1. صفحه اصلی
  2. مناطق تهران
  3. منطقه دو تهران
منطقه دو تهران

منطقه دو تهران

منطقه 2 تهران یکی از بزرگترین مناطق شهر تهران به لحاظ تعداد محلات و جمعیت است. وجود مراکز  گردشگری فراوان به دلیل مجاورت با البرز و رود دره‌های شهر تهران، مراکز تجاری بزرگ و بافت تاریخی محلات شمالی از بزرگترین ویژگی های منطقه دو است.

جغرافیای منطقه دو تهران

منطقه دو شهرداری تهران از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به بزرگراه اشرفی اصفهانی، از شرق به اتوبان چمران و از  جنوب به خیابان آزادی محدود می شود. رشته کوه البرز در منتهی الیه شمالی منطقه دو و رود دره های فرحزاد و درکه این منطقه را نیز مانند مناطق یک و پنج به عنوان منطقه ای معرفی می کند که جزو سکونتگاه های اولیه شهر تهران بوده است.

وجود قنات های قدیمی در منطقه دو که از کوه های سربه فلک کشیده  البرز سرچشمه می گیرد، از دیگر ویژگی های منطقه دو است. مسیل ها و قنات های منطقه دو بسیاری از اراضی و باغات  پایین دست منطقه دو را سیراب می کرد و به همین دلیل محلات بسیاری در منطقه دو مانند فرحزاد، طرشت، کوهسار، سعادت آباد، پونک و ستارخان در گذشته دارای باغات و محصولات زراعی فراوانی بودند که بخش هایی از این باغات در محلات پونک و طرشت و فرحزاد هنوز باقی است.

تاریخچه منطقه دو

شاید بتوان محلات درکه ، پونک و طرشت را به عنوان قدیمی ترین کانون های تاریخ تهران برشمرد. تمامی این محلات به دلیل وجود آب فراوان ناشی از رود دره‌های فرحزاد و پونک و قنات های پر آب طرشت دارای امکانات خاصی جهت سکونت اقوام مختلف بودند و به همین دلایل از هزاران سال پیش تاکنون زیستگاه شهر تهران بوده اند‌‌. وجود بقاع متبرکه بسیار چون امامزاده صالح فرحزاد و امامزاده عینعلی زینعلی در پونک گویای این واقعیت است که در این محلات از زمان های بسیار دور زندگی جریان داشته و به همین دلیل شاید بتوان گفت که بخش مهمی از  تاریخچه شهر تهران در منطقه دو نهفته است.

وسعت منطقه 2

وسعت منطقه دو ۶۵ کیلومتر مربع است و به همین لحاظ جزو بزرگترین مناطق شهر تهران است.

جمعیت منطقه 2

جمعیت منطقه دو بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ایران، ۷۰۱٬۳۰۳ نفر و ۲۳۹٬۷۴۲ خانوار،  شامل ۳۴۳۰۳۳ مرد و ۳۵۸۲۷۰ زن است.

شهرداری منطقه 2

آدرس و تلفن شهرداری منطقه 2

سعادت آباد، میدان شهید طهرانی مقدم (کاج)، بلوار سرو غربی، بلوار دکتر قیصر امین پور، خیابان سیزدهم غربی

تلفن شهرداری منطقه دو :

96032000

بناهای شاخص منطقه دو

برج میلاد

برج میلاد تهران شاخص ترین بنای منطقه دو تهران است. برج میلاد برج مخابراتی چند منظوره ای است که به منظور استفاده مخابراتی ، تجاری و فرهنگی ساخته شد تا به جز استفاده های تجاری و مخابراتی  ، به عنوان نماد شهر تهران معرفی گردد.

ساخت برج میلاد در سال ۱۳۷۶ در تپه های کوی نصر گیشا آغاز شد و ساخت این برج مخابراتی در سال ۱۳۸۶ به اتمام رسید‌. در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۸۷ برج میلاد به بهره برداری رسید.

پارک های منطقه دو

پارک‌های منطقه 2 تهران جزو پارکهای بزرگ و مشهور شهر تهران هستند که جلوه ای خاص به این منطقه داده اند. بسیاری از بوستان های منطقه دو در مسیر رود دره های شهر تهران ساخته شده و دارای امکانات بسیار گسترده و متنوع گردشگری هستند.

پارک نهج البلاغه، پارک پرواز، پارک سعادت آباد ، پارک پردیسان، پارک گفتگو و پارک ژوراسیک از جمله بزرگترین پارکهای منطقه دو شهرداری تهران هستند که در این منطقه قرار دارند.

مراکز درمانی منطقه دو

منطقه دو دارای مراکز درمانی و بیمارستان های متعددی است که از این لحاظ جزو مناطق بسیار برخوردار شهر تهران است. بسیاری از بیمارستان های خصوصی مشهور شهر تهران در منطقه دو واقع شده اند.

بیمارستان عرفان، بیمارستان بهمن، بیمارستان لاله، بیمارستان رسول، بیمارستان مدرس، بیمارستان امیرالمومنین، بیمارستان میلاد،بیمارستان آتیه و بیمارستان پارسیان از بیمارستان های بزرگ منطقه دو و شهر تهران هستند. 

مراکز خرید منطقه دو

منطقه دو دارای مراکز متعدد خریدی هستند که در نوع خود جزو بزرگترین مراکز تجاری شهر تهران هستند. وجود مراکز خرید گسترده، این منطقه را به عنوان یکی از قطب های تجاری شهر تهران تبدیل کرده است.

مرکز خرید بوستان ، پاساژ میلاد نور ، پاساژ ایران زمین ، مجتمع تجاری آرن، مجتمع تجاری گلدیس ، مجتمع تجاری رویال ، مرکز خرید پرواز، پاساژ ستارخان ، پاساژ گلستان ، پاساژ مهستان ، مجتمع خرید پردیس ، پاساژ افق ، پاساژ پردیسان، مجتمع تجاری شهاب، پاساژ گیشا ، مجتمع تجاری لیدوما ، مجتمع تجاری یادگار ، مجتمع تجاری پاسارگاد و بسیاری از مراکز خرید و پاساژها و فروشگاه های تجاری خیابان های ستارخان ، صادقیه ، سعادت آباد و شهرک غرب از این منطقه برندی تجاری ساخته است.

محلات منطقه دو تهران

منطقه دو تهران به لحاظ تعدد محلات بیشترین محله را در سطح تهران دارد. تعداد محلات منطقه دو سی محله است که در سطح تهران در رتبه اول قرار دارد. بافت محلات منطقه دو از بافت تاریخی و فرهنگی  در محلات پونک و فرحزاد تا بافت مدرن و امروزی در محلات سعادت آباد و ستارخان متغیر است. این دامنه تغییرات به دلیل وسعت و تنوع بسیار زیاد محلات منطقه دو است.

محلات سی گانه منطقه دو شامل محلات آسمان، آلستوم، اسلام آباد ، توحید ، پونک ، پرواز شرقی ، پردیسان ، شهرک بوعلی ، ایوانک ، تهران ویلا ، تیموری ، چوبتراش ، خرم رودی ، درختی، شهرک آزمایش ، شهرآرا، شادمهر سعادت آباد، زنجان ، دریا ، شهرک قدس، صادقیه ، صادقیه شمالی _ شهرک هما ، طرشت ، فرحزاد ، همایونشهر ، مدیریت ، شهرک مخابرات، کوی نصر  و کوهسار هستند. 

اماکن گردشگری منطقه دو تهران

درکه

درکه نام رود دره ای به همین نام در شمال منطقه دو و از قطب های گردشگری تهران است. درکه در شمال غرب محله های ولنجک و اوین قرار گرفته و یکی از بهترین مسیرهای کوهپیمایی شهر تهران است.

در ابتدای ورود به این رود دره تفرجگاه کوهستانی درکه قرار دارد. در این تفرجگاه رستوران های درکه خودنمایی می کنند که جزو بهترین ها در نوع خود هستند. تعداد بالای رستوران های درکه به همراه امکانات بسیار زیاد آن ها و مجاورت رستوران های درکه با رودخانه درکه محیطی دلچسب و زیبا را به وجود آورده است که می توان این مسیر را به عنوان قطب گردشگری شهر تهران انتخاب کرد.

مسیر کوهنوردی درکه به قله توچال منتهی می شود که یکی از قلل مرتفع تهران است. در میانه مسیر صعود به درکه پناهگاه پلنگ چال  قرار دارد. پناهگاه پلنگ‌چال در میانه مسیر می تواند به مسیرهای کوهنوردی دیگری منتهی شود که از طریق آن ها نیز میتوان به توچال صعود کرد. ایستگاه پنجم تله کابین توچال یکی از آن ها است. از طریق پلنگچال مسیری دیگر وجود دارد که از طریق آن می توان خود را به امامزاده داود رساند.

فرحزاد

فرحزاد نیز نام محله ای دیگر از منطقه دو است. فرحزاد در مجاورت محلات پونک در منتهی الیه شمال غربی منطقه دو تهران و در شمال محله پونک و در مجاورت رود فرحزاد واقع شده است‌.

در گذشته مسیر اصلی دسترسی ساکنین تهران  به امامزاده داود از طریق فرحزاد بود که با پای پیاده و یا به کمک چارپایان خود را به امامزاده داود می رساندند. این مسیر هنوز در غرب فرحزاد وجود دارد ، اما به دلیل ساخت مسیر  کن _ سولقان بیشتر علاقه مندان به دلیل آسفالت مناسب جاده کن _ سولقان را برای رفتن به امامزاده داود انتخاب می کنند.

فرحزاد دارای تفرجگاهی بسیار وسیع است که در شمال و جنوب اتوبان یادگار میزبان علاقمندان فرحزاد است. این تفرجگاه به دلیل وسعت زیاد و تعدد  رستوران ها در نوع خود بی نظیر است

خرید خانه در منطقه ۲ تهران

اگر قصد خرید خانه در منطقه ۲ تهران را دارید باید این کار را با دقت تمام انجام دهید ، چرا که این کار پیچیدگی های خاص خود را دارد. قیمت خانه و آپارتمان در منطقه ۲ تهران تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارد. برخی از محله های منطقه ۲ تهران جزو محله های لوکس تهران به شمار می رود و برخی دیگر از محله های منطقه ۲ تهران از جمله محله های متوسط تهران از نظر قیمت خانه قرار می گیرد. بنابراین برای خرید خانه و آپارتمان در این منطقه می بایست با تحقیقات کافی و کامل به این کار اقدام کنید. منطقه ۲ تهران از جمله مناطق بالا شهر تهران است ، اما این حرف در مورد تمامی محله های منطقه ۲ تهران صدق نمی کند. دلیل این امر وسعت بسیار زیاد این منطقه است. منطقه ۲ تهران از شمالی ترین قسمت های غربی تهران در کوهپایه های رشته کوه البرز آغاز شده و تا مرکزی ترین قسمت های غربی تهران امتداد دارد و در این وسعت بسیار زیاد ، دارای تفاوت های بسیاری با یکدیگر است. برای خرید خانه در منطقه ۲ تهران باید با شناخت کافی از محله های منطقه ۲ تهران اقدام به خرید خانه و آپارتمان کرده تا پس از خرید خانه ،از خرید خود احساس رضایت داشته باشید‌.

بهترین محله های منطقه ۲ تهران

منطقه ۲ تهران از جمله مناطق خوب تهران برای زندگی است. این منطقه دارای محله هایی است که از نظر کیفیت و شرایط زندگی در زمره گرانترین و لوکس ترین محله های تهران به شمار می رود. در این محله ها شرایط زندگی از نظر دسترسی ها و امکانات شهری ، شرایط خوبی را رقم زده و می توانید با آسودگی در این محله ها اقدام به خرید خانه کنید‌. محله هایی مانند سعادت آباد، شهرک غرب ، مرزداران ، پونک ، صادقیه و گیشا (کوی نصر) جزو بهترین محله های منطقه ۲ تهران هستند. در میان این محله ها اما محله های سعادت آباد و شهرک غرب در زمره گرانترین محله های منطقه ۲ تهران هستند و به همین دلیل این دو محله جزو پر تقاضا ترین محله های منطقه ۲ تهران برای خرید خانه و آپارتمان هستند. محله های سعادت آباد و شهرک غرب در بهترین دسترسی ها را به بهترین مراکز خرید تهران و جاهای دیدنی تهران دارند و از نظر دسترسی ها نیز در شرایط مطلوبی قرار دارند. سعادت آباد و شهرک غرب از محله های شمالی منطقه ۲ تهران بوده و دارای آب و هوای بسیار خوبی برای زندگی هستند. پس از محله های سعادت آباد و شهرک غرب ، محله های گیشا ، مرزداران ، صادقیه و پونک قرار دارند و پس از این محله ها نیز محله های ستارخان ، شهرآرا ، تهران ویلا و آلستوم قرار دارند.

5/5 - (2 امتیاز)
منطقه ۳ تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست