1. صفحه اصلی
  2. پارک نهج البلاغه
پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه یکی از بهترین جاهای دینی شهر تهران و یکی از بزرگترین پارک های تهران است. پارک نهج البلاغه در یکی از زیباترین رود دره های تهران احداث شد و به دلیل ترکیب زیبای پارک هر روز میزبان بسیاری از گردشگران تهرانی است که برای تفریح و گردش به این پارک می روند. دیدنی های پارک نهج البلاغه کم نیستند و برای دیدن این همه زیبایی باید روزی را در این پارک بگذرانید.

پارک نهج البلاغه کجاست؟

پارک نهج البلاغه در رود دره فرحزاد قرار دارد و با محله های بسیاری در شمال تهران مجاورت دارد. بوستان نهج البلاغه با محله های سعادت آباد ، محله مرزداران ، محله پونک و محله شهرک غرب مجاورت دارد و تقریبا از تمامی این محلات دارای مسیر ورودی است.

تاریخچه بوستان نهج البلاغه

در دهه هشتاد و نیاز شهر تهران به مراکز تفریحی ایده ای برای تبدیل رود دره های تهران به بوستان مطرح شد. رود دره فرحزاد یکی از بزرگترین رود دره های تهران بود که به دلیل ساخت و ساز کمتر در این رود دره امکان ایجاد و احداث بوستان در این رود دره وجود داشت. دو رود دره فرحزاد و رود دره کن برای این اقدام امکان سنجی شده و اقدامات اولیه را برای احداث بوستان به مرحله اجرا گذاشتند. هدف از این کار حفظ این رود دره ها و ایجاد فضایی تفریحی برای شهر تهران و همچنین امکان کنترل سیلاب های فصلی رود دره های تهران بود. عملیات احداث بوستان نهج البلاغه بر اساس این طرح کلید خورد و در سال 1388 این بوستان افتتاح شد. هزینه ساخت پوستان نهج البلاغه در زمان خود 15 میلیارد تومان بود. بوستان نهج البلاغه در دو فاز ساخته شد. فاز اول این بوستان از بلوار همیلا تا بزرگراه همت بود که در سال 1388 به وسعت 35 هکتار افتتاح شد و فازدوم آن نیز در محدوده میان بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت قرار گرفت و در سال 1392 به وسعت 65 هکتار قرار داشت.

مسیر دسترسی به پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه دارای چندین مسیر ورودی است که از محله های مختلف به این پارک دسترسی دارند.
مسیر محله پونک
مسیر دسترسی پارک نهج البلاغ از طرف محله پونک امکان پذیر می شود و این مسیرها از دو طریق به این پارک می رسد.
مسیر اول دسترسی به پارک نهج البلاغه از طریق پونک ، از طریق بزرگراه اشرفی اصفهانی ، خیابان استاد نظری امکان پذیر است و دیگر مسیر دسترسی به بوستان نهج البلاغه از طرف پونک ، از طریق بلوار همیلا فراهم شده است. مسیر سعادت آباد نهج البلاغه نیز از بزرگراه یادگار امام و بلوار ایوانک غربی امکان پذیر است. این مسیرها مسیرهای اصلی دسترسی به بوستان نهج البلاغه است و اما مسیرهای دیگری نیز برای دسترسی به پارک نهج البلاغه وجود دارد که مسیر بزرگراه حکیم ، نرسیده به محله باغ فیض است که می توان از این طریق نیز وارد پارکینگ بوستان شد.

پارکینگ پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه دارای چندین پارکینگ خوب با ظرفیت های بالا است. در بسیاری از مواقع این پارکینگ ها بسیار خلوت و خوش مسیر هستند و در برخی مواقع به خصوص در روزهای تعطیل برخی از این پارکینگ ها با کمبود ظرفیت مواجه اند. دو پارکینگ این پارک از سمت بزرگراه حکیم قابل دسترس است و ، پارکینگ های دیگر از بزرگراه اشرفی اصفهانی و بلوار عربشاهی دسترسی دارند.

پارک نهج البلاغه با مترو
باید گفت که دسترسی به پارک نهج البلاغه با مترو قدری دشوار است و این بوستان دارای مترویی اختصاصی نیست. اما نزدیکترین مترو به بوستان نهج البلاغه ، ایستگاه مترو اشرفی اصفهانی در خط 6 مترو تهران است. شما می توانید بعد از پیاده شدن در این ایستگاه خود را با بزرگراه اشرفی اصفهانی رسانده و با قدری پیاده روی یا سوار شدن به تاکسی های پونک در میانه راه وارد بوستان شوید. اگر خواسته باشید از طرف شهرک غرب وارد بوستان نهج البلاغه شوید ، نیز می توانید از طریق ایستگاه مترو صنعت در خط 7 مترو تهران و تاکسی های مسیر خیابان ایوانک وارد پارک شوید.

دیدنی های پارک نهج البلاغه

دیدنی های پارک نهج البلاغه کم نیستند. از پل معلق ، یادمان شهدا ، سافاری وحشت ، پیست پرش ، قایق پرشی ، سرزمین شگفت انگیز ، شهربازی بیلینو ، مسیر دوچرخه سواری پارک نهج البلاغه و بسیاری دیگر از موارد جزو جاهای دیدنی پارک نهج البلاغه هستند.

پل معلق پارک نهج البلاغه

پل معلق نهج البلاغه پلی بسیار بزرگ است که بوستان نهج البلاغه را به بوستان پردیسان متصل می کند. پل معلق نهج البلاغه در زمان خود ، بزرگترین پل معلق خاورمیانه بود و در حال حاضر نیز همراه با پل معلق مشکین شهر این رتبه را دارند. پل معلق بوستان نهج البلاغه در سال 1389 با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد. ارتفاع پل معلق نهج البلاغه 65 متر و طول آن 285 متر است و می تواند 300 نفر بازدید کننده را بر روی خود تحمل کند.

یادمان شهدای پارک نهج البلاغه

بنای یادمان شهدای پارک نهج البلاغه ، یکی از بناهایی است که در این پارک جلب توجه می کند. ان بنای یادمان در سال 1389 برای سه شهید گمنام ساخته شد، امام امروزه به محلی برای تجدید میثاق با شهدای هشت سال دفاع مقدس مبدل شده و روزانه بازدید کنندگان بسیاری را به سمت خود جلب می کند.

دوچرخه سواری پارک نهج البلاغه

دوچرخه سواری پارک نهج البلاغه یکی از تفریحات سالم و بسیار خوب این بوستان است. دوچرخه سواری پارک نهج البلاغه دارای پیست دوچرخه سواری بسیار خوبی در دور این پارک است که هر روزه ورزشکاران بسیاری را برای دوچرخه سواری و ورزش به این بوستان جلب مب کند. این بوستان دارای چهار ایستگاه دوچرخه نیز هست که مب توان از این ایستگاه ها دوچرخه کرایه کرد و به ورزش پرداخت.

سافاری وحشت

سافاری وحشت پارک نهج البلاغه از امکانات تفریحی بسیار خوب این بوستان است. در سافاری وحشت شما باید مسیر سافاری وحشت را پیاده طی کرده و از حقه ها و عروسک های متحرک در پی ترساندن شما و ایجاد محیطی شبیه به زامبی ها برای شما هستند.

مجموعه بازی کودکان پارک نهج البلاغه

این بوستان دارای سه مجموعه بازی برای کودکان است. در این مجموعه های بازی انواع امکانات تفریحی برای کودکان تعبیه شده است و کودکان شما می توانند اوقات بسیار خوشی را در این پارک تجربه کنند.

سوالات متداول درباره پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه در کرونا باز است؟
پارک نهج البلاغه در کرونا باز است ، اما در برخی از مواقع و با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا پارک های تهران و یا بخش هایی از فضاهای سرپوشیده پارک ها تعطیل می گردد که این اتفاق بیشتر در دوران اوج پیک ویروس ، اتفاق می افتد.

پارک نهج البلاغه منقل دارد؟
آلاچیق های پارک نهج البلاغه در برخی از قسمت های پارک دارای منقل است و می توان گفت که پارک نهج البلاغه منقل دارد. اما باید توجه داشته باشید که در ایام تعطیلات و ازدحام در پارک بهتر است وسایل کامل پخت و پز را به همراه خود داشته باشید. در این مورد توصیه می گردد برای احتیاط به هیچ وجه در مقابل درختان و یا درختچه ها اقدام به افروختن آتش نکرده و غذای خود را به طور کاملا پخته شده ، به همراه بیاورید و به یاد داشته باشید در چنین محیط هایی گاه روشن کردن آتش ممنوعیت داشته و باید بسیار احتیاط کنید تا بعد از اتمام پخت غذا به هیچ وجه خاکستر خود را در طبیعت نریخته و بعد از خاموش کردن آتش خاکستر آن را در کیسه زباله قرار داده و به سطل زباله منتقل کنید.

آدرس پارک نهج البلاغه با ماشین کجاست؟
شما برای دسترسی به پارک نهج البلاغه با ماشین از چهار مسیر خیابان همیلا و خیابان نظری در پونک ، خیابان ایوانک در شهرک غرب و بزرگراه حکیم اقدام کنید.

ارتفاع پل معلق نهج البلاغه؟
ارتفاع پل معلق پارک نهج البلاغه 65 متر است. پل معلق نهج البلاغه یکی از بزرگترین پل های معلق خاورمیانه است.

آلاچیق های پارک نهج البلاغه
آلاچیق های پارک نهج البلاغه یکی از امکانات بسیار خوب این پارک برای دورهمی و قرارهای دوستانه و خانوادگی است. آلاچیق های پارک نهج البلاغه این امکان را به شما می دهد تا در فضای باز و محیط بسیار خوب این پارک در کنار تفریح و سرگرمی به صرف چای و غذا پرداخته و از این محیط زیبا نهایت استفاده را برده باشید.

پارک نهج البلاغه باز است؟
در تمام روزها ی سالو ایام تعطیلات پارک نهج البلاغه باز است. در برخی از مواقع و با اعلام رسمی ستاد مبارزه با کرونا و در ایام پیک کرونا ، این پارک نیز مانند باقی بوستان های تهران بسته می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • من چند مرتبه از انتهای بلوار همیلا رفتم به بوستان نهج البلاغه ولی خیلی پایین رفتم ولی متاسفانه به پل معلق نرسیدم و کلا فاز دو رو پیدا نکردم دقیقا از کدوم قسمت باید رفت به فاز 2 بوستان؟ تونلی هم که می فرمایید به چشمم نخورد… شنیدم ظاهرا فاز 2 مناسب تر از فاز یکه….

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل