1. صفحه اصلی
  2. اخبار و رویدادها
  3. پیش بینی بازار مسکن تهران از نگاه یک اقتصاددان
مسکن تهران

پیش بینی بازار مسکن تهران از نگاه یک اقتصاددان

بازار مسکن تهران همیشه پیشرو تحولات بازار مسکن در کل کشور است و تمام اتفاقات و رویدادهای بازار مسکن در تهران با سرعت بر تمام تحولات بازار مسکن کشور تاثیر گذار خواهد بود. به گزارش ایسنا از زبان یک فعال اقتصادی حوزه مسکن ما امروز دچار کاهش معاملات مسکن شده ایم و این به معنای رکود بازار مسکن نیست، چرا که رکود بازه ای طولانی مدت است و ما هنوز در بازه کوتاه مدت هستیم.
بیت الله ستاریان اظهار کرد: ما همواره در این پنجاه سال مشکل کمبود تولید مسکن را نسبت به تقاضای آن داشتیم و این امر امروز نیز پابرجا است. کاهش مقطعی معاملات در بازار مسکن را اصلا نمی توان به عنوان رکود تلقی کرد. بازار مسکن در خواب کوتاه مدت قرار دارد و با وجود آنکه در تهران حدود ۲۰۰۰ معامله مسکن در بهمن ماه منعقد شده صحبت از رکود تحلیل عجولانه ای است. ما دیدیم که طی یک سال با وجود بیماری کرونا و رکود اقتصادی در ایران و تمام جهان، مسکن در تهران با حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت مواجه شد. معاملات نیز با وجود آنکه از آبان ماه به علت انتخابات آمریکا به یکباره افت کرد، در ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش یافت. این یعنی ورود سرمایه به بازار مسکن.
وی افزود: حالا به دلیل بحث برجام و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، مقداری خرید و فروش مسکن کاهش یافته و ممکن است تا اردیبهشت و خرداد این روند حاکم باشد اما پایدار نیست. معتقدم در سال آینده در هر چهار شاخص معاملات، قیمت، ساخت و ساز و سرمایه گذاری در بخش مسکن با افزایش مواجه می شویم. برنامه های ما برای حوزه مسکن اشتباه بوده و هنوز هم مشکل را رفع نکرده ایم.۵۰ سال مساله مسکن را کوچک شمرده ایم و با تحلیلهای کوتاه مدت خواستیم آن را حل کنیم.
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه آثاری از رکود بازار یا افت قیمت خانه برای سال آینده نمی بینم گفت: علت اینکه فعلا بخش مسکن وارد رکود شده کاملا مشخص است. مسکن در حال حاضر سعی می کند در یک فضای باثبات حرکت کند؛ زیرا معمولا تاثیرات روانی خیلی در این حوزه تاثیر می گذارد و هم اکنون تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد. از طرف دیگر غالب تولیدکنندگان مسکن، خرد هستند و تحلیل بلندمدت ندارند؛ چرا که بخش مسکن در ایران یک ساختار متشکل نیست و هیچگاه دولتها خرده سازندگان را در یک تشکیلات بزرگ قرار نداده اند. در واقع بسترهای ایجاد ساختار در بخش مسکن فراهم نیست و به همین دلیل دائما شاهد مقاطع رونق و رکود در این حوزه هستیم

امتیاز شما به این مطلب
مجید فراهانی: شورایاری نباید زیر مجموعه معاونت اجتماعی باشد

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست