نکاتی درباره ستاد های انتخاباتی شورای شهر تهران

نکاتی درباره ستاد های انتخاباتی شورای شهر تهران

در این مقاله برآنیم که نکاتی را در مورد تشکیل ستادهای انتخاباتی برای موفقیت در انتخابات شورای شهر تهران مطرح کنیم.این نکات در چند یادداشت به دوستداران این مباحث علی الخصوص کاندیداهای شورای شهر تهران ارائه خواهد شد تا بتوانند فضای فکری خود را در مورد نوع تشکیل و مدیریت ستاد های انتخاباتی اصلاح کرده و بتوانند در این موارد تصمیمی منطبق با شرایط خاص انتخابات شورای شهر تهران داشته باشند. اینکه چگونه می توان ستاد انتخاباتی تشکیل داد؟ چگونه می توان ستاد انتخاباتی را مدیریت کرد؟ چگونه می توان ستادهای انتخاباتی خود را در مقیاس های محله و مناطق شهر تهران برد؟ و هر کدام از این رویدادها محتاج چه میزان از امکانات و سرمایه انسانی و هزینه های مادی است؟ آیا تنها با سرمایه انسانی می توان پیروز میدان بود؟ آیا تنها با پول و ولخرجی می توان برنده انتخابات شد؟ تمامی این نکات در کنار هم معنی پیدا کرده و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید ستادهای انتخاباتی خود را در کلان شهری مانند تهران ، شکل دهید. باید به خوبی به نکات مهم تشکیل ستادهای انتخاباتی در شهر تهران واقف بود ، اگر جز این باشد نمی توان منتظر روزهای خوب در انتخابات بود.
قبل از طرح نکات خاص در مورد تشکیل ستاد انتخاباتی برای شورای شهر تهران حتما مقاله چگونه کمپین انتخاباتی در تهران داشته باشیم را مطالعه کنید.

1- نکته اول و مهمترین نکته در مورد تشکیل ستاد انتخاباتی سرمایه انسانی است. سرمایه انسانی با انگیزه می تواند بن مایه تشکیل ستادهای انتخاباتی در شهر تهران باشد. در مورد شهرستان ها موضوع انگیزه به دلیل موضوعات قومی و قبیله ای به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد اما در شهر تهران موضوعات قومی کمک بزرگی به شما خواهد کرد اما نخواهید توانست بر اساس آن کل شهر تهران را مدیریتی یکپارچه کنید. تشکیل ستاد در تهران بدون نیروهای با انگیزه میسر نخواهد بود. این نیروهای با انگیزه هستند که می توانند در مناطق شهر تهران و حتی محلات تهران تعاملات انسانی دامنه داری را ایجاد کرده تا مجموعه این تعاملات ، منجر به رفتن ستادهای شما تا دل محلات تهران می گردد. هر چه سرمایه های انسانی شما بیشتر باشد ، شما بیشتر خواهید توانست در ستادهای انتخاباتی پیروز میدان باشید.

2- نقش امکانات و نقدینگی در تشکیل ستادهای انتخاباتی شهر تهران. شما بدون پول نخواهید توانست ستادهای خود را مدیریت کنید و باید بدانید که تنها با تکیه بر پول نیز ستادهای انتخاباتی خوبی نخواهید داشت. شما شاید در یک شهرستان کوچک بتوانید با اجاره دو ساختمان کوچک و به کارگیری چند نفر و حضور شخصی بتوانید در انتخابات موفق باشید ، اما در شهر تهران نخواهید توانست با این امکانات ، ستادهای خود را سازماندهی کنید. تشکیل ستاد در تهران نیازمند وجود ساختمان مرکزی ستاد ، ساختمانهای مناطق ستاد و حتی در برخی از موارد ساختمان های ستاد محلات است و این امکانات نیز نیازمند صرف هزینه مادی است. سازماندهی نیروی انسانی در ستادها نیازمند امکانات سخت افزاری ستادی است. در صورت عدم امکانات سخت افزاری ، ستادها نخواهند توانست به اهداف خود دست یابند.

۳_ تولید محتوای ستاد انتخاباتی. ستادهای انتخاباتی نیازمند تولید محتوی و انتشار محتوای متناسب با نیازهای جامعه هستند. این محتوی در بسیاری از مواقع در داخل ستادهای انتخاباتی تولید شده و در جامعه منتشر می گردد و گاه نیز این محتوی به ستادها ابلاغ شده و ستادها این محتوی را به طرق مختلف به گوش مردم می رسانند.

4- رسانه های ستادهای انتخاباتی. امروزه رسانه ها در ستادهای انتخاباتی بسیار متنوع و گسترده شده اند. رسانه ها در ستادهای انتخاباتی نقش بسیار پر رنگی دارند و هر کدام از این رسانه ها برای پیام رسانی نقش و جایگاه ویژه خود را دارند. این رسانه ها در قدیم به روزنامه ها و پوستر و بروشور و تراکت محدود بودند ، اما رسانه های امروز شامل وبسایت های تخصصی ، فضای مجازی و گونه های متنوعی از رسانه های اجتماعی شده اند که هر کدام از آنها باید در کارکرد و اهداف خود متمرکز باشند و به همین دلیل در سالیان اخیر کمیته های رسانه های اینترنتی ، فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در ستادهای تبلیغاتی یکی از پر رفت و آمدترین کمیته ها بوده و دارای تاثیرات گسترده ای بر نتیجه انتخابات هستند.

5- سازمان رای ستادهای انتخاباتی. هر ستاد انتخاباتی باید بتواند برای هر منطقه و محله در تهران شبکه ای از رای دهندگان را به پای صندوق آرا کشانده و این سازمان رای را سازماندهی کند. شبکه های رای محلی جزو مهمترین شبکه آرا در انتخابات است و این مهم تنها با ستادی قدرتمند همراه با اعتماد متقابل بین مردم با ستادهای انتخاباتی به دست خواهد آمد. نفرات ستادی باید در میان رای دهندگان و شبکه های محلی دارای اعتبار باشند در غیر این صورت نخواهند توانست مقبولیت مردم را به دست آورند. بساری از کاندیداها بزرگترین مشکلی را که در ستادهایشان وجود داشته و به آن واقف نبوده اند این است که وظایف ستادها را در نصب پوستر و بنر محدود کرده اند در حالی که وظایف ستادهای انتخاباتی بسیار پیچیده تر از این موارد است.

6- ایجاد موج انتخاباتی. شاید یکی از پیچیده ترین وظایف ستادهای انتخاباتی در تهران ایجاد موج انتخاباتی در پروسه تبلیغات است. ایجاد موج انتخاباتی در تهران دارای شرایط و الزامات خاصی است و بسار نیز پیچیده است. اما در مورد شهرهایی مانند تهران بدون امواج انتخاباتی رای دهندگان به پای صندوق آرا نخواهند آمد.

7- تشکیل ستاد از ذینفعان مدیریت شهری تهران. انتخابات شورای شهر تهران ، انتخاباتی بسیار تخصصی است. این نکته نیز بسیار دارای اهمیت است که بدنه اصلی ستادهای انتخاباتی باید با مباحث مدیریت شهری آشنایی داشته باشند. بدون آشنایی با این مباحث نمی توان ستادهای مربوط به شورای شهر را مدیریت کرد. ستادهای انتخاباتی شورای شهر باید بتوانند در محتوای اصول مدیریت شهری در مناظرات شرکت کرده و در این تخصص ، نتیجه مناظرات را به نفع کاندیدا تغییر دهند.

نتیجه گیری:
پروسه انتخابات در شهری مانند تهران بسیار پیچیده و دارای ابعادی چندگانه است. وظایف ستادهای انتخاباتی نیز به خصوص پس از گسترش رسانه های مختلف مانند وبسایت ها و فضای مجازی ، به تناسب همین پیچیده گی بسیار متنوع و گسترده شده است. اشتباه بزرگ بسیاری از کاندیداهای انتخاباتی در تهران آن بوده که وظایف ذاتی ستادها را در نصب و الصاق اقلام تبلیغاتی محدود می دانند. در حالی که ، ستادها وظایف گسترده ای چون ایجاد موج تبلیغاتی ، تشکیل سازمان رای ، برگزاری همایش ها و تجمعات انتخاباتی ، اقناع رای دهندگان ، راهبری دیالوگ و مناظرات انتخاباتی و بسیاری دیگر از وظایف را بر عهده دارند تا بتوانند سبد رای قابل قبولی را برای کاندیداها جمع کنند.

 

نگارش در وبسایت کوچه گرد؛ نشر فقط با ذکر منبع

چگونه کمپین انتخاباتی در تهران داشته باشیم
اردوکشی احزاب اصلاح طلب و اصول گرا برای انتخابات شورای شهر تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست