1. صفحه اصلی
  2. مناطق تهران
  3. منطقه یک تهران
منطقه 1 شهرداری تهران

منطقه یک تهران

منطقه 1 تهران یکی از مهمترین و قدیمی ترین مناطق تهران در شمال شهر تهران است. بخش مهمی از تاریخ تهران از سه هزار سال پیش تا کنون در این منطقه شکل گرفته است که کاوشهای تپه های عباس آباد و قیطریه (( لینک در تاریخ تهران کاوش های قیطریه)) نمایانگر این قدمت طولانی برای سه هزار سال و حتی بیشتر از این است. همچنین محلات اوین، کوهسار، ولنجک و رستم آباد نیز از قدمت بسیار طولانی برخوردارند. این منطقه هسته اصلی و مرکزی شهرستان شمیران را نیز شکل داده است. در زیر نگاهی به این منطقه مهم و تاریخی خواهیم داشت.

موقعیت جغرافیایی منطقه یک

منطقه یک شمالی ترین منطقه تهران است. از شمال به کوه های البرز ، از جنوب به بزرگراه های چمران و آیت الله صدر، از غرب به رودخانه درکه و از شرق به جاده لشگرک و پارک قوچک منتهی می گردد. بسیاری از رود دره های شهر تهران مانند رود دره درکه، گلابدره، دربند، ولنجک و دارآباد از این منطقه سرچشمه گرفته و به شهر تهران سرازیر می گردد. وجود این روددره ها از سویی وجود آب کافی و از طرفی دیگر موقعیت دفاعی البرز این شرایط خاص را به وجود آورد که از هزاران سال پیش انسان این منطقه استراتژیک را به عنوان سکونت گاهی مطمئن انتخاب کند. به همین دلیل است که منطقه یک تهران به همراه رود دره های فرحزاد و کن جزو قدیمی ترین سکونتگاه های شهر تهران با قدمتی هزاران ساله باشند.

 

جمعیت و وسعت

جمعیت این منطقه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ایران، ۴۸۷٬۵۰۸ نفر (۱۶۶٬۸۸۱ خانوار) شامل ۲۳۸٬۶۹۳ مرد و ۲۴۸٬۸۱۵ زن می‌باشد.
این منطقه در محدوده اي به وسعت 49.9 کیلومترمربع واقع شده است و حریم این منطقه 131.1کيلومترمربع است. نواحی 2، 3، 4، 5، 6، 9 و 10 نواحی هستند که دارای حریم هستند. تمامی این حریم ها نیز جزو شمیرانات محسوب می شوند.

سیستم اداری منطقه یک

یکی از بزرگترین مشکلات منطقه یک و شمیرانات ساختار اداری دوگانه این منطقه است. به مانند ری، شمیرانات نیز دارای فرمانداری است و از طرفی دیگر شهرداری تهران امور اجرایی و شورای اسلامی شهر تهران نیز نظارت بر شهرداری منطقه را برعهده دارد.

شهرداری منطقه یک

شهرداری منطقه یک به دلیل وسعت بسیار زیاد منطقه ، دارای ۲۷ محله و ده ناحیه شهری است که هفت ناحیه آن دارای حریم هستند و به لحاظ نواحی دارای حریم، رتبه یک مناطق دا دارا است.
آدرس شهرداری منطقه یک
میدان قدس، ابتدای خیابان شهید باهنر
سایت شهرداری منطقه ۱
https://region1.tehran.ir

 تلفن: ۹۶۰۲۷۰۰۰
فکس: ۹۶۰۹۱۰۹۶
پست الکترونیک info@region1.tehran.ir
صندوق پستی 19395-4775

شهردار منطقه یک تهران

شهردار منطقه یک تهران سید حمید موسوی است که پیش از این در مناطق ۱۵، ۲۱ و ۱ تهران دارای سوابق مدیریتی بوده است.

محلات منطقه یک تهران

منطقه یک دارای 27 محله می باشد که عبارتند از:

اراج
ازگل
– امامزاده قاسم
– اوین
– باغ فردوس
تجریش
– جماران
چیذر
حصار بوعلی
حکمت دارآباد
دربند
درکه
دزاشیب
زعفرانیه
– سوهانک
شهرک نفت
شهرک شهید محلاتی
– شهرک دانشگاه
فرمانیه
قیطریه
– کاشانک
– کوهسار
گلابدر
محمودیه
نیاوران
ولنجک
– رستم آباد

محلات منطقه یک تهران

منطقه یک دارای 27 محله است.

اَراج
محله آراج از شمال به بلوار لشکرک (ارتش)، از غرب خیابان لنگری و شرق اتوبان امام علی و منطقه ازگل و از جنوب به اتوبان بابایی محدود می‌شود. اَراج یکی از محله‌های بسیار قدیمی شمیران می‌باشد که مملو از باغها و فضای سبز بیشماری بوده‌است. امروزه برغم ساخت و سازهای صورت گرفته همچنان دارای باغات و فضاهای زیادی نسبت به دیگر نقاط تهران است.
اروجی یکی از طایفه‌های اصلی این محله هستند. از دیگر طایفه‌های روستا که در زمان‌های دور از روستای آهار لواسان به این منطقه مهاجرت نموده‌اند می‌توان طایفه سیفان و قیدی را نام برد.
همچون دیگر روستاهای شمیران، روستای اراج نیز برای خود قبرستانی داشته‌است که این قبرستان در ضلع شمال غربی و غرب این روستا قرار داشته‌است که هم‌اکنون میدان اراج و بخشی از خیابان و همچنین دبیرستان رضایی راد در آن واقع شده‌است.

ازگل
محدوده محله ازگل به وسیله بزرگراه ارتش در شمال، بزرگراه شهید بابایی در جنوب، بزرگراه امام علی در غرب و بلوار نیروی زمینی در شرق می شود. بوستان های محله ازگل :پارک ازگل ، بوستان غرب ازگل ، پارک لویزان 3 مجتمع های تجاری ازگل تهران:مجتمع تجاری تندیس ، بازار میوه و تره بار
روایت های متفاوتی از دلایل نامگذاری ازگل وجود دارد.
• در گذشته بلبل ها در باغ‌ های ازگل می زیستند و صدای خوششان باغ ها را پر می کرد. به همین علت ازگل بر وزن بلبل بر این محل نام گذاشته شد.
• روایت دیگری هست که «ازگلی» در زبان ترکی به معنای گل رخ بوده و این محل به خاطر زیبایی اش به گل تشبیه شده است.
• عده ای عقیده دارند این روستا در ابتدا «اَزگِل» نام داشته و این نام از میوه ازگیل گرفته شده است.
• روایتی دیگر می‌گوید در زمان‌های قدیم برکه‌ای به نام «اوزون گل» در این روستا جاری بوده، این نام بر سر زبان ها چرخیده و در نهایت به ازگل تبدیل شده است.

خیابان های مهم محله ازگل

از خیابان‌ های اصلی و مهم ازگل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• خیابان نیروی زمینی
• خیابان نوبهار
• خیابان گلستان
• خیابان گلچین
• خیابان گلزار

مراکز خرید محله ازگل

مرکز خرید الماس: آدرس: بزرگراه بابایی غرب، ابتدای بلوار نیروی زمینی
مرکز خرید گلچین سبز لاله: آدرس: بلوار ارتش، خیابان گلچین
مجتمع تجاری البرز: آدرس: بزرگراه ارتش، بلوار اوشان، خیابان اردستانی

مکان های تفریحی محله ازگل

آبنمای پارک ازگل: این آبنما در پارک ازگل و برای زیباسازی محله ساخته شده است.
بوستان کامران: این بوستان در بزرگراه ارتش و خیابان نیروزمینی واقع شده است.
بوستان غرب ازگل: این پارک دیدنی در سمت غرب محله ازگل تهران قرار دارد.

امامزاده قاسم
امام‌زاده قاسم در شمال تجریش و در دامنه البرز ، در ارتفاع ۱۷۰۰ متری قرار دارد. این محله در روستای قدیمی «دژ علیا» واقع است.

بنای امامزاده قاسم:

بنای اصلی امام‌زاده برجی هشت ضلعی است که هر ضلع آن از داخل ۲/۲۵ متر عرض دارد و از آجر ساخته شده‌است.و این بقعه امروزه دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشیکاری است. اصل بنای بقعه را از قرن هفتم هجری دانسته‌اند. در زمان شاه طهماسب صفوی ، صندوقی به تاریخ ۹۶۳ هـ. ق در زمان زمامداری شاه طهماسب بر روی مرقد نهاده شد.
شاهان قاجار نیز به این بقعه و امامزاده توجه خاصی داشتند و در زمان فتحعلی شاه قاجار این بنا توسعه یافت و ایوان بزرگی به آن افزوده شد. بیرون بقعه و در گوشه جنوب غربی بنای قدیم، هنوز طاق نماها و رومی‌های عهد صفویه مشهود است.
طبق معتبرترین نظرات این امام‌زاده، قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی می‌باشد که دختر او به نام خدیجه به همسری عبدالعظیم حسنی در می‌آید. این امام‌زاده که مانند بسیاری دیگر از سادات و علویان تحت تعقیب مأموران بنی امیه و بنی عباس قرار داشته‌است، به سمت کوه‌های البرز که مکان امن مناسبی بود ، عزیمت می‌کنند و پس از وفات یا شهادت، در منطقه بالادژ (که بعدها به نام وی، امامزاده قاسم نامیده شد) مدفون می‌شود.

اوین
محله اوین یکی از کانون ها و زیستگاه های اولیه شهر تهران از حدود هزار سال و حتی بیش از هزار سال پیش است. ناحیه کوهستانی اوین – درکه در شمال غربی تهران. بین طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۵۴ دقیقه واقع شده‌است. ناحیه مورد نظر به عنوان بخشی از ناحیه کوهستانی البرز مرکزی از شرق به تپه‌های علی‌آباد ولنجک، از غرب به ارتفاعات حصارک، از شمال به ارتفاعات توچال و شاه‌نشین و از جنوب به ناحیه اوین و سعادت آباد محدود می‌گردد. می گویند که محله اوین در شش مرحله شکل گرفته است و در این مراحل هسته اولیه اوین شکل گرفته و تا به امروز نیز این موضوع مورد توفق‌ است.

باغ فردوس
تاریخچه تشکیل محله باغ فردوس به دلیل مجاورت با محله تجریش بیشتر همسو و هم سنگ با محله تجریش است اما وجه تمایز محله باغ فردوس با تجریش بیشتر مربوط به عمارتی مشهور به نام عمارت یا کاخ باغ فردوس است.
در سال ۱۲۶۴ ه.ق محمد شاه قاجار دستور داد در نزدیکی تجریش باغ و عمارتی برای او ساخته شود. بیماری و مرگ ناشی از آن کار ساخت عمارت را‌ نیمه تمام گذاشت تا ساختن قصر محمدیه به اتمام نرسد.
حسینعلی خان معیر‌ الممالک اما ساختن عمارتی دیگر را به نام باغ فردوس آغاز کرد و موفق شد ساختن این عمارت را به اتمام برساند. این عمارت در سال ۱۳۸۱ به موزه سینمای ایران تبدیل شد. محله باغ فردوس نام خود را به دلیل وجود کاخ باغ فردوس در این محله به عاریت گرفت و محله باغ فردوس به این شکل هویتی مستقل از تجریش یافت.

تجریش
هزار سال پیش تجریش را طجرشت‌ می گفتند. طجرشت یکی از مهمترین کانون های تمدن و از زیستگاه های مهم شهر تهران در بیش از هزار سال پیش بود. تجریش به دلیل موقعیت مناسب خود و نزدیکی به رودخانه دربند از دیرباز میزبان و سکونت گاه تهرانیان بوده است.
از دیگر نشانه های قدمت و هویت تاریخی تجریش ، گویش تجریشی است که هنوز این گویش در میان اهالی قدیم تجریش خود را زنده نگاه داشته است. بازار تجریش و امامزاده صالح از مهمترین اماکن مذهبی و گردشگری شهر تهران است. این اجزا همگی نشانه های قدمت تاریخی محله تجریش هستند.
محله تجریش جزو خوش آب و هواترین‌ محلات تهران بوده و هنوز هم موقعیت اکوتوریسم خود را به دلیل نزدیکی به رود دره‌ دربند حفظ کرده است.

جماران
نام قدیم جماران جاموران‌ بوده است. دلایل مختلفی برای این نامگذاری ذکر شده است‌ از اینکه در جماران مارهای فراوان بوده و جمع ماران‌ بوده است، سپس آنکه جُمهران ری، که امامزاده ادریس در آن مدفون شده است همان جماران امروزی است و آنکه به سنگ بزرگ جمر‌ می گویند و جماران به دلیل سنگهای بزرگ فراوان به معنای سنگ های فراوان است.

چیذر
چیذر را چیزر‌ و بر روی قبور قدیمی ، شیزر نوشته اند. این موضوع نشان می دهد که در پیش از اسلام و در تپه های باستانی چیذر آتشکده هایی متعلق به زرتشتیان وجود داشته است.
از اماکن قدیمی چیذر می توان به امامزاده علی‌اکبر (چیذر)، امامزاده اسماعیل بن زکریا، باغ و عمارت فرخ‌خان امین‌الدوله ، مسجد (یک در)، تکیه (یک در)، گرمابه (۷ در) ،دکان (هفت در) و کوره آجرپزی نام برد‌ که همگی آنها نشان از قدمت بسیار طولانی محله چیذر دارد.

حصاربوعلی
محله حصار بوعلی یکی از محله های قدیمی منطقه یک تهران است. پس از ساخته شدن کاخ صاحبقرانیه محله حصار بوعلی هم موقعیت ویژه ای پیدا کرد. وجود کاخ صاحبقرانیه و رسم ییلاق کردن پادشاهان قاجار از ناصر الدین شاه تا احمد شاه به این منطقه نشان می‌دهد حصار بوعلی یکی از بهترین ییلاقات تهران در زمان‌ خود بوده است. از مهمترین اماکن این محله بوستان و فرهنگسرای نیاوران و تکیه حصار بوعلی است.

حکمت
محله حکمت و دزاشیب قبلا یک محله بوده اند. به دلیل وجود خیابان حکمت در این محله در هنگام جداسازی و نامگذاری جدید، نام این محله را حکمت گذاشته اند. وجه‌تسمیه این محل به خاطر سکونت حسینعلی خان حکمت ملقب به حشمت الممالک فرزند حیدرخان معظم الدوله در خیابان اصلی این محله بوده است. علی‌اصغر حکمت نخستین رئیس دانشگاه تهران، بنیان‌گذار کتابخانه‌ی ملی ایران، بنیان‌گذار نشریه‌ی فروغ ملت، وزیر امور خارجه‌ی پهلوی، ادیب، شاعر و نویسنده‌ و مترجم معاصر، فرزند او است. این محله همراه با محلات دزاشیب و چیذر جزو سکونتگاه های قدیمی ذرتشتیان تهران بوده است.

دارآباد
دارآباد از سوی شمال به رشته کوه توچال و از جنوب به زمین‌های اقدسیه و از سوی شرق به جایی به نام باقلی‌زار و از غرب به بازوی توچال و زمین‌های رحمن آباد مشرف است. محله دارآباد به دلیل وجود رودخانه دارآباد و وجود آب از هزاران سال پیش میزبان ساکنین شهر تهران بوده است. مردم دارآباد پیشتر در جنوب ازگل و شرق سوهانک سکونت داشته که پس از خشکسالی به محله دارآباد کنونی کوچ کردند. محله دارآباد پس از ساختن قصر مظفرالدین شاه قاجار به شاه آباد تغییر نام پیدا کرد اما پس از چندین سال مجددا نام دارآباد به دلیل قدمت طولانی احیا شد. در جنوب دارآباد تپه تاریخی سیمین قلعه نام دارد که کاوشهایی‌ نیز در آن انجام شده است.
دارآباد یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی شهر تهران را در خود جای داده و مسیر شرقی آن به قوچک می رسد. موزه تاریخ طبیعی دارآباد و پارک ساحلی دارآباد از بهترین تفرجگاه های دارآباد هستند‌.

دربند
محله دربند یکی از بهترین تفرجگاه های کوهستانی تهران است. محله دربند در شمال تجریش و کاخ سعد آباد واقع شده است و یکی از مشهورترین مسیرهای کوهنوردی تهران برای صعود به قله های البرز مرکزی و آبشار دوقلو است.
محله دربند با زبان تاتی با یکدیگر صحبت می کردند که این زبان هنوز در میان اهالی پس قلعه دربند رایج است.
دربند در قدیم مرکز علوم غریبه و دعانویسی بود و بود عده‌ای از سادات بیاتی به این علم استاد بوده و کامران‌میرزا نایب‌السلطنه، پسر سوم ناصرالدین‌شاه نیز سالی یک‌بار برای دعا گرفتن به دربند می‌رفت.
تندیس مشهور کوهنورد در میدان دربند نصب شده است. دربند به دلیل طبیعت زیبا و بی نظیر خود جزو بهترین برندها در مسیر کوهنوردی شهر تهران است

درکه
درکه از دو کلمه در (مخفف دره) و که به معنای کوچک تشکیل شده که به معنای دره کوچک است. محله درکه جزو مسیرهای کوهنوردی مورد علاقه کوهنوردانی است که قصد صعود به قله توچال و پناهگاه پلنگ چال دارند. درکه تا کنون نیز توانسته بسیاری از باغات و خانه باغ های خود را حفظ کرده به همین دلیل جزو بهترین لوکیشن ها برای عکاسان آماتور و حرفه ای شهر تهران است.

دزاشیب‌
محله دزاشیب را در قدیم دزج‌ سفلی می گفتند. گفته می شود که دزاشیب همان دژآشوب یا دزآشوب است. به دلیل همسایگی دزاشیب با تپه قیطریه تاریخ این مناطق بسیار شبیه همدیگر بوده و این گمانه می رود که تاریخ دزاشیب نیز مانند تپه قیطریه به سه هزار سال پیش برسد‌. مسجد عمو رمضون، مسجد آقا شیخ علی، کوچه قورباغه ، تکیه سیدالشهدا و حمام بوعلی از جمله اماکن تاریخی دزاشیب هستند که قدمتی در حدود دویست سال دارند.

زعفرانیه
یکی از محلات شناخته شده منطقه یک تهران است که از شمال به کوه های البرز و از جنوب به محمودیه و از غرب به ولنجک و از شرق به تجریش محدود می شود. گر چه امروز زعفرانیه دارای شهرتی بسیار است ، اما قدمتی مانند تجریش و قیطریه نمی توان برای آن تصور کرد.
روایت های مختلفی در مورد نام زعفرانیه وجود دارد. برخی گفته اند به دلیل کشت زعفران در آنجا به آن زعفرانیه گفته اند و برخی دیگر گفته اند به دلیل رنگ زعفرانیه کاخ سعد آباد بود که نام زعفرانیه به این محله اطلاق می شود و برخی نیز معتقدند این اراضی هدیه محمد شاه قاجار به یکی از کنیزکان محبوب خود به نام زعفران بوده است.
مهمترین بنای موجود در زعفرانیه مجموعه کاخ سعدآباد است. این کاخ در دوران قاجار و زمان احمد شاه ساخته شد و در زمان پهلوی بخش هایی به آن اضافه شد. مرکز خرید پالادیوم به عنوان یکی از بزرگترین مراکز خرید تهران، در این محله ساخته شده است.

سوهانک
سوهانک محله ای در شمال منطقه یک است که از جنوب به بلوار ارتش و از شرق به گردنه قوچک منتهی می شود. سوهانک جزو سکونتگاه های بسیار قدیمی شمیران و شهر تهران است‌‌. در تخریب حمام و تکیه قدیمی سوهانک آثاری به دست آمد که احتمال سکونت در سوهانک را به دوران پیش از اسلام تخمین می زد. در همین تخریب ها در دهه های سی و چهل سنگ نوشته ای کشف شد که اکنون از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.
تاریخ جدید محله سوهانک را اما به اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار نسبت داده اند. احتمال می رود ساکنین جدید در همان زمان از سمت مازندران به این منطقه کوچ کرده و بنای این محله را گذاشته باشند. در گذشته سوهانک منطقه ای بسیار وسیعتر از سوهانک امروز بود که از دارآباد تا ابتدای جاده لواسان را در برگرفته و شامل شهرک ابوذر، شهرک قائم، مینی‌سیتی، شهرک شهید محلاتی، پارک جنگلی سوهانک، شهرک کوثر، شهرک یاس و شهرک لاله می شد. اما در نامگذاری ها و محله بندی های پس از انقلاب بخش هایی از این محله از سوهانک جدا شده و با نام های دیگری شهرت یافتند.

فرمانیه
محله فرمانیه جزو گران قیمت ترین محلات تهران به لحاظ قیمت است که در منطقه یک تهران قرار دارد. فرمانیه از شمال با نیاوران، از شرق با خیابان پاسداران و اقدسیه، از غرب با دزاشیب و از جنوب در بخشی با بزرگراه صدر و در بخش دیگر با چیذر و بلوار اندرزگو همسایه است.
عبدالحسین میرزا فرمانفرما مالک بخش اعظمی از محله فرمانیه بود. عبدالحسین میرزا فرمانفرما اراضی فرمانیه را در سال ۱۲۸۸ خورشیدی از محمدولی‌خان آصف‌السلطنه خرید و آنها را به فرزندان خود واگذار کرد. به دلیل مالکیت شاهزاده فرمانفرما بود که نام فرمانیه به این محله اطلاق شد.
فرمانیه اماکن و مستحدثات بسیار مهمی را در خود جای داده است. سفارت خانه های ایتالیا، سوئد، نروژ، ترکمنستان ،چک و هلند، سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و بیمارستان فرمانیه جزو این اماکن مهم پایتخت هستند.

قیطریه
محله قیطریه را می توان به نوعی شناسنامه تاریخی شمیران و منطقه یک دانست. دلیل آن نیز کاوش های قیطریه است. در کاوش های سیف الله کامبخش فرد در تپه قیطریه آثاری به دست آمد که تاریخ تهران را متحول کرده و قدمتی بیش از سه هزار سال را به رخ جهانیان کشید.
پنجاه سال پیش بود که اسدالله کامبخش فرد کاوش هایی را در این محله آغاز کرد و ماحصل این کاوش ها وجود گورستان هایی را با قدمت بیش از سه هزار سال از دل خاک بیرون کشید. بیش از دوهزار و پانصد قطعه سفالی و مفرغی از این گورستان کشف شد و فصل تازه ای از تاریخ تهران را به علاقمندان تهران معرفی کرد. پیش از این تاریخ تهران را به ادوار صفویه و کوچ مهاجرین ری در زمان مغول نسبت می دادند ، اما پس از آن مشخص گردید سابقه سکونت در تهران بیش از سه هزار سال قدمت داشته است.

کاشانک
محله کاشانک در مجاورت نیاوران، آجودانیه و دارآباد واقع شده است. دلیل نامگذاری کاشانک نیز داستانی است که یکی از سوگلی های ناصر الدین شاه آن را رقم زده است. انیس الدوله حکمرانی شهر کاشان را از شاه طلب می کند. ناصرالدین شاه قاجار در عوض شش دانگ اراضی کاشانک را پیشکش کرده تا انیس الدوله را از تصمیم خود منصرف کند. به همین دلیل است که این محله را کاشانک نامیدند.

گلابدره
محله گلابدره محله ای در مجاورت محله تجریش و در کنار رود دره ای به همین نام واقع شده است. محله گلابدره از غرب با دربند و امامزاده قاسم همسایه است و دلیل نامگذاری آن وجود درختان سیب گلاب فراوان گلابدره بوده است. رودخانه گلابدره در نهایت به رودخانه دربند می رسد.
مسیر کوهنوردی گلابدره جزو مسیرهای خلوت و زیبای شهر تهران است. برای رسیدن به گلابدره باید از تجریش به سمت دربند رفته و در میانه راه رود دره گلابدره خودنمایی می کند. مسیر کوهپیمایی گلابدره مسیری دوساعته زیبا و خوش آب و هوایی را در مقابل شما قرار خواهد داد که می‌توانید ساعاتی خوش در آن رقم بزنید.

محمودیه
محله محمودیه یکی از محلات اعیان نشین منطقه یک تهران است. قبل تر به آن عباسیه می گفتند، چرا که به وزیر محمد شاه قاجار به نام حاج میرزا آقاسی‌ تعلق داشت که نام کوچک وی عباس بود.
پس از آن گفته اند به دلیل ساختن قصر محد شاه قاجار ، پدر ناصرالدین شاه، و نامگذاری قصر به نام محمدیه ، نام محمدیه و پس از آن نام محمودیه شهرت یافت. روایتی دیگر نیز می گوید که در زمان رضا خان شخصی به نام محمودیه از اهالی قدیم محله که زحمات بسیاری را برای آبادی این محله کشیده بود، نام محمودیه را شهرت داد و امروز به آن محله محمودیه می گویند.
محله محمودیه بر روی گسل محمودیه به طول یازده کیلومتر واقع شده است که تا بزرگراه چمران و هتل استقلال تهران امتداد دارد. به دلیل وجود همین گسل، محله محمودیه جزو نقاط حساس شهر تهران در زمان زلزله به شمار می رود.
خانه های محمودیه بیشتر رنگ خانه باغ و ویلایی دارد و جزو محلاتی است که ساکنین آن زندگی در ویلاها و خانه باغ ها را به زندگی در آپارتمان ها ترجیح می دهند و به همین دلیل باغات فراوانی در این محله وجود دارد که هنوز توانسته اند خود را از گزند آپارتمان سازی محفوظ کنند.

نیاوران
محله نیاوران یکی از مشهورترین محلات شهر تهران در منطقه یک تهران است. دلیل شهرت نیاوران وجود کاخ نیاوران در این محله است. نیاوران از شمال با ارتفاعات کلک‌چال، از غرب با تجریش، از شرق با دارآباد و از جنوب با فرمانیه، کامرانیه و دزاشیب هم‌مرز است.
در زمان های گذشته نیاوران دارای نیزارهای‌ فراوانی بود که مسافران نیاوران از این نی ها به همراه خود می آوردند و به همین دلیل نام نی آوران هسته اصلی نام نیاوران را تشکیل داد.
گر چه اماکن مهمی مانند ساختمان شهرداری منطقه یک ، سفارتخانه اتریش ، فرهنگسرا و پارک نیاوران در این محله واقع شده اما شهرت اصلی محله نیاوران به وجود کاخ نیاوران در این محله است.
بنای اولیه کاخ نیاوران توسط فتحعلی شاه قاجار بر روی نیزارهای محله نیاوران ساخته شد. پس از رضا خان محمد شاه در همین باغ بنای کوچکی ساخت و پس از محمد شاه ، ناصرالدین شاه عمارت صاحبقرانیه را در این باغ احداث کرد. در زمان پهلوی دوم ، محمد رضا شاه پهلوی کاخ فتحعلی شاه را تخریب کرد و کاخی دیگر بر روی آن ساخت و کاخ جدید را به محل سکونتگاه خانواده پهلوی کرد.

ولنجک
محله ولنجک یکی از کوهپایه های البرز در منطقه یک تهران است که در مسیر شمالی خود به بن بست می رسد. محله ولنجک در اصل محله ای متعلق به محله اوین بوده که به دلایل گسست محله ای ناشی از ساخت و سازهای شهری از اوین جدا شد.
ولنجک از واژه های ،ول، و ،ولنگ، آمده است. ولنجک دهی کوچک و دورافتاده در میان محلات منطقه یک بود که به دلیل همین رها شدگی به آن ولنجک می‌گفتند. ساکنین ولنجک در عهد ساسانیان زرتشتی بودند. در زمان صفویه با ورود مازندرانی ها به ولنجک ، محله قدیم ولنجک شکل گرفت و از دهه پنجاه به بعد ولنجک جدید به وجود آمد.
محله ولنجک معدن اماکن مهمی چون سفارتخانه ها و بیمارستان ها و دانشگاه های مهم تهران است. در میان این مراکز مهم اما تله کابین توچال دارای شهرت خاصی در میان گردشگران تهرانی است.

5/5 - (3 امتیاز)
منطقه ۳ تهران
منطقه چهار تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل