1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. محله تولید دارو
محله تولید دارو

محله تولید دارو

محله تولید دارو یکی از محلات منطقه 18 تهران است. محله تولید دارو از شمال با بلوار زرند ، از جنوب با بلوار معلم ، از شرق با بزرگراه ایت الله سعیدی و از غرب با خیابان تختی محدود شده است. محله تولید دارو با محله های کوی فردوس ، محله بهداشت ، محله سرآسیاب مهرآباد و محله شمشیری مجاورت دارد.

 

تولید دارو تهران کجاست؟

تولید دارو تهران یکی از محله های منطقه هجده تهران است. تولید دارو تهران در قسمت شمال شرق منطقه ۱۸ تهران قرار داشته و با محله های شهرک فردوس ، محله مهرآباد، محله شهرک ولیعصر ، محله شاداباد و محله یافت آباد مجاورت دارد. تولید دارو تهران از شمال با خیابان زرند ، از جنوب با بلوار معلم از غرب با بلوار الغدیر و از شرق با بزرگراه آیت الله سعیدی محدود شده است و با چهارراه یافت آباد مجاورت دارد. تولید دارو تهران با منطقه ۱۷ تهران از طریق بزرگراه آیت الله سعیدی و از طریق بلوار زرند با منطقه ۹ تهران همسایگی دارد. بافت شهرسازی تولید دارو تهران بافتی نوساز است و این محله نسبت به بسیاری از مناطق منطقه ۱۸ تهران با مشکلات کمتری در بافت فرسوده و بافت ناپایدار مواجه است و به دلیل دسترسی های مناسب آن ، قیمت آپارتمان در تولید دارو تهران بالاتر از باقی محله های منطقه ۱۸ است.

از محله های تولید دارو تهران می توان به شهرک فردوس ، خیابان تختی ، میدان معلم ، خیابان تولید دارو و خیابان یادگار اشاره کرد. بسیاری از مشاورین املاک تولید دارو اعتقاد دارند که بهترین منطقه تولید دارو خیابان های تختی و خیابان یادگار هستند و این موضوع به دلیل دسترسی های مناسب ، بافت شهرسازی بهتر و امکانات بیشتر این مناطق نسبت به مناطق غربی این محله است. وجود چهارراه یافت آباد و بازار مبل یافت در مجاورت تولید دارو تهران باعث شده است تا این محله دارای بافت تجاری قدرتمندی باشد و بسیاری از فروشگاه های این محله به خصوص ، فروشگاه های بلوار معلم تبدیل به محل عرضه مبلمان ، محصولات چوبی و لوازم اداری شود و به همین دلیل قیمت املاک این محله رشد روزافزونی را تجربه کند.

تاریخچه محله تولید دارو

محله تولید دارو در گذشته جزو اراضی مهرآباد بوده است. تولید دارو در آن زمان منطقه ای زراعی بود که بیشتر زیر کشت غلات بود. محصول این منطقه برای آسیاب به سرآسیاب مهرآباد می رفت. در این منطقه باغات زیادی هم وجود داشت که آب آن از رودخانه های تهران تامین می شد‌.

کارخانه تولید دارو و آغاز روند شهرنشینی

در سال ۱۳۳۵ کارخانه تولید دارو در این منطقه احداث شد و آغاز به کار کرد. این کارخانه احتیاج به تامین نیروی انسانی داشت و از همین زمان بود که روند مهاجرت به محله تولید دارو سرعت گرفت. اراضی محله تولید دارو قطعه بندی شد و جمعیت تولید دارو رو به افزایش گذاشت.

احداث بازار مبلمان یافت آباد

بازار مبلمان یافت آباد یکی از عناصر کلیدی در تاریخچه تشکیل محله تولید دارو است. بازار مبلمان یافت آباد در دهه هفتاد در مجاورت محله تولید دارو آغاز به کار کرد. این بازار در روند افزایش جمعیت تولید دارو تاثیر گذار بود و همچنین بخشی از این محله تحت تاثیر نیازهای بازار مبلمان یافت آباد ، تبدیل به معابر تجاری شد.

امکانات محله تولید دارو

بوستان پانزده خرداد
بوستان پانزده خرداد بزرگترین بوستان محله تولید دارو است. بوستان تولید دارو در خیابان یادگار و نزدیک کارخانه تولید دارو قرار دارد. این بوستان به دلیل درختان کهنسال خود از زیبایی خاصی برخوردار است.

بازار تره بار تولید دارو

بازار تره بار تولید دارو هم از امکانات خوب محله تولید دارو است که اهالی محله تولید دارو می توانند نیازهای روزانه خود را از این بازار تامین کنند.

فروشگاه رفاه

محله تولید دارو دارای یک فروشگاه رفاه بزرگ است که در بلوار معلم نبش خیابان عباسی قرار دارد.

مراکز فنی و حرفه ای

محله تولید دارو دارای چندین مرکز فنی و حرفه ای بزرگ است. مرکز فنی حرفه ای خواهران پروین اعتصامی ، مرکز فنی و حرفه ای شماره ۴ بهرامی و مرکز فنی و حرفه ای شماره ۴ پروین اعتصامی از جمله این مراکز فنی و حرفه ای هستند. مراکز فنی حرفه ای محله تولید دارو جزو بزرگترین و اولین مراکز فنی و حرفه ای شهر تهران هستند.

بوستان تختی

بوستان تختی هم یکی دیگر بوستان های محله تولید دارو و در خیابان تختی و در ابتدای خیابان یادگار قرار گرفته است.

دسترسی های محله تولید دارو

محله تولید دارو دسترسی های بسیار خوبی به شریان های اصلی شهر دارد. بزرگراه آیت الله سعیدی و بلوار زرند در مجاورت محله تولید دارو قرار دارد. این معابر ارتباط تولید دارو را با بسیاری از معابر بزرگ جنوب غرب تهران مانند بزرگراه شهید کاظمی ، اتوبان آزادگان و بزرگراه فتح (بزرگراه متوسلیان ) برقرار می کند.

نزدیکترین ایستگاه مترو به تولید دارو

نزدیک ترین ایستگاه مترو به محله تولید دارو ، ایستگاه مترو نعمت آباد در خط ۲ مترو تهران است.

 

محله شهرک فردوس، محله ای در کنار محله تولید دارو

محله کوی فردوس یکی از محلات منطقه 18 تهران است. محله کوی فردوس را امروزه به نام شهرک فردوس هم می شناسند. محله کوی فردوس از شمال با بلوار زرند ، از جنوب با بلوار مدائن ، از شرق با خیابان تختی و از غرب با بلوار بهار محدود شده است. محله فردوس با محله های شهرک امام خمینی ، محله تولیددارو ، محله شهرک صاحب الزمان ، محله سرآسیاب مهرآباد و محله هفده شهریور محدود شده است. محله شهرک فردوس جدیدترین نام رسمی شهرداری برای این محله است.

نام های معروف برای محله شهرک فردوس
کوی فردوس
نام قدیمی محله شهرک فردوس کوی فردوس بوده است.
حسینی فردوس
یکی از خیابان های اصلی این محله ، خیابان حسینی است. بسیاری از اهالی محله شهرک فردوس، این محله را با نام حسینی فردوس نیز می شناسند.

تاریخچه شهرک فردوس

شهرک فردوس در گذشته جزو اراضی زراعی مهرآباد بود. زمین های این محله به دلیل نزدیکی به سرآسیاب مهرآباد اغلب زیر کشت غلات بود. از دوران پهلوی دوم بود که قطعه بندی محله شهرک فردوس آغاز شد و محله شهرک فردوس نیز مانند محلات هم جوار خود ، شاهد ورود مهاجرین آذری زبان به این محله شد.

احداث کارخانه ها در مجاورت محله شهرک فردوس

در دهه 30 کارخانه جات بسیاری در محدوده و مجاورت شهرک فردوس احداث شد. کارخانه تولید دارو ، کارخانه شیر پاک و شیر پاستوریزه از مهمترین این کارخانه جات بودند. بسیاری از این کارخانه جات احتیاج به نیروی انسانی داشتند و این احتیاج جمعیت محله شهرک فردوس را افزایش داد. محله شهرک فردوس در دهه 50 و 60 جمعیت قابل ملاحظه ای داشت و به دلیل قطعه بندی کوچک زمین های آن تراکم جمعیتی کوی فردوس بسیار زیاد شد.

امکانات شهرک فردوس

شهرک فردوس نسبت به قرار گیری در جنوب تهران و قدمت متاخر آن ، دارای امکانات مناسبی از نظر شهری است. امکانات فرهنگی و ورزشی مناسب و فضای سبز خوب از جمله مزیت های محله شهرک فردوس است.

کاوشکده معلم

کاوشکده معلم اولین فرهنگسرای منطقه هجده بود که در دهه 70 کار خود را آغاز کرد. کاوشکده معلم با امکانات و دسترسی بسیار خوب خود توانست به مدت 20 سال خدمات فرهنگی قابل ملاحظه ای را به شهروندان کل منطقه 18 تهران ارائه کند. متاسفانه در سال 1394 کاوشکده معلم برای ساخت کلینیک درمانی تخریب شد و تا کنون نیز در وضعیت تخریب باقی مانده است.

سینما تماشا

مجتمع سینمایی پردیس تماشا
سینما تماشا تنها سینمای موجود در منطقه هجده تهران است. این سینما در میدان معلم و در محله شهرک فردوس قرار دارد. این مجتمع به جز سینما ، دارای سالن آمفی تاتر و سالن تجمعات و مجموعه تالار است.

ورزشگاه شهیدان اسماعیلی

ورزشگاه شهیدان اسماعیلی جزو مجهزترین ورزشگاه های جنوب غرب تهران است که در محله شهرک فردوس قرار دارد. ورزشگاه شهیدان اسماعیلی دارای سالن سرپوشیده برای ورزشهای سالنی مانند بسکتبال و فوتسال و یک استادیوم زمین چمن بزرگ با گنجایش سه هزار تماشاچی است.
بوستان های محله شهرک فردوس
بوستان یاس
بوستان فردوس
بوستان بهار
بوستان سجاد

دسترسی های محله شهرک فردوس

شهرک فردوس از نظر دسترسی در موقعیت نسبتا خوبی قرار دارد.
بلوار زرند شهرک فردوس را به بزرگراه فتح و بزرگراه آیت الله سعیدی اتصال می دهد‌ و با این اتصال محله شهرک فردوس به شریان های بزرگ شهر تهران مانند اتوبان آزادگان متصل می شود.

بلوار معلم

بلوار معلم نیز یکی از معابر اصلی شهرک فردوس است که ارتباط محله شهرک فردوس را به بزرگراه آیت الله سعیدی و بلوار الغدیر متصل می کند.
نزدیکترین مترو به محله شهرک فردوس
نزدیکترین ایستگاه مترو به محله شهرک فردوس ، ایستگاه متروی نعمت آباد در خط ۲ مترو تهران است.

5/5 - (1 امتیاز)
زعفرانیه ، تاریخچه و امکانات
محله زهتابی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست