1. صفحه اصلی
  2. واریش و وردیج از بهترین روستاهای گردشگری تهران
روستای واریش و وردیچ

واریش و وردیج از بهترین روستاهای گردشگری تهران

7 دیدگاه

روستای واریش و وردیج از جمله بهترین روستاهای گردشگری تهران هستند. شاید برای شما قابل تصور نباشد که در فاصله ای بسیار اندک از تهران چنین طبیعت زیبایی وجود داشته باشد که بتواند همه را محصور زیبایی های خود کند. روستاهای وردیج و واریش در کمترین فاصله از تهران قرار دارند و از جاهای دیدنی تهران هستند. بنابراین می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای گردشی یک روزه در اطراف تهران باشد. آب و هوای وردیج و واریش چند درجه ای از تهران خنک‌تر است و حتی در گرمترین روزهای سال نیز جایی خنک محسوب می‌شود. مسیر کوهنوردی واریش به پهنه حصار ، ارواح سنگی وردیج ، آبشار لت مال ، امامزاده بی بی زرین قمر ، جاده مسیح الله دین محمد و خود روستاهای واریش و وردیج از جاذبه های طبیعی این روستاها هستند. باز هم در روزهای تعطیل در خانه خواهید ماند؟
همچنین پیشنهاد می کنیم از صفحه روستاهای گردشگری تهران هم دیدن فرمائید

وردیج کجا است

وردیج یکی از روستاهای گردشگری تهران است. این روستا جزو بخش کن محسوب شده و جزو حریم شهرداری منطقه ۲۲ تهران قرار دارد. روستای وردیج از زیباترین روستاهای اطراف تهران است که بین تهران و شهر کرج قرار گرفته است. این روستا در ارتفاعات البرز مرکزی در تهران قرار گرفته است و به مناطق البرز مرکزی در استان تهران و البرز دسترسی بسیار خوبی دارد.

چطور به وردیج برویم

مسیر دسترسی به روستای وردیج و واریش از طریق اتوبان خرازی یا اتوبان شهید فهمیده است. برای رفتن به وردیج باید از تهران به سمت کرج حرکت کنیم. در میانه راه شهرک دانشگاه شریف قرار دارد. اگر از اتوبان خرازی قصد ورود به جاده وردیج را دارید ، این خروجی در هشت کیلومتری اتوبان خرازی قرار دارد و اگر قصد دارید از اتوبان شهید فهمیده خود را به این جاده برسانید باید از خروجی شهید اردستانی وارد جاده وردیج شده و خود را به این روستا برسانید. مسیر دسترسی به وردیج و واریش از هر دو مسیر بسیار مناسب است و البته این دسترسی از اتوبان خرازی دارای ترافیک کمتر و راحت تر است.
بعد از رسیدن به خروجی جاده ، حدود دوازده کیلومتر در پیچ و خم کوهستان از مسیر شما باقی مانده است. این دوازده کیلومتر جخود دارای جاذبه های زیبایی است. به خصوص اگر در فصل زمستان و در هنگام برفی بودن کوهستان وارد این جاده شوید ، هیچ گاه این جاده را از یاد نخواهید برد. در طول مسیر عکاسان و گردشگران بسیاری در طول جاده اقدام به ثبت خاطرات خود می کنند که توصیه ما برای شما نیز همین است. پس از حدود ۱۲ کیلومتر به روستای وردیج خواهید رسید. این فاصله کم از ابتدای خروجی باعث شده است که این روستا جزو روستاهای محبوب گردشگران باشد.

روستای واریش کجا است

روستای واریش از جاهای دیدنی تهران و از روستاهای گردشگری تهران است‌. روستای واریش چهار کیلومتر پس از روستای وردیج قرار دارد. این روستا در گذشته جزو ییلاقات روستای وردیج بود و بیشتر باغات این منطقه در حوالی این روستا و در بالا دست آن قرار دارد. واریش دارای ارتفاعی بالاتر از وردیج است و این موضوع باعث شده است که در زمستان ها بیشتر جمعیت این روستا به عرض های پایینتر قشلاق کرده یا در منازل خود در تهران بروند. این روستا با آب و هوای مطبوعی یکی از روستاهای هدف گردشگری تهران است.
روستای واریش از جمله روستاهایی است بسیاری از جاذبه های طبیعی این منطقه در این روستا جمع شده است و بسیاری از کسانی که به این منطقه سفر می کنند ، هدف اصلی خود را روستای واریش قرار می دهند. برای ورود به روستای واریش پرداخت ورودی لازم است. ورودی روستای واریش به دلیل هزینه های نگهداشت روستا و حمل زباله ها از مسافران اخذ می شود و نباید تعجب کنید که در نزدیکی تهران روستایی وجود دارد که برای دیدن آن باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

کوهنوردی در وردیج و واریش

قله پهنه حصار از جمله قله ها و دشت های مشهور البرز مرکزی است. ارتفاع قله پهنه حصار از سطح دریا ۳۴۰۰ متر است. بهترین مسیر کوهنوردی در روستای واریش و وردیج صعود به قله پهنه حصار است. در گویش محلی به این قله پهنه سار نیز می گویند. قله پهنه حصار نام قله ای و دشتی با همین نام است که در شمال روستای واریش قرار داشته و مسیر کوهنوردی قله پهنه حصار یکی از پرطرفدارترین مسیرهای صعود کوهنوردان نیمه حرفه ای است.قله پهنه حصار دشتی بسیار زیبا را در کنار خود دارد که حتی در گرمترین روزهای سال دارای هوای خنک و مطبوعی است. قله پهنه حصار از چند مسیر قابل صعود است. مسیر صعود از روستای سنگان و مسیر صعود از روستای کندر و مسیر صعود از واریش معروفترین مسیرهای صعود به قله پهنه حصار هستند.
از نکات قابل توجه در مورد این قله آن است که در دشت پهنه حصار هیچ گونه درختی وجود نداشته و این دشت زیبا سراسر از چمنی یکدست و زیبا پوشیده شده است. مسیر واریش به پهنه حصار در حدود چهار الی پنج ساعت زمان می برد و از مسیرهای کوهنوردی نیمه سنگین است. برای این صعود حتما باید وسایل و تجهیزات کامل کوهنوردی را به همراه داشته باشید.

کوه های روستای واریش و وردیچ

جاده مسیح الله دین محمد

جاده صعود به پهنه حصار از واریش ، معروف به جاده مسیح الله دین محمد است. مسیح الله دین محمد از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در روزهای آغازین جنگ ایران و عراق مورد پدافند عراق قرار گرفت و جنگنده فانتوم مسیح الله دین محمد سقوط کرده و وی به شهادت می رسد. نام این مسیر یادآور رشادت های خلبانان ایرانی در جنگ هشت ساله ایران و عراق است.

امامزاده بی بی قمر

امامزاده بی بی قمر نام امامزاده ای است که در دشت پهنه حصار قرار دارد. امامزاده بی بی قمر از گذشته زیارتگاه و اقامتگاهی فرهنگی در دل این دشت بود. این امامزاده را می توان تنها پناهگاه زیارتگاهی منطقه البرز مرکزی نام برد که تنها و در گوشه ای زیبا به مسافران و کوهنوردان جان پناه می دهد. معمولا در فصول بعد از برداشت محصولات باغی ساکنین روستاهای کندر و سنگان و واریش برای زیارت و استفاده از هوای خنک و مطبوع دشت پهنه حصار به این منطقه رفته و چند روزی را در آن اقامت و استراحت می کردند.
روایتی زیبا و اسطوره ای در مورد تقدس این مکان مشهور است. می گویند که بدرالنساء و بی بی قمر خواهران امام رضا (ع) بودند که به دلیل فرار از دست حاکمان وقت به این دشت و صخره سنگی پناه می برند و به جای گفتن یا الله ، یا کوه می گویند. در این لحظه کوه شکافته شده و آنها در دل این صخره جای می گیرند. ماموران حاکم برای یافتن آن ها با شمشیر به سنگ و صخره ضربه می زنند که این کار باعث شکاف خوردن سنگ می شود و شکاف امروزی حاصل همان اتفاق است. روایت هر چه باشد امامزاده بی بی قمر از بکرترین زیارتگاه ها و اقامتگاه های کوهستانی تهران است.

گردشگری روستای واریش

ارواح سنگی وردیج و واریش

در طول مسیر جاده وردیج و در کنار این روستای زیبا تکه کوهی بزرگ وجود دارد که بر اثر فرسایش سنگها بر اثر آب و خاک صورت هایی طبیعی به وجود آمده که به الواح سنگی وردیج مشهور شده است. روند شکل گیری این الواح کاملا طبیعی بوده و الواح سنگی وردیج و واریش جزو جاذبه های طبیعی روستای وردیج و واریش هستند. این تکه از وردیج امروزه جزو بهترین لوکیشن های عکاسی برای عکاسان صنعت مدلینگ و گردشگران شده است.

واریش ، چرا باید به واریش سفر کنیم

در این مطلب قصد داریم تا ضمن آشنا کردن شما با روستا و طبیعت زیبای واریش به شما بگوییم که واریش دارای چه ویژگی هایی است و ویژگی های واریش چگونه به ما می گوید که دلیل سفر به این روستای زیبا چیست از همه آنچه که در واریش وجود دارد و توان و اطلاعات ما است با شما سخن خواهیم گفت ، تا این روستای زیبا را به شما معرفی کنیم.

چشمه واریش

چشمه واریش را حتما باید شنیده باشید. اگر اهل بومگردی و طبیعتگردی باشید نام چهره واریش یکی از مشهورترین نام ها در میان دوستداران طبیعتگردی است. برای رفتن به این منطقه زیبا یکی از مواردی که باید بدانید این است که چشمه واریش کجاست و چگونه می توان به خود را به چشمه واریش رساند؟ چشمه واریش چشمه ای زیبا در جنوب روستای واریش است. برای رفتن به چشمه واریش باید خود را به روستای واریش رساند ، بهتر است در زمان سفر به واریش از اهالی خونگرم روستا آدرس دقیق این چشمه را پرس و جو کنید ، اما اگر آدرس تقریبی چشمه واریش را بدانید ، جشمه واریش در جنوب این روستا و در نزدیکی دره این روستا قرار دارد.

چشمه شاهی

قله چشمه شاهی ، یکی از قله هایی است که از روستای واریش می توان آن را فتح کرد. ارتفاع قله چشمه واریش 3274 متر است و یکی از بهترین راه های دسترسی به قله چشمه شاهی از طریق روستای واریش است. مسیر صعود به قله چشمه شاهی از روستای واریش شروع شده و برای صعود به این قله باید با تجهیزات کامل کوهنوردی این مسیر زیبا را طی کنید. این مسیر در زمستان مقداری صعب العبور است ، به طوری که برای صعود به آن باید همراه با بلد مسیر این جاده را طی کنید.

آب و هوای واریش

یکی از بهترین دلایل سفر به واریش آب و هوای ییلاقی و خنک این روستا است. روستای واریش آب و هوای بسیار خوب و مطبوعی دارد. این آب و هوای خوب باعث می شود که شما تمام الودگی های تهران را فراموش کنید و بتوانید از هوای پاک و کوهستانی این منطقه نهایت استفاده را داشته باشید.

فاصله واریش تا تهران

فاصله واریش تا تهران از خروجی اتوبان خرازی تنها 25 کیلومتر است. این فاصله کم یکی از بهترین دلایل سفر به واریش است. شما تنها با 45 دقیقه رانندگی خود را به یکی از بهترین ییلاق های تهران خواهید رساند و این فاصله کم ، دلیل بسیار خوبی برای رفتن به واریش است. جاده دسترسی به واریش گر چه کوهستانی است ، اما یک جاده آسفالته و بسیار خوب است و این به شما کمک خواهد کرد که بسیار راحت و خوب خود را به واریش برسانید.

آبشار لت مال واریش

در روستای واریش چندین آبشار زیبا وجود دارد که یکی از بهترین این آبشارها ، آبشار لت مال واریش است. گر چه ارتفاع آبشارهای واریش زیاد نیست ، اما این ابشارهای جزو جاذبه های طبیعی روستای واریش هستند. یکی از زیباترین این آبشارها آبشار لت مال است. این چند مورد دلایلی هستند که برای سفر به واریش وجود دارند. بنابراین ، برای رفتن به واریش بیش از این زمان را از دست ندهید. جاذبه های روستای واریش در انتظار شما است.

سوالات متداول واریش و وردیج

چشمه واریش کجا است؟
چشمه واریش نام چشمه ای پر آب در روستای واریش است که جزو زیبایی های طبیعی این روستا است.

چگونه به وردیج برویم؟
برای رسیدن به وردیج باید از اتوبان های شهید فهمیده و اتوبان خرازی به سمت کرج حرکت کنیم. قبل از رسیدن به وردآورد در اتوبان خرازی جاده ای وجود دارد که مسیر جاده وردیج را به ما نشان می‌دهد. با خروج به سمت جاده وردیج و پی از طی کردن حدود ۱۲ کیلومتر به وردیج خواهیم رسید.

برای رفتن به وردیج چه تجهیزاتی با خو داشته باشیم؟
اگر قصد صعود به قله پهنه حصار را داشته باشید باید با تجهیزات کامل کوهنوردی وارد این مسیر شوید. مسیر صعود به قله پهنه حصار از واریش تقریبا چهار الی پنج ساعت طول خواهد کشید ، اما اگر قصد صعود ندارید می توانید با تجهیزات سبک کوهنوردی به این مسیر بروید.

آیا وردیج باز است؟
مسیر جاده وردیج معمولا باز است ، اما گاهی به دلیل تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا مسیر روستا در روزهای تعطیل بسته می شود.

فاصله تهران تا وردیج چقدر است؟
فاصله تهران تا وردیج از خروجی غربی تهران و از ابتدای اتوبان خرازی حدود ۲۵ کیلومتر است و از هر نقطه از تهران تا وردیج به این مسافت اضافه می شود.

در سفر به وردیج چه نکاتی را رعایت کنیم

  1. در سفر به وردیج حتما کیسه زباله به همراه داشته باشیم ، چرا که اهالی این روستا در نظافت روستا بسیار حساس بوده و می بایست ما نیز این نکته را رعایت کنیم.
  2. سعی کنید مایحتاج کمپ یا گردشگری را از اهالی روستا تهیه کنید تا به اقتصاد روستا کمک شایانی کرده باشید
  3. از بلند کردن صدای موسیقی در طبیعت پرهیز داشته باشید. صدای ناهنجار هم ساکنین روستا را آزار داده و هم قلمرو حیوانات را محدود خواهد کرد.
  4. از تجارب خود در سفر به وردیج با ما سخن بگویید و اگر مطالب این صفحه برای شما مفید بود آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
4/5 - (1 امتیاز)

7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام. کاش در مورد واریش بیشتر توضیح می دادید. روستای واریش چزو جاهای دیدنی تهران است

    پاسخ
  • واریش رو حتما برید ببینید. چشمه واریش ، کوچه باغهای واریش و رودخانه واریش همگی خیلی زیبا هستند. این روستا واقعا جالبه چون فاصله ای با تهران نداره

    پاسخ
  • خواهشا تو طبیعت واریش زباله نریزید. تا نوک کوه واریش پر زباله شده. یاد بگیریم که می شه تفریح کرد و طبیعت رو آلوده نکرد. واریش حقش زباله و پلاستیک نیست.

    پاسخ
  • واریش واقعا پاییز قشنگی داره . آخر آبان و اوایل آذر واریش بهشت میشه. این صحنه ها رو دیگه تو تهران نمیشه دید اما تو واریش طبیعت چیز دیگه ای میشه. پاییز جان است مخصوصا تو واریش

    پاسخ
  • واریش در بهار هم واقعا قشنگه. شکوفه های واریش چیزی از بهشت کم نداره. مخصوصا وقتی خنکی باد سرد واریش به پوست آدم می خوره خیلی حال آدمو خوب می کنه. تو واریش زیاد هم به نوع پوشش گیر نمی دن و آدم می تونه عکسای قشنگی بندازه

    پاسخ
  • سلام. ممنون از معرفی و توضیحاتتون. آیا امکان دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی برای کسانی که ماشین ندارند هست؟ چطوری میشه رفت؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  • آیا جاده اش از تهران صعب العبور است؟ برای یک راننده مبتدی توصیه می کنید که این مسیر را برود؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست