1. صفحه اصلی
  2. مناطق تهران
  3. منطقه ۳ تهران
منطقه سه تهران

منطقه ۳ تهران

منطقه 3 تهران با وسعت 2945 هکتار از مناطق مهم و سرسبز و خوش آب و هوای شمال شرق تهران است. منطقه سه به لحاظ جغرافیایی از شمال به بزرگراه شهید چمران ، بزرگراه شهید مدرس ، و بزرگراه آیت الله صدر ، از شرق به خیابان پاسداران و و بخشی به خیابان شریعتی و از جنوب به بزرگراه های شهید همت و از غرب به بزرگراه شهید چمران محدود می شود. به همین لحاظ منطقه سه تهران جزو مناطق بزرگ شهر تهران به لحاظ وسعت و تراکم جمعیتی است.

جمعیت منطقه سه تهران

جمعیت منطقه سه تهران بر اساس سرشماری سال 1395 330 هزار و 649 نفر است که پیش بینی می گردد در سال های اخیر به دلیل مهاجر پذیر بودن منطقه سه رشدی فزاینده در این منطقه ساکن شده باشند.

اماکن گردشگری منطقه سه تهران

مراکز گردشگری منطقه سه تهران لیستی بسیار بلند بالا را به خود اختصاص داده است. از بوستان های بسیار مهم و بزرگ شهر تهران تا سینماها و فرهنگسراها و باغات بسیار زیاد منطقه سه تهران را به یکی از قطب های مهم گردشگری و تفریحی شهر تهران مبدل کرده است. معابر منطقه سه تهران خود از مهمترین و زیباترین معابر شهر تهران است که خاطره پیاده روی و گردشگری آن در اذهان بسیاری از ساکنین شهر تهران وجود دارد. این مراکز و معابر به دلیل اهمیت تاریخی و گردشگری خاص خود ، منطقه سه تهران را به بهشت گردشگری شهر تهران مبدل کرده است.

بوستان های گردشگری منطقه سه تهران

بوستان ملت

قدیمی ترین و مهمترین بوستان گردشگری منطقه سه تهران بوستان ملت است. بوستان ملت در کنار خیابان ولی عصر یکی از جاذبه های گردشگری مهم منطقه سه تهران است که روزانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر شهر تهران است. بوستان ملت دارای فضای بسیار مناسبی جهت پیاده روی و ورزشهای همگانی است و به دلیل قدمت بسیار زیاد درختان سر به فلک کشیده آن ، فضای دلچسبی را برای ورزش و تفریح به وجود آورده است. شما می توانید در کنار بوستان ملت از فضای زیبای خیابان ولی عصر تهران نیز بهره مند باشید. زیبایی های خیابان ولی عصر و پارک ملت تمام شدنی نیست و تلفیق این دو با یکدیگر این زیبایی ها را دو چندان کرده است.

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش از جمله پارک های مهم منطقه سه تهران است. پارک آب و آتش گر چه پارک جدیدالاحداثی است ، اما در زمره پارک های به نام و شاخص شهر تهران است. اگر به دنبال هیجان هستید ، پارک آب و آتش می تواند با فواره های زیبا و ستون های آتش خود، این هیجان را به شما ببخشد. در پارک آب و آتش بیشتر فضای تفریحی و وسایل آتش بازی و بازی های فواره ای تعبیه شده است و از این نظر جزو پارک های خاص شهر تهران است.
پل طبیعت
پل طبیعت یکی از جاذبه های گردشگری منطقه سه تهران است که در مسیری رویایی میان پارک آب و آتش و بوستان طالقانی قرار گرفته است. پل طبیعت با سیصد متر طول بزرگترین پل غیر خودرویی ایران است که از عرض بزرگراه مدرس تهران عبور کرده و منظره ای زیبا را در مقابل دید بازدید کنندگان قرار می دهد. پل طبیعت در سال ۱۳۹۳ در تپه های عباس آباد ساخته شد و به عنوان جاذبه گردشگری تهران مطرح شد.

پارک طالقانی

پارک طالقانی از پارک های گردشگری و بزرگ منطقه سه تهران است. پارک طالقانی با ویژگی های یک پارک جنگلی و بوستان شهری ، دارای جاذبه گردشگری خاصی برای علاقمندان به طبیعت و پارک های جنگلی است. پارک طالقانی در کنار پارک آب و آتش و پل طبیعت مجموعه ای بی نظیر را برای تفریح و گردشگری تهران فراهم می کند. پارک طالقانی تلفیقی از یک پارک جنگلی و بوستان شهری است و به همین دلیل جزو پارک هایی است که سلیقه بسیاری از مردم را برآورده می کند.

مراکز ورزشی منطقه سه تهران

مجموعه ورزشی انقلاب تهران

مجموعه ورزشی انقلاب تهران مجموعه ای بی نظیر از باشگاه ها و کلوب های و ادارات دولتی است که در سال ۱۳۳۷ در نزدیکی پارک ملت تهران احداث شد و از همان زمان جزو بهترین مجموعه های ورزشی کل کشور است. مجموعه ورزشی انقلاب تهران دارای امکانات فوق العاده ای است که با داشتن این امکانات ، خود را به عنوان مجموعه ای بی نظیر در تهران و حتی در کل کشور مطرح کرده است. وجود تنها باشگاه گلف استاندارد کشور در این مجموعه ، زمین های ورزشی تنیس و مسیر سلامتی این امکان را برای هر فردی ایجاد کرده است که با هر امکاناتی بتواند از این مجموعه استفاده کند.

مجموعه شهید کشوری

مجموعه شهید کشوری مجموعه ای بزرگ ورزشی در منطقه سه تهران است. مجموعه ورزشی شهید کشوری با زمین چمن بزرگ خود و سالن های ورزشی متعدد محل ورزش و تمرین تیم ها و ورزشکاران ملی در سطح کشور است که مجموعه ورزشی شهید کشوری را برای تمرین و ورزش انتخاب کرده اند. مجموعه هایی مانند زمین چمن مصنوعی ، مجموعه استخر و سونا ، سالن ورزشی چند منظوره ، سالن ورزشی بسکتبال سالن بیلیارد و سالن ایروبیک از مجموعه های ورزشگاه شهید کشوری هستند.

املاک منطقه سه

مبحث املاک منطقه سه یکی از جذابترین مباحث برای سرمایه گذاران املاک در شهر تهران است. محلات منطقه سه به دلیل موقعیت تجاری و مسکونی جذاب برای سرمایه گذاران این بخش همواره مورد تقاضای فزاینده فعالان بخش املاک بوده است. منطقه سه دارای موقعیت تجاری بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش های تجاری است. محلات و خیابان هایی مانند ونک، میرداماد ، خیابان جردن ، خیابان ملاصدرا ، سید خندان، خواجه عبدالله انصاری ، سهره وردی و خیابان ولی عصر جزو معابر و محلات بسیار پر متقاضی در بخش املاک تجاری هستند. در بخش املاک مسکونی نیز محلاتی مانند دروس، ونک ، زرگنده ، جردن، میرداماد ، آرارات و خیابان جردن از محلات بسیار پر تقاضا در املاک مسکونی شهر تهران هستند. املاک منطقه سه جزو گرانترین املاک مسکونی و تجاری در سطح شهر تهران است و همواره تقاضا جهت مهاجرت از مناطق دیگر به منطقه سه تهران وجود دارد.

محلات منطقه سه تهران

منطقه سه دارای 12 محله و شش ناحیه شهری است. نام محلات منطقه سه به ترتیب عبارتند از:

محله امانیه

محله امانیه جزو محلات به نام شهر تهران است ، اما نام امانیه زیر سایه نام خیابان جردن قرار گرفته و مردم بیشتر نام خیابان جردن را می شناسند. به همین دلیل است که ما کمتر از محله امانیه اطلاعاتی داشته و یا نام این محله را شنیده ایم.

محله آرارات

محله آرارات از محلات قدیمی شهر تهران است. محله آرارات به دلیل سکونت ارامنه تهران در این محله و احداث باشگاه آرارات ، به این نام معروف شده و نام آرارات بر روی این محله ماند. محله آرارات در حال حاضر مبدل به دو بخش آرارات شمالی و آرارات جنوبی شده است و البته این دو بخش یک محله واحد را تشکیل می دهند.

زرگنده

زرگنده یکی از محلات به نام و قدیمی منطقه سه تهران است. محله زرگنده دارای تاریخ و وجه تسمیه بسیار جالبی در میان محلات منطقه سه است که گفته می شود : در این محله مردم از تپه های آن زر می یافتند و به همین دلیل نام قدیمی محله زرگنده ، زرکنده بوده است. محله زرگنده نیز مانند بسیاری از محلات منطقه سه دارای قیمت بسیار بالایی در املاک است. قیمت بالای املاک زرگنده باعث شده است این محله یکی از محلات مرفه نشین شهر تهران باشد. از اماکن مهم زرگنده می توان به امامزاده اسماعیل و باغ سفارت روسیه اشاره کرد که در تاریخ مشروطه نقش پر رنگی را در وقایع تاریخی آن دوران ایفا کرده بود.

احتشامیه

حدود یکصد سال پیش بود که دکتر احتشام در این محله ساکن شد و اقدام به ساخت منزل و حسینیه کرد و نام محله احتشامیه از نام این پزشک به دست آمد. محله احتشامیه جزو محلاتی است که هنوز بافت قدیمی محلات شمیران را می توان در این محله دید.

اختیاریه

محله اختیاریه جزو محلات به نام شهر تهران است که نامش را از صاحب اختیار وزیر جنگ احمد شاه در زمان قاجار به عاریت گرفت. محله اختیاریه در شمال دروس و در مرز میان پاسداران و دیباجی جنوبی قرار دارد. این محله نیز جزو محلات مرفه نشین منطقه سه تهران است که املاک آن قیمت بسیار بالایی را در میان املاک شهر تهران دارند. میدان اختیاریه اصلی ترین میدان محله اختیاریه است که در قلب محله اختیاریه قرار گرفته است.

داودیه

محله داودیه نیز مانند محله امانیه زیر نام معبر اصلی آن قرار گرفته است. خیابان میرداماد به سبب شهرت بسیار نام محله داودیه را تحت الشعاع خود قرار داده و جز اندکی نام این محله را به درستی نمی دانند. این اتفاق نیز بیشتر به سبب قیمت نجومی املاک خیابان میرداماد اتفاق افتاده است ، چرا که بیشتر خریداران و فروشندگان املاک در این محله علاقمندند که املاک خود را با برند نام خیابان میرداماد معامله کنند. به همین دلیل است که شهرت خیابان میرداماد نام محله داودیه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

دروس

محله دروس به دلیل پیشینه تاریخی بسیار زیاد و نزدیکی با تپه قیطریه جزو محلات تاریخی شهر تهران محسوب می گردد اما نام دروس برگرفته از دو واژه ((دره)) و (روس)) است. روس ها در محله دروس حضوری پر رنگ داشته و بیشتر مجالس و جلسات آن ها در محله دروس برگزار می گردید و به همین دلی نام این محله دروس نام گرفت. اما این محله به دلیل قرار گرفتن اماکن دیپلماتیک بسیار و همچنین وقایع تاریخی بسیار زیاد در محله دروس مانند قتل شیخ خزعل و بمباران محله دروس توسط روس ها به دلیل استقرار کارخانه اسلحه سازی ایران در این محله میزبان بسیاری از تاریخ نگاری های ایران به خصوص در دهه بیست شمسی بوده است.

سید خندان

محله سید خندان نیز جزو محلات منطقه سه تهران است که شهرت و آوازه ای بلند در میان محلات شهر تهران دارد. گرچه مردم بیشتر پل سید خندان را می شناسند اما نام این پل از نام محله سید خندان نشات گرفته است. پل سید خندان مرز میان منطقه سه و منطقه هفت است و محله سید خندان در شمال این پل قرار گرفته است. از اماکن مهم موجود در محله سیدخندان می توان به اماکنی چون موزه رضا عباسی ، ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،اداره مخابرات تهران ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی اشاره کرد.

قلهک

محله قلهک را همه ما به با داستان باغ قلهک آن می شناسیم. اما باید توجه داشته باشیم که محله قلهک جزو محلاتی است که تاریخ آن با شمیران و تپه قیطریه گره خورده است و دارای تمدنی بسیار قدیمی است. محله قلهک به دلیل آب و هوای بسیار مطبوع خود و وجود قنات های فراوان از گذشته های دور سکونتگاه شمیرانیان بوده است. محله قلهک مرز میان تجریش و منطقه ای وسیع به نام قلهک بوده است که بسیاری از محلات منطقه سه و برخی از محلات منطقه یک تهران در محدوده قلهک قرار داشتند. به بیانی اگر ما تجریش را منطقه یک دوران گذشته بدانیم ، قلهک منطقه سه در دوران قدیم بوده است.

قبا

محله قبا نیز یکی از محلات قدیمی شهر تهران است که در منطقه سه واقع شده است. از بناهای مهم محله قبا می توان به حسینیه ارشاد و مسجد قبا است که آوازه بلندی حتی در سطح بین المللی دارند. به خصوص حسینیه ارشاد محل به دلیل سخنرانی ها و جلسات بسیار موثر خود در نهضت انقلاب اسلامی شهرتی بین المللی دارد. در مکان مذهبی بسیار مشهور در محله قبا حسینیه ارشاد و مسجد قبا است.

کاووسیه

محله کاووسیه از محلات قدیمی و پر آوازه منطقه سه تهران است. این محله از سمت شمال به خیابان ظفر و از جنوب به بزرگراه همت از شرق به اتوبان مدرس و ازغرب به خیابان ولی عصر منتهی شده و جزو محلات اعیان نشین شهر تهران است. این محله در میان معروفترین معابر تهران و ایران با نام های خیابان جردن ، بلوار میرداماد ، اتوبان مدرس ، خیابان ظفر دستگردی و خیابان ولیعصر قرار گرفته و به همین دلیل جزو گران قیمت ترین محلات شهر تهران است.

ونک

محله ونک جزئی از محلات خوش نام و صاحب نام منطقه سه تهران است. این محله دارای دو بافت جداگانه است که محله ونک جدید و ده ونک این بافت ها را از یکدیگر جدا می کند. محله ونک نیز مهمترین معابر شهر تهران را در خود قرار داده است. میدان ونک ، خیابان ملاصدرا ، خیابان شیراز ، اتوبان کردستان ، خیابان جردن ، خیابان ولی عصر و اتوبان نیایش جزو این معابر هستند که محله ونک را دارای شهرت کرده اند.

خرید خانه در منطقه ۳ تهران

خرید خانه در منطقه ۳ تهران دارای تقاضای بسیار زیادی است. منطقه ۳ تهران را می توان از جمله بهترین مناطق تهران برای زندگی قلمداد کرد. منطقه ۳ تهران در بالا شهر تهران قرار دارد و بسیاری از محله های منطقه ۳ تهران ، جزو بهترین محله های لوکس تهران به شمار می رود. اگر قصد خرید خانه در این منطقه را دارید ، باید توجه داشته باشید که باید از محله های مختلف این منطقه اطلاع کافی داشته باشید. در گام اول باید بدانید که منطقه ۳ تهران شامل چه محله هایی می شود و از میان این محله ها گرانترین محله های منطقه ۳ تهران و ارزان‌ترین محله های این منطقه را به درستی بشناسید. اگر با شناخت کافی اقدام به خرید خانه در منطقه ۳ تهران داشته باشید ، هیچ گاه از خرید خود پشیمان نخواهید بود. در بین محله های منطقه ۳ تهران ، محله های امانیه (محله جردن ) ، محله دروس، بلوار میرداماد ، محله اختیاریه و محله ونک جزو گرانترین محله ها برای خرید خانه است. پس از این محله ها ، باید به محله هایی مانند ، محله آرارات ، محله زرگنده و محله سید خندان می رسد. این محله را جزو گرانترین محله های منطقه ۳ تهران برای خرید خانه و آپارتمان است.

زندگی در منطقه ۳ تهران

منطقه ۳ تهران از جمله بهترین مناطق تهران برای زندگی است. اغلب محله های منطقه ۳ تهران دارای ابنیه لوکسی هستند که می تواند بهترین شرایط را برای زندگی برای شما تامین کند. دسترسی های منطقه ۳ تهران با وجود بزرگراه های بزرگی که جزو شریان های اصلی شهر تهران هستند ، بسیار مساعد بوده و همچنین حمل و نقل عمومی و دسترسی های این منطقه به مترو در سطح قابل قبولی قرار دارد. اما باید در نظر داشت که منطقه ۳ تهران در برخی از معابر و محله ها دارای مشکلات شدید ترافیکی است. محله های جردن ، محله ونک ، محله سید خندان ، محله ظفر و محله دروس از جمله محله های منطقه ۳ تهران است که به دلیل بافت تجاری خود ، دارای مشکلات ترافیکی بسیار زیاد هستند. این بافت تجاری مشکل بزرگ دیگری را در این محله ها ایجاد کرده است و مشکل فوق ، تخلیه ساکنین این محله ها در طول شب و در نتیجه ایجاد ناامنی در فصلی رها شده این محله ها است. از دیگر مواردی که منطقه ۳ تهران با آن مواجه است ، تخریب باغات و تغییر کاربری های باغات و خانه های مسکونی به فضای تجاری و اداری است. تمامی این موضوعات باعث شده است تا بافت مسکونی این منطقه تحت الشعاع بافت تجاری آن قرار گیرد.

سوالات متداول درباره منطقه ۳ تهران

منطقه ۳ تهران شامل چه محله هایی می شود.
منطقه ۳ تهران شامل محله های امانیه (محله جردن) ، محله آرارات ، زرگنده ، احتشامیه ، اختیاریه ، داودیه (محله بلوار میرداماد) ، دروس ، سیدخندان ، قلهک ، قبا ، کاووسیه ، ونک می شود. برخی از محله های منطقه ۳ تهران جزو لوکس ترین محله های تهران هستند. این محله ها از زمره بهترین محله های تهران برای زندگی بوده و به همین دلیل تقاضا برای خرید خانه در این محله ها بسیار زیاد است.

منطقه سه تهران
آدرس شهرداری منطقه سه تهران:
تهران – خیابان شریعتی – پایینتر از حسینیه ارشاد
شماره تلفن شهرداری منطقه سه :
تلفن ساختمان شماره یک: 96013000 -96013001
تلفن ساختمان شماره دو: 96013200 – 96013300

5/5 - (2 امتیاز)
منطقه دو تهران
منطقه یک تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل