1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. محله یوسف آباد
یوسف آباد

محله یوسف آباد

محله یوسف آباد از محلات منطقه 6 تهران است. یوسف آباد محله ای قدیمی است که امروزه همراه با محلاتی مانند ونک ، آرژانتین و امیر آباد دارای بافتی تجاری شده است که این اتفاق به دلیل داشتن امکانات و موقعیت و دسترسی مناسب این محله به بافت تجاری شهر تهران است.

یوسف آباد کجا است

محله یوسف آباد از شمال با بزرگراه همت ، از شرق با خیابان ولیعصر، از جنوب با خیابان فتحی شقاقی، خیابان مطهری، خیابان اسد آبادی، خیابان دکتر فاطمی ، از شرق با خیابان های ولیعصر ، خیابان آبشار و خیابان اسد آبادی و از غرب با خیابان مهرام، خیابان جهان آرا، خیابان هفدهم، خیابان بیست متری اول و خیابان دبستان محدود شده است و با محله‌های ‌ونک ، محله امیرآباد ، محله کشاورز، محله شهرک والفجر، محله آرژانتین ، محله قزل قلعه ، محله بهجت آباد ، محله جهاد و محله توانیر مجاور است.

تاریخچه یوسف آباد

اراضی محله یوسف آباد در زمان قاجار متعلق به میرزا یوسف مستوفی الممالک بود. نام دیگر میرزا یوسف مستوفی الممالک ، میرزا یوسف آشتیانی بود و به دلیل مالکیت وی بر این منطقه نام آن به یوسف آباد شهرت یافت. این اراضی پس از مدتی به مالکیت بانک استقراضی روسیه درآمد و پس از فروپاشی روسیه تزاری دولت اتحاد جماهیر شوروی تمام این بانک و اموال آن را به ایران واگذار کرد. بانک استقراضی تبدیل به بانک ایران ، بانک فلاحتی و بانک کشاورزی شد. در سال 1319 این زمین ها به وزارات دارایی فروخته شد و در سال 1322 دکتر میلسیو که مستشار آمریکایی وزارت دارایی بود ، دستور داد که این اراضی به کارمندان دولت واگذار شود. اراضی یوسف آباد به این شکل به کارمندان دولت واگذار شد.

محله یوسف آباد از محلات منطقه ۶ تهران است. یوسف آباد محله ای قدیمی است که امروزه همراه با محلاتی مانند ونک، آرژانتین و امیر آباد دارای بافتی تجاری شده است که این اتفاق به دلیل داشتن امکانات و موقعیت و دسترسی مناسب این محله به بافت تجاری شهر تهران است.

یوسف‌آباد نامی آشنا برای بسیاری از تهرانی‌هاست، هم به دلیل محبوبیتی که این منطقه به لحاظ سکونت و امکانات برای همه دارد و هم به دلیل تاریخی که پشت آن نهفته است.

محله یوسف آباد از شمال با بزرگراه همت، از شرق با خیابان ولیعصر، از جنوب با خیابان فتحی شقاقی، خیابان مطهری، خیابان اسد آبادی، خیابان دکتر فاطمی، از شرق با خیابان های ولیعصر، خیابان آبشار و خیابان اسد آبادی و از غرب با خیابان مهرام، خیابان جهان آرا، خیابان هفدهم، خیابان بیست متری اول و خیابان دبستان محدود شده است و با محله‌های ‌ونک، محله امیرآباد، محله کشاورز، محله شهرک والفجر، محله آرژانتین، محله قزل قلعه، محله بهجت آباد، محله جهاد و محله توانیر مجاور است.

محله یوسف آباد، از قدیم تا امروز

  میرزا یوسف ملقب به مستوفی‌الممالک، چنان که از کتاب‌های تاریخی برمی‌آید، دست‌به‌خیر بوده است. می‌گویند در دوران قحطی در ایران، بخش زیادی از املاک پدری‌اش را فروخت و کارگران زیادی را به‌کار گرفت تا باغ‌هایی برایش بسازند. ساخت باغ‌ها تا پایان قحطی طول کشید و به این ترتیب هم کارگران نانی برای خوردن داشتند و هم تهران صاحب محله‌ای و پردار و درخت به نام یوسف‌آباد شد.

«جمشید رحمانی‌پناه» از ساکنان قدیمی و شورایار این محله می‌گوید: «این محله همه‌چیز داشت؛ قنات، استخر، آسیاب، کاروانسرا. همه نیازهای مردم همین‌جا تامین می‌شد.

جایی که الان بیمارستان حضرت فاطمه (س) است استخر بزرگی داشت که آب‌های آن در محله روان بود و می‌رفت باغ‌های اطراف مثل باغ خاله صغری را آبیاری می‌کرد.»

یوسف‌آباد در قدیم گسترده‌تر بود؛ ضلع جنوب آن می‌رسید به خیان کاخ (فلسطین) و آب کرج (بلوار کشاورز) و ضلع شمال آن به ده ونک. شرق آن به تپه‌های عباس‌آباد و ضلع غرب هم به امیرآباد متصل می‌شد. سال ١٣٤٤ شکل گرفت و شد آنچه که الان هست. رحمانی‌پناه می‌گوید : «یوسف‌آباد شامل ٢ بخش بود؛ یک قسمت از خیابان مستوفی‌الممالک (شهید اکبری) شروع می‌شد و می‌آمد به خیابان ابن‌سینا- اسدآبادی (محمدرضا شاه) و کاخ اول و دوم که همین بیستون و چهلستون بود تا می‌رسید به مدبر که الان خیابان شهید مهیار مهرام است.

دره ندیده

خیابان جهان‌آرا اصلا وجود نداشت. دره بود که به آن می‌گفتند دره ندید و خارج از محدوده بود.

اما چرا دره ندیده؟ 

رحمانی‌پناه می‌گوید : «این خیابان همه‌اش دره بود وهیچوقت گذر مردم به آنجا نمی‌افتاد، بالطبع چون کسی آنجا را ندیده بود اسمش را گذاشته بودند دره ندید. جنوب آن هم زندان قزل قلعه بود. جهان‌آرا خشک و تپه ماهور و ناامن بود. این زندان که الان به میدان تره‌بار معروفی هم تبدیل شده و خیلی از تهرانی‌ها برای خرید مایحتاج روزانه‌شان به آنجا می‌روند و برای‌شان نامی آشناست، زمانی محل نگهداری زندانیان سیاسی و نظامی بود و ورود به آن هم قوانین خاص خودش را داشت.

قدیمی‌ها مثلی داشتند اینکه؛ رفتنت با خودت هست برگشتن‌ات با خدا»

خرید خانه در یوسف آباد

برای خرید خانه در یوسف آباد باید به چند نکته توجه داشت. یوسف آباد محله ای با ویژگی های مسکونی ، اداری و تجاری است که در بین محلاتی تجاری مانند ونک امیر آباد ، ولیعصر ، خیابان مطهری ، خیابان بهشتی و فاطمی محصور است. بنابراین این محله از جایگاه تجاری خاصی برخوردار است. از دیگر ویژگی های یوسف آباد ترافیک شدید این محله است که به دلیل بافت قوی تجاری و اداری این محله به وجود آمده است. ترافیک بسیار زیاد و مشکل پارکینگ از مهمترین مشکلات یوسف آباد است. یوسف آباد دارای دسترسی بسیار مناسبی از بزرگراه کردستان ، خیابان ولیعصر و بزرگراه همت است.
موقعیت مناسب این محله باعث شده است دسترسی این محله به حمل ونقل عمومی و مترو بسیار مناسب باشد. از جمله موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد ، مجاورت محله یوسف آباد به محدوده طرح ترافیک است که این مورد نیز مشکل پارکینگ منطقه را دو چندان می کند. این شرایط باعث شده است که قیمت خانه در یوسف آباد متاثر از موقعیت تجاری آن بوده و شما برای خرید خانه در یوسف آباد ، باید ویژگی های این محله را در نظر داشته باشید.

امکانات یوسف آباد

فرهنگسرای شفق
بیمارستان محب کوثر
بیمارستان هاجر
هتل بزرگ تهران
بیمارستان تخصصی دامپزشکی امید
کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی یوسف آباد
کتابخانه شهید جهان آرا
اداره ثبت اسناد و املاک شمالشرق تهران
کلانتری ۱۲۵ یوسف آباد
شهرداری منطقه ۶ تهران
سازمان دامپزشکی کشور
سازمان جهاد کشاورزی استان تهران
رادیولوژی و سونوگرافی مرکز تهران
بوستان یاسمن
بوستان ساعی
بوستان شفق
خیابان های مهم
خیابان سید جمال الدین اسد آبادی
خیابان جهان آرا
میدان اسد آبادی
خیابان آبشار
خیابان اکبری

5/5 - (1 امتیاز)
محله نعمت آباد
گیشا

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست