1. صفحه اصلی
  2. مقالات و نوشته ها
  3. چرا نباید به حیوانات وحشی غذا داد؟
غذا حیوانات

چرا نباید به حیوانات وحشی غذا داد؟

چرا نباید به حیوانات وحشی غذا داد؟ غذا رسانی به سگهای ولگرد تهدیدی بزرگ علیه محیط زیست
غذارسانی به سگها ، غذارسانی به گربه ها ، غذارسانی به حیوانات وحشی و غذارسانی به پرندگان از جمله رفتارهایی است که تقریبا در تمامی گردشگران آماتور وجود دارد اما باید توجه داشت که یک گردشگر حرفه ای هیچگاه و در هیچ حالتی اقدام به غذارسانی به هیچ نوع از حیوانات نخواهد کرد. در سالیان اخیر حتی کمپین هایی برای غذارسانی به حیوانات بخصوص سگها و گربه ها راه افتاده و بسیاری از مردم نیز به دلایل مختلف که بیشترین دلایل آن احساس ترحم است به این کمپین ها پیوسته اند ، اما همه ما باید بدانیم که نتیجه چنین رفتار اشتباهی تهدیدی بزرگ علیه محیط زیست و حتی زندگی‌مان ها است. در این مطلب کوشش خواهیم کرد مضرات غذارسانی به حیوانات وحشی به خصوص سگهای ولگرد را بررسی کنیم.

ممنوعیت غذاهایی به حیوانات در کشورهای پیشرفته

در اولین گام باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در بسیاری از جوامع هر نوع غذا رسانی به حیوانات وحشی و سگهای ولگرد ممنوع است. ممنوعیت غذاهایی به حیوانات وحشی در این جوامع دلایل متعددی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ، اما شاید هیچ دلیل موجهی برای این ممنوعیت ، موجه تر از دخالت انسان در رفتار طبیعی حیوانات وحشی و سگها نباشد. حیوانات وحشی بر اساس طبیعت خود دارای رفتارهایی هستند که در میلیون ها سال این رفتار ، مجموعه ای از اکوسیستم گیاهی و جانوری را شکل داده که با دخالت انسان ، امکان تخریب این اکوسیستم وجود دارد و اگر در جوامع پیشرفته غذا دهی به سگها و حیوانات وحشی ممنوع است ، به دلیل همین موضوع است. پس هر بار که در گردش و طبیعتگردی خود با حیوانی گرسنه برخورد کردید ، بدانید که غذا دادن به این حیوان می تواند بر روی طبیعت آن منطقه تاثیرات مخرب گذاشته و ممکن است بخشی از اکوسیستم آن را نابود کند. بنابراین به جای ترحم بی دلیل به رفتار خود بیشتر فکر کرده و سعی نکنید با این کار اقدامی در جهت تخریب محیط زیست منطقه انجام دهید.

از بین رفتن ترکیب جمعیتی گونه ها در طبیعت

یکی از مهمترین مضرات غذارسانی به سگها و حیوانات وحشی ، تکثیر گونه های مهاجم در طبیعت است. هنگامی که ما به حیوانات وحشی غذا می دهیم باید بدانیم که از تکثیر یک گونه خاص حمایت کرده و با این کار ترکیب جمعیتی گونه ها را در طبیعت به هم زده و باعث تکثیر یک گونه خاص شده ایم. شاید برای شما هم بسیار پیش آمده باشد که در طبیعت با یک حیوان وحشی گرسنه اعم از سگ ، گربه ، روباه ، کلاغ و حتی کبوتر مواجه شده باشید و کوشش کرده باشید که با سیر کردن این حیوان احساس رضایت را به خود تلقین کنید. در این هنگام باید به دو موضوع توجه داشته باشید. نکته اول این است که هنگامی که صحبت از مضرات غذارسانی به حیوانات را داریم ، منظور ما تمام گونه ها است و هیچ تفاوتی میان سگها و گربه ها با شغال و روباه و کبوتر و کلاغ نیست.

بنابراین غذا دهی به هر نوع از گونه ها اشتباهی بزرگ برای طبیعت است. نکته بعدی آن است که اگر در این هنگام شما به حیوان وحشی به طور مثال کلاغ یا روباه یا سگ غذا بدهید ، از تکثیر بی رویه این حیوان در طبیعت حمایت کرده اید و این موضوع باعث می شود تا با ازدیاد گونه ای خاص در طبیعت ، قلمرو دیگر گونه های مفید از بین رفته و طبیعت منطقه دچار تغییرات ناگوار شود. بنابراین غذا دهی به هر گونه ای اشتباه است و در این موضوع سگ و گربه و روباه و کلاغ ، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

از بین رفتن عادات غذایی حیوانات وحشی

غذا دهی به حیوانات وحشی ، عادات غذایی آن ها را از بین برده و موجب می شود در دراز مدت ، تغییرات ناگواری در طبیعت به وجود آید. فرض کنید سنجاب ها به دلیل یافتن بیش از حد خرده غذای انسان ها اقدام به پنهان کردن دانه ها در خاک نکنند. در این صورت بسیاری از دانه ها که باید پشتیبان جنگل ها باشند ، امکان قرار گرفتن در دل خاک را نخواهند یافت و این موضوع ممکن است پوشش جنگلی را به خطر اندازد و یا بسیاری از دانه ها با آنزیم های سیستم گوارش جانوران امکان از بین رفتن پوسته سخت و جوانه زدن را خواهند داشت و در صورت تغییر در عادت غذایی جانوران این گونه های گیاهی ، امکان تکثیر خود را در طبیعت از دست می دهند.

ازدیاد گونه های مهاجم و از بین رفتن گونه های ضعیف تر

فرض کنید که شما با یک سگ یا شغال گرسنه در طبیعت مواجه شوید و به این حیوان غذا دهید. این عمل شما باعث تکثیر این گونه ها در طبیعت می شود و این موضوع باعث می شود تا حیوانات دیگر در طبیعت طعمه سگها و شغالها شوند. یکی از دلایل از بین رفتن بسیاری از حیوانات در طبیعت ازدیاد جمعیت گونه های مختلف به خصوص ، سگها هستند و حتی برخی عقیده دارند یکی از دلایل انقراض پلنگ‌ها و یوزپلنگ ها ازدیاد گله سگها به دلیل غذا رسانی بی رویه در سال های اخیر هستند. ازدیاد جمعیت سگها به معنای کشته شدن موجودات دیگری است که نقشی موثر در طبیعت ایفا می کنند. بنابراین باید بدانیم که اگر ما از سگها حمایت کنیم تاوان این اشتباه ما را حیوانات دیگر با جان خود می دهند و باید بدانیم که اگر ما به سگها غذا بدهیم ، در جایی دیگر جان حیوان دیگری را خواهیم گرفت.

بیماری حیوانات وحشی

بسیاری از حیوانات وحشی به دلیل خوردن غذای انسان ها بیمار شده و کشته خواهند شد. این موضوع البته بیشتر درباره پرندگان صادق است ، اما بقیه حیوانات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رژیم غذایی انسانی تاثیرات مخربی را بر سیستم گوارش حیوانات وحشی گذاشته و ممکن است غذا دادن ما به دلیل ترحم ، باعث مرگ این موجودات شود. ما نمی توانیم تنها با احساس ترحم به جانوران دیگر کمک کنیم و در مواجهه با حیوانی گرسنه بهتر است به طبیعت اجازه دهیم تا با ترتیبات خود عمل کرده و اکوسیستم خود را تنظیم کند.

ایجاد خطر به دلیل نزدیکی به انسان

ما به دلیل احساس ترحم خود به حیوانات وحشی غذا می رسانیم و با این کار باعث می شویم تا حیوانات وحشی ترس خود را از انسان از دست بدهند ، اما باید توجه داشته باشیم که فرد بعدی که حیوان به او نزدیک می شود تا شکم خود را سیر کند ، با او و طبیعت مهربان نباشد و به این حیوان به دلیل نزدیک شدن بیش از حد به انسان جان خود را از دست بدهد. شکار شدن بسیاری از حیوانات به دلیل از بین رفتن ترس آن ها از انسان است. اگر عامل این موضوع ما باشیم ، عامل مرگ و شکار شدن آنها توسط شکارچیان نیز ما خواهیم بود. حیوانات قلمرو خود را دارند و باید در قلمرو خود زندگی کنند و انسان ها نیز نباید با احساس ترحم ، ترس ان ها را از انسان ها از بین برده و باعث شکار و نابودی آن ها شوند.

شیوع بیماریهای ناشناخته میان انسان ها و حیوانات

داستان کرونا و میمون و ووهان چین نمونه بارزی از این ماجراست و البته داستان بیماری ایدز و میمون آفریقایی نیز نمونه ای دیگر است. انسان ها و حیوانات ، هر کدام حامل انواع مختلفی از باکتری ها و ویروس هایی هستند که با سیستم آن ها سازگاری دارد. هنگامی که انسان به گونه های دیگر بیش از حد نزدیک می شود امکان سرایت این ویروس ها و باکتری ها به یکدیگر افزایش یافته او اتفاق مهم در این زمینه آن است که ممکن است این میکروب‌ها برای طرف مقابل کشنده و مرگ آور باشد. آنفولانزای مرغی و بسیاری از بیماری های انگلی رایجی که انسان ها از حیوانات دیگر به خصوص سگها و گربه ها می گیرند نیز از جمله این میکروبها هستند. هر گاه به حیوانی غذا می دهید و به آن نزدیک می شوید ، ممکن است باعث بیماری های مشترکی شده و جان خود و یا آن حیوان را به خطر بیاندازید.

به وجود آمدن گونه های خطرناک در طبیعت

شاید شما نام حیوانی را به نام گرگاس شنیده باشید. گرگاس گونه ای خطرناک برای طبیعت است ، چرا که این حیوان ، جزو حیوانات مهاجم در طبیعت بوده و در صورت ازدیاد جمعیت می تواند بسیاری از گونه های جانوری را در طبیعت از بین ببرد. گرگاس می تواند گونه هایی مانند پلنگ ، بز وحشی ، کل ، قوچ ، یوزپلنگ و حتی خرس ها را با حمله گله ای از بین برده و آسیب زیادی را به طبیعت وارد کند. گرگاس از ترکیب سگ و گرگ در طبیعت به وجود می آید و بزرگترین دلیل این اتفاق افزایش جمعیت سگهای ولگرد به دلیل غذا رسانی بی دلیل به سگها است. هنگامی که جمعیت سگها افزایش می یابد ، آنچه روی می دهد نزدیک شدن سگها به محیط زندگی گرگها و ترکیب آن ها و به وجود آمدن گونه ای خطرناک به نام گرگاس است که می تواند لطمات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد کند.

دلایل فوق از مهمترین دلایل ممنوعیت غذادهی به حیوانات وحشی در کشورهای پیشرفته است. اما برخی به اشتباه فکر می کنند که شاید این حرفها در طبیعت درست باشد، اما درباره شهرها چنین نیست و ما می توانیم در شهرها بدون محدودیت به حیواناتی مانند سگها و گربه ها غذا داده و از آنها حمایت کنیم. اما باید بدانیم که دلایل عدم غذاهای به سگها و گربه ها در شهرها نیز بسیار محکم و متقن بوده و ما در شهرها نیز نباید به سگها و گربه ها غذا رسانی کنیم. در این بخش ما می خواهیم با شما در رابطه با مشکلات غذا دادن به سگها و گربه ها در درون شهرها صحبت کنیم و دلایل ممنوعیت این کار در شهرها را با شما به اشتراک بگذاریم.

چرا نباید به سگهای ولگرد غذا داد

آنچه که در شهرها حائز اهمیت است ، مشکلات سکونت مشترک میان انسان ها و حیوانات مهاجم است. اولین دلیل برای عدم غذا دادن به سگهای ولگرد ، کشتار آن ها به طرق مختلف در شهرها است. معادله بسیار ساده است. افرادی با استناد بر احساس ترحم و ایجاد کمپین های حیوان دوستی ، به سگهای ولگرد غذا می دهند و جمعیت آن ها را زیاد می کنند ، بدون آنکه بدانند چه بر سر این جمعیت بی رویه می آید؟ جمعیت سگها چند سرنوشت تلخ را با انتظار می کشند. کشته شدن در زیر لاستیک اتومبیل ها ، کشته شدن توسط شهرداری ها و کشته شدن توسط افرادی که از افزایش جمعیت سگهای ولگرد در عذابند.

بر این اساس نتیجه ترحم بی دلیل و بی چشم انداز آن ها باعث رنج و عذاب ثانویه همین سگهای ولگرد و کشته شدن آن ها به طرق مختلف است. دلیل بعدی نیز بسیار روشن است‌. افرادی بر اساس همان احساس ترحم به سگهای ولگرد غذا می دهند ، اما این سگها را نمی توانند به مکانی امن منتقل کنند و ممکن است پس از چند روز یا چند ماه به دلیل هزینه سنگین این کار نتوانند از عهده این کار برآیند. نتیجه چه می شود؟ تعداد سگها زیاد شده و آن ها گرسنه مانده اند و حال به هر چه که بر سر راه آن ها است ، جمله می کنند.

ممکن است موجود نگون بخت از جمله حیوانات باشد و ممکن است آن موجود انسان باشد. با یک جستجوی ساده با کلید واژه حمله سگها به کودک و یا حمله سگهای ولگرد به یک زن می توان دریافت که غذا دهی غیر مسئولانه به سگها تا چه میزان می تواند برای زندگی انسان ها و خود سگها مخاطره آفرین باشد و افرادی که اقدام به این کار می کنند ، به هیچ عنوان توجیه نیستند که با این کار خود می توانند خانواده ای را داغدار کرده و یا کودکی را در جایی دیگر طعمه حمله سگهای ولگرد کنند. دلیل سوم نیز همان افزایش بیماریهای مشترک میان انسان ها و سگهای ولگرد و همچنین بیماری هایی است که ممکن است از فضولات آن ها به انسان ها سرایت کند. در این رابطه باید عنوان کرد که ما نمی توانیم بدون احساس مسئولیت اقدامی را انجام دهیم که تاوان آن را انسان های دیگر می پردازند. بنابراین اگر روزی خواستید ، از سگی ولگرد حمایت کنید ، حتما آن را به سرپرستی بگیرید و اگر توان انجام این کار را ندارید ، به هیچ وجه ، چه در طبیعت و چه در شهرها به سگها غذا ندهید.

چرا نباید به گربه ها غذا داد

برخی تصور می کنند که حکایت گربه ها از سگها جدا است و ما با خیال راحت می توانیم به این حیوانات غذا داده و از آن ها حمایت کنیم. ابن تصور نیز کاملا اشتباه است. دلایل آن نیز شباهت بسیاری به همان موضوع سگها دارد. برای یک روز که در اتوبانی در داخل شهر در حال تردد هستید ، نگاهی به کنار جاده ها بیندازید تا گربه ها وسگ های کشته شده در زیر لاستیک خودروها را با چشمان خود ببینید. درخواهید یافت که با افزایش جمعیت بی رویه گربه ها ، این موجودات نگون بخت ، سرنوشتی جز کشته شدن و لگد مال شدن در زیر لاستیک خودروها ندارند.‌ دلیل دیگر نیز همان افزایش فضولات آنها و بیماری های انگلی و میکروبی مشترک بین انسان ها و گربه ها است. دلیل دیگر شاید بسیار قابل توجه باشد.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا جمعیت پرندگان به خصوص گنجشکها در شهرها تا بدین حد کمتر شده است؟ بله. یکی از مهمترین دلایل کشته شدن و کم شدن جمعیت پرندگان و به خصوص گنجشکها در شهرها ، افزایش جمعیت گربه ها به دلیل غذا دادن بی رویه به گربه ها است‌. آیا این وضع نمونه بارزی از بی اطلاعی افرادی نیست که به دلایل شخصی و شاید تنها برای یافتن همدمی از نوع گربه ها و یا یافتن اسباب بازی زنده اقدام به غذا دهی غیر مسئولانه به گربه ها می کنند؟ گربه ها اسباب بازی ما و اسباب بازی کودکان ما در شهرها نیستند. آنها حیواناتی هستند که باید بر اساس قاعده و قانون طبیعت در کنار گونه های دیگر زندگی کنند ، بنابراین ما نمی توانیم برای یافتن اسباب بازی زنده ای حق حیات را از دیگر گونه ها و پرندگان بگیریم.

چرا نباید به پرندگان غذا دهیم

برخی از خود می پرسند اصلا موضوع طبیعت و سگها و گربه ها درست است، اما چرا نباید به پرندگان غذا داد؟ دلایل این ممنوعیت نیز درست به مانند دلایل فوق است. ما با غذا دادن به پرندگان زمینه های بیماری های مشترک و حتی مسمومیت غذایی آن ها را به فراهم می کنیم و دلیل دیگر در این باره بسیار قابل توجه است. حتما در کنار امامزادگان دیده اید که دکه هایی وجود دارند که گندم و جو می فروشند و افرادی هم هستند که برای ثواب و یا لذت آن، اقدام به خرید این غلات کرده و آن ها را جلوی کبوترهای حرم و دیگر پرندگان می ریزند. برای تصور عمق فاجعه شما تنها یک ساعت در کنار این دکه ها بمانید تا ببینید چه اندازه غلات خریداری شده و به پرندگان داده می شود ؟ حال این رقم را در ساعت های سال و تعداد حرم ها کرده و ببینید تا چه میزان گندم که حاصل دسترنج کشاورزان و مصرف آب برای تولید آنها است را از بین برده و تلف می کنیم؟ حال این موضوع را در کنار محصولات خشکسالی بگذارید تا دریابید که این کار چه میزان می تواند اشتباه بوده و موجبات اتلاف غذا را فراهم کرده تا ما به قول خود ساعتی کوتاه را در کنار این پرندگان ِ لذت ببریم؟ بنابراین ابدا تصور نکنید که غذا دادن به پرندگان کاری درست بوده و می توانید این کار را با خیالی آسوده انجام دهید.

نتیجه گیری
اگر روزی خواستید به حیوانی غذا دهید ، حتما به یاد داشته باشید که ممکن است با افزایش جمعیت آن ها موجب کشته شدن آن ها در زیر لاستیک خودروها و با کشته شدن آن ها در روزهای آتی توسط شهرداری ها شوید. حتی با این اقدام می توانید باعث کشته شدن حیوانات دیگر شده و اکوسیستم جانوری و حتی گیاهی یک منطقه را از بین ببرید. با این کار حتی می توان مقدار بسیار زیادی از منابع کشور را تلف کرد و هزینه های بسیار زیادی را بر دوش جامعه گذاشت و می توان به انتشار بیماری های ناشناخته مانند کرونا و ویروس اچ آی وی کپک کرد. بنابراین دلایل به جز حیوانات خانگی به هیچ حیوان دیگری ، چه در طبیعت و چه در شهرها چه سگ باشد و چه گربه و چه پرنده نباید غذا داد.

5/5 - (2 امتیاز)
مراکز تزریق واکسن کرونا در بلوار ابوذر و منطقه ۱۴ تهران
مراکز تزریق واکسن کرونا در محله سازمان برنامه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست