد به گذر فرهنگی هنری، گردشگری تبدیل شود تا نخستین گذر فرهنگی-هنری-گردشگری مصوب شورای شهر تهران باشد.

وی ادامه داد: زمانی که این کار آغاز شد با مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک پایتخت، تلاش شد این خیابان از ترددهای معمولی خالی و با سنگفرش خیابان، یک پیاده راه به طول نیم کیلومتر و عرض 14متر ایجاد شود.
یک چادر بزرگ نیز روبه‌روی درب ورودی فرهنگستان در خیابان برادران مظفر نصب شد که مدتی در اختیار تشکل‌های فرهنگ و نشر قرار گرفت تا به عرضه کتاب و کالاهای فرهنگی بپردازند. علاوه بر این در سال 90 و 91 مجسمه‌هایی نیز در آن خیابان کار شد تا وجه هنری آن پررنگ شود.
وی اضافه کرد: پیرامون این خیابان فضاهای فرهنگی زیاد است، به عنوان مثال سینما فلسطین کنار این خیابان است که محل برگزاری قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی کشور یعنی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد است که قبل از آن به نام فیلم‌های آموزنده از آن یاد می شد، در آن محدوده علاوه بر سینما فلسطین، شاهد موزه فلسطین، خانه های تاریخی صبا، ساختمان وقفی آستانه حضرت عبدالعظیم، ساختمان قاجاریه، ساختمان فرهنگستان هنر و ساختمان‌های ارزشمند پهلوی اول و دوم هستیم. این خیابان از قدیمی ترین خیابان‌هایی است که از دوره قاجار در آن آمد و شد برقرار بوده است و از لحاظ موقعیت بین خیابان کاخ؛ فلسطین امروز، و خیابان ولی عصر قرار دارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: از این رو نقش این خیابان فرامنطقه‌ای است بگونه ای که مراکز ملی هنری، دانشگاهی، فرهنگی و تاریخی همچون دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه هنر در آن محدوده قرار دارند. سکونت در آن محل چندان زیاد نیست و از چند واحد مسکونی فراتر نرفته، که شاید در طول 12 سال اخیر کمتر هم شده باشد. این طرح از دوره سوم و با همت شهردار وقت عملیاتی شد و پیاده‌راه آن ساخته و چادر هنری هم نصب شد. بر این اساس محدودیت‌های طرح ترافیک هم به اجرا درآمد و مقدمات کار و بخشی از خود پروژه اجرایی شد اما از سال 91 و 92 تا کنون اتفاق جدیدی در این گذر نیفتاده است. در ماه‌های اخیر با شهردار منطقه صحبت‌هایی شده است، ایشان هم با مدیران فرهنگستان هنر جلساتی داشته‌اند که برنامه های اجرا شده، به روز شود و این گذر تا پایان امسال یا تا حداکثر اردیبهشت سال آینده که همزمان با روز فردوسی است تکمیل شود اما ظاهرا هنوز هم اتفاقی نیفتاده است و سرمایه شهر هدر می‌رود.

امتیاز شما به این مطلب
مجید فراهانی: شورایاری نباید زیر مجموعه معاونت اجتماعی باشد
ورود پنجاه و هفت مدیر شهرداری تهران به انتخابات دور ششم شورای شهر تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست