1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. محله خلیج فارس شماره دو
محله خلیج فارس

محله خلیج فارس شماره دو

محله خلیج فارس یا محله شماره ۲ یکی از محلات منطقه ۱۸ تهران است. محله خلیج فارس در ناحیه ۵ منطقه ۱۸ تهران قرار دارد. در گذشته نام محله خلیج فارس ، محله شماره ۲ بود که پس از مدتی نام این محله تغییر کرد و نام محله خلیج فارس بر روی آن گذاشته شد. این تغییر نام به دلیل جاودان نگاه داشتن نام خلیج همیشه فارس ، بر روی این محله بزرگ قرار گرفت و این نام تا کنون بر روی این محله قرار دارد.

حدود محله خلیج فارس

محله خلیج فارس از سمت شمال با بزرگراه فتح ، از جنوب با اتوبان آزادگان ، از سمت شرق با رودخانه کن و از سمت شرق با خیابان رهنما مجاورت دارد. این محله از شمال با محله تهرانسر در منطقه ۲۱ تهران ، از سمت شرق با محلات سعید آباد و هفده شهریور و شادآباد ، از غرب و جنوب نیز با شهرک دریا در منطقه ۲۱ تهران و از جنوب با حریم منطقه ۱۸ تهران و احمد آباد مستوفی مجاور است.

تقسیم بندی محله خلیج فارس

محله خلیج فارس در حال حاضر به سه محله خلیج فارس شمالی ، محله خلیج فارس جنوبی و محله نوروز آباد تقسیم بندی شده است.

تاریخچه محله خلیج فارس

بخشی از اراضی محله خلیج فارس در جنوب این محله ، در گذشته جزو اراضی قلعه اسماعیل آباد و محله یافت آباد بود و بخش شمالی آن نیز جزو اراضی رود دره کن محسوب می شد. به دلیل مجاورت محله خلیج فارس با رودخانه کن ، این محله دارای اراضی مستعد برای کشاورزی و دامداری بود. شغل بیشتر ساکنین قدیمی محله خلیج فارس در گذشته های دور به دلیل همین موقعیت، کشاورزی و دامداری بود. بخش مهمی از اراضی این محله متعلق به مالکین بزرگ منطقه یافت آباد بود. بخش مهمی از املاک خلیج فارس ، همچنین در زمره املاک فرمانفرمائیان بود و خانواده فرمانفرمائیان در این منطقه صاحب زمین های بسیار زیادی بودند. باشگاه اسبدوانی بسیار بزرگی که در این محله وجود دارد ، توسط همان خاندان فرمانفرمائیان ساخته شده و به محمد رضا شاه پهلوی تقدیم شد که این باشگاه امروز نیز در همین محله در حال فعالیت است.

موقعیت مخصوص در کنار جاده قدیم کرج محله خلیج فارس دارای موقعیت بسیار خاصی در کنار جاده قدیم کرج بود. جاده قدیم کرج ، جاده ای استراتژیک برای تهران بود. این جاده در گذشته ، یکی از جاده های مواصلاتی تهران به قزوین بود. پس از شکل گیری شهر کرج نیز جاده قدیم کرج محور مواصلاتی مناطق جنوبی تهران به شهرها و استان های همجوار عربی مانند قزوین و زنجان به حساب می آمد و محله خلیج فارس در کنار این معبر بسیار مهم ، شکل گرفته بود. به همین دلایل محله خلیج فارس موقعیت مطلوبی را جهت تردد تهران و قزوین ایجاد می کرد ، به خصوص که محله خلیج فارس فاصله چندانی با کاروانسرای سنگی نداشت.

عوامل مهاجرت و شکل گیری محله خلیج فارس

از بزرگترین عوامل شکل گیری محله خلیج فارس و مهاجرت ساکنین محله خلیج فارس به این محله شکل گیری و احداث کارخانه جات متعدد در مسیر جاده قدیم کرج بود. کارخانه جات شیر پاستوریزه و شیر پاک ، کارخانه پاکستان و شرکت بهشهر و بسیاری از کارخانه جات مشهور به دلیل موقعیت مناسب جاده قدیم کرج، اقدام به احداث کارخانه در طی این مسیر کردند و این اتفاق باعث جذب بسیاری از مهاجرین جویای کار به محله خلیج فارس شد. از زمان پهلوی دوم و افزایش تعداد کارخانه جات صنعتی در این محدوده مهاجرین بسیار زیادی به سمت مناطق جنوب عربی تهران آمدند و بخشی از این مهاجرت ها به محله خلیج فارس بود.

محله شماره ۲

در سال ۱۳۳۴ سازمان تامین اجتماعی بیمارستان شماره ۲ خود را در محله خلیج فارس ساخت. بیمارستان شماره ۲ سازمان تامین اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر روند مهاجرت ساکنین محله داشت. به دلیل وجود این بیمارستان ، جمعیت محله رو به افزایش گذاشت و این منطقه به نام محله شماره ۲ مشهور شد.

تغییر نام شماره ۲ به خلیج

در دهه هشتاد و با افزایش رفتار خصمانه اعراب علیه ایران و نام مجهول خلیج عربی بر روی نام خلیج همیشه فارس، با پیشنهاد اهالی و همکاری شهرداری منطقه ۱۸ تهران ، بلوار اصلی این محله بلوار خلیج فارس نامگذاری شده و نام محله نیز به نام محله خلیج فارس تغییر کرد که در اختصار برخی به این محله ، محله خلیج نیز می گویند.

خلیج فارس تهران

خلیج فارس تهران از جمله محله های منطقه ۱۸ تهران است که در ناحیه ۵ این منطقه قرار دارد. محله خلیج فارس تهران از شمال با بزرگراه فتح (بزرگراه احمد متوسلیان ) ، از جنوب و غرب با بزرگراه آزادگان و از شرق با رودخانه کن محدود شده و با محله های تهرانسر ، شادآباد ، یافت آباد و احمد آباد مستوفی مجاورت دارد. به بیان دیگر می توان گفت که خلیج فارس تهران در جنوب تهرانسر قرار گرفته است. بلوار اصلی این محله نیز به بلوار خلیج فارس شهرت دارد. این محله از ورودی های اصلی غرب تهران است و حجم تردد بسیار زیادی از این محله برای دسترسی به تهران در طول روز انجام می گیرد. خلیج فارس تهران در آخرین محدوده جنوب ۵رب تهران قرار دارد ، به نوعی پس از آزادگان است که محدوده تهران به اتمام رسیده و محدوده احمد آباد مستوفی آغاز می گردد.

آغاز روند شهر نشینی در محله خلیج فارس

از دهه ۴۰ به بعد مهاجرت به این محله به دلیل احداث بیمارستان شماره ۲ و کارخانه جات متعدد افزایش یافت. مهاجرین بسیاری از سمت غرب کشور که اغلب ترک زبان بودند به این محله آمده و در آن ساکن شدند. از طرفی دیگر بزرگترین معادن شن و ماسه تهران در این محله فعالیت خود را آغاز کرده و معادن شن و ماسه خلیج فارس در کنار رودخانه کن شروع به تولید شن و ماسه و برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه کن کردند. این اتفاقات سبب شد که جمعیت محله خلیج فارس افزایش یافته و شمایل شهر نشینی شهر تهران به این محله برسد.

محلات سه گانه خلیج فارس

محله خلیج فارس در گذر زمان به سه محله جداگانه تقسیم شد. در ابتدا محلات خلیج فارس شمالی و جنوبی و سپس محله نوروز آباد از محله خلیج فارس جدا شدند.

محله خلیج فارس شمالی

محله خلیج فارس شمالی در منطقه ۱۸ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با بزرگراه فتح، از شرق با بلوار ثارالله و بلوار خلیج فارس، از جنوب با بلوار مهتدی ، از غرب با خیابان رهنما محدود شده است. محله خلیج فارس شمالی با محله‌های ‌شهرک استقلال، تهرانسر شمالی، هفده شهریور، فتح، تهرانسر شرقی، نوروزآباد، خلیج فارس جنوبی، سعیدآباد، شهرک هواپیمائی، شهرک دریا مجاورت دارد.

محله خلیج فارس جنوبی

محله خلیج فارس جنوبی در منطقه ۱۸ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با بلوار ثارالله ، از شرق با بلوار مهتدی، از جنوب با بزرگراه آزادگان و از غرب با بلوار خلیج فارس محدود شده است و با محله‌های ‌خلیج فارس شمالی، یافت آباد جنوبی، نوروزآباد، سعیدآباد مجاورت دارد.

آدرس سرای محله خلیج فارس جنوبی
تهران، بزرگراه فتح . خ خلیج فارس . روبروی هلال احمر . بوستان پروین اعتصامی
شماره تلفن سرای محله خلیج فارس جنوبی
66265400

محله نوروز آباد

محله نوروز آباد در منطقه ۱۸ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با خیابان رهنما، از شرق با بلوار ثارالله، بلوار خلیج فارس و خیابان فردی و از غرب با بزرگراه آزادگان محدود شده است و با محله‌های ‌خلیج فارس شمالی، خلیج فارس جنوبی مجاورت دارد.

5/5 - (3 امتیاز)
محله یافت آباد تهران
محله شهران

پست های مرتبط

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام. معرفی خوبی بود. کارخونه فرصت تو این محله اهالی رو خیلی اذیت میکنه

    پاسخ
  • واقعا چرا محله خلیج فارس باید از تهرانسر اینقدر ارزونتر باشه
    فقط یه خیابون‌ با هم فاصله دارن

    پاسخ
  • بلوار خلیج فارس واقعا بزرگترین مشکل محله شماره ۲ شده. نمی دونم این همه کامیون و تریلی تو بلوار خلیج فارس چی کار می کنن

    پاسخ
  • عاشق محلمونم
    مخصوصا هشمتری اول

    پاسخ
  • این محله از نظر جغرافیایی موقعیت بسیار عالی و مناسبی داره دسترسی فوق العاده به بزرگراه متوسلیان و اتوبان لشگری
    نزدیکی به مراکز فروش بزرگ مثل شهر فرش و شهر لوازم خانگی
    دسترسی به دومین بیمارستان تامین اجتماعی
    بهره مندی از بهترین باشگاه های بدنسازی
    بهره مندی از باشگاه اسبدوانی
    فضای سبز مناسب
    بازار داخلی محله با تنوع اجناس
    قیمت مناسب مسکن
    حمل و نقل عمومی (به میدان آزادی و پایانه بوتان)
    فضای کسب و کار مناسب

    پاسخ
  • این محل پهلوونایی مثل محسن خدابخشی داره لطف ب این پهلوون رسیدگی کنید

    پاسخ
  • قهرمان جهان و افتخار محل امیرعلی اکبری ک ب دنیای کشتی و ام ام ای معرفی شدوداود شکرالهی قهرمان پرورش اندام و بسیاری دیگر از ورزشکارا.ولی بهای چندانی ب ورزش این محل داده نشده

    پاسخ
  • خواهشا کمی به این محله اهمیت بدین شهرداری کلا فراموش کرده این محل رو حتی بلوار این محل خاک و آب برای گل و درخت نداره خیابان رضایی در این محل حتی یک لامپ نداره و هر روز شاهد تصادف هستیم پیگیر هم شدیم شهردار میگه اداره برق اداره برق میگه شهردار لطفا بررسی کنید .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست