1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. امامزاده قاسم تهران ، محله ای اصیل و زیبا
محله امامزاده قاسم

امامزاده قاسم تهران ، محله ای اصیل و زیبا

امامزاده قاسم تهران یکی از محله های منطقه 1 تهران است. امامزاده قاسم از جمله محله های اصیل و زیبا در منطقه شمیرانات است. امامزاده قاسم تجریش از جمله محله های شناسنامه دار تهران است. بنای امامزاده قاسم تجریش به دلیل جنبه هویتی و ارزش تاریخی آن در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۵۱ و با شمارهٔ ۹۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محله امامزاده قاسم تهران کجاست؟

محله امامزاده قاسم تجریش یکی از محله های شمیرانات است که در منطقه ۱ تهران قرار دارد. محله امامزاده قاسم در شمال تجریش قرار دارد و برخی به این محله امامزاده قاسم گلابدره و امامزاده قاسم دربند نیز می گویند. محله امامزاده قاسم از شمال با خیابان بوکان و رشته کوه های البرز ، از جنوب با میدان تجریش ، از شرق با خیابان باهنر و از غرب با خیابان دربند محدود شده و با محله های تجریش ، دربند ، گلابدره ، دزاشیب ، جماران و محله حکمت مجاورت دارد. محله امامزاده قاسم از جمله محلات شمالی میدان تجریش است و محدوده این محله نیز از همین میدان آغاز می شود.

امامزاده قاسم تجریش کجاست؟

امامزاده قاسم ، یکی از امامزادگان منطقه شمیرانات است که در شمال میدان تجریش قرار دارد. این امامزاده قدیمی و زیبا در محله ای به نام امامزاده قاسم قرار گرفته است. امامزاده قاسم در شمال میدان تجریش و در غرب رودخانه گلابدره قرار دارد. این منطقه یکی بهترین و خوش آب و هواترین مناطق تجریش است و به دلیل رودخانه های پر آب گلاب دره و رودخانه دربند و رودخانه های فصلی بسیار زیاد ، در گذشته از بزرگترین باغ روستاهای تهران بود. منطقه ای که امروزه ما آن را با نام امامزاده قاسم می شناسیم در گذشته روستایی به نام بالادژ یا دژ علیا بوده است.

آدرس امامزاده قاسم تجریش

برای کسانی که می خواهند به امامزاده قاسم تجریش بروند و می خواهند آدرس امامزاده قاسم را بدانند ، در این جا این آدرس این مکان مذهبی و زیبا را به شما معرفی می کنیم.
تهران ، میدان تجریش ، خیابان دربند ، خیابان گلابدره ، میدان امامزاده قاسم ، خیابان بانی ، امامزاده قاسم

تاریخچه امامزاده قاسم

امامزاده قاسم تجریش از محله های قدیمی و شناسنامه دار تهران است. قدمت این محله به بیش از هزار سال می رسد. در گذشته دژ علیا روستایی بود که در شمال تجریش قرار داشت. امامزاده قاسم به دلیل وجود رودخانه گلابدره منطقه ای بسیار خوش آب و هو او زیبا بود و به همین دلیل این منطقه دارای سکونت گاهی بسیار دلپذیر بود. نام دیگر این منطقه بالادژ بوده و با توجه به نام های قدیمی این منطقه ه نام های دژ علیا یا بالادژ این گمان می رود که در گذشته در این منطقه دژی برای حفاظت از ساکنین آن وجود داشته است و این منطقه نیز مانند دربند و گلابدره در حوزه ییلاقات تجریش قرار داشت که ساکنین منطقه تجریش و شمیران در فصول گرم سال برای جمع آوری محصولات باغی خود به این منطقه می آمدند.

بالادژ یا دژ علیا از مناطق بسیار خوب منطقه بود و آب مناسب برای کشاورزی در آن از طرف رودخانه گلابدره و رودخانه های فصلی بسیاری که در آن وجود داشت تامین می شد. بزرگترین رویداد در تاریخچه محله امامزاده قاسم ، ورود حضرت قاسم از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) به این منطقه بود که این منطقه را در مرکز توجه قرار داده و نام این منطقه به نام امامزاده قاسم شهرت یافت.

امامزاده قاسم کیست؟

درباره امامزاده قاسم تجریش باید گفت که او قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. وی از سویی دیگر دختر خود به نام خدیجه را به عقد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درآورده بود و پدر همسر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به حساب می آورد. دو روایت درباره فرد مدفون در این امامزاده وجود دارد. روایت اول مربوط به روایت آین الله مرعشی نجفی درباره امامزاده قاسم است که در این روایت گفته شده است : امامزاده قاسم در زمان بنی عباس می زیست و به مانند بسیاری از سادات و دوستداران تبار علی (ع) و شیعیان او در زیر فشار شدید عمال حکومتی قرار داشت.

امامزاده قاسم به همین دلیل به تجریش و منطقه بالادژ پناه بردند و در این منطقه دارای اعتبار و محفلی از دوستداران مکتب تشیع بودند تا زمانی که در همین منطقه از دنیا رفته و یا به شهادت رسیده و پیکر ایشان نیز در همانجا دفن می شود. پس از رحلت ، مزار امامزاده قاسم تبدیل به زیارتگاهی برای شیعیان و دوستداران تبار حضرت علی (ع) می شود. روایت دیگری نیز در این باره وجود دارد که روایتی افسانه ای و بسیار اندوهناک است. گفته اند که پس از واقعه کربلا سر حضرت قاسم را برای عبرت مردم به شهر ری آوردند. عمال بی امیه که خواهان تحقیر اهل بیت بودند با سر حضرت قاسم شروع به چوگان بازی کردند.

پیرزنی شمیرانی دلش به درد آمد، واسطه شده و سر قاسم را از عمال بنی امیه باز پس گرفت. سر حضرت قاسم به دست یکی از نوادگان عمار یاسر که در منطقه رودبار قصران زندگی می‌کرد در این منطقه به خاک سپرد. در یکی دیگر از روایت گفته می شود که پیرزن، به ازای کیسه‌ای زر، سر را برای یک شب به امانت گرفت و آن را به طور شبانه در خانه خود دفن کرد. فردای آن روز عمال بنی امیه زن را یافتند و در خانه کشتند اما نتوانستند سر قاسم را بیابند. تا اینکه امامزاده قاسم که نوه برادر حضرت قاسم است، به زیارت سر قاسم که عموی او بود در این منطقه آمد و همین جا به دست ماموران حکومت به شهادت رسید. حال گفته می شود که امامزاده قاسم ، محل دفن سر قاسم و قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی (ع) است.

بقعه و بنای امامزاده قاسم

به دلیل اعتبار بسیار زیاد امامزاده قاسم در میان مردم و شیعیان شمیران ، از همان روزهای نخستین مزار امامزاده قاسم تبدیل به زیارتگاه شده و بنایی کوچک در این مکان ساخته می شود. اولین بنای امامزاده قاسم توسط عضدالدوله دیلمی در این مکان ساخته شد. عَضُدالدوله ابوشجاع پناه‌خسرو (فناخسرو) دیلمی ، بزرگترین امیر خاندان آل بویه در ایران و عراق بود و همانطور که گفته شد اولین بنای این مکان متبرکه را به ایشان نسبت می دهند.

در ادوار مختلف بنای امامزاده قاسم دچار تغییر و تحول شده و از بقعه ای کوچک دارای بنایی بزرگ شد. پس از عضدالدوله دیلمی ، این بار شاه تهماسب اول بود که بقعه امامزاده قاسم را گسترش داد. در دوران شاه تهماسب اول ایوانی بزرگ در مشرق بقعه ساخته می شود و صندوقی چوبی بر روی مزار ایشان نصب می گردد که این صندوق چوبی امروزه نیز زیر صندوق فعلی امامزاده نصب است. توسعه بعدی این امامزاده در زمان فتحعلی شاه قاجار انجام شد. ایوان شرقی امامزاده تبدیل به رواق حرم شده و ایوانی بزرگتر ، رو به جنوب امامزاده در این مکان ساخته شد و بنای امامزاده نیز مورد مرمت قرار گرفت. در همین زمان بود که گنبدی کاشی کاری شده در فراز بارگاه ساخته شد. در زمان ناصرالدین شاه نیز مرمت هایی در این امامزاده انجام شد و وضعیت کلی بنای امامزاده قاسم به شکل امروزی خود درآمد. در ادوار مختلف پس از قاجار نیز مرمت ها و ساخت و سازهایی کوچکتر در این امامزاده رخ داده است که البته بیشتر جنبه هایی تزئینی و توسعه ای داشته است.

امکانات امامزاده قاسم شمیران

بنای امامزاده قاسم دارای دو شبستان مختلف مردانه و زنانه است. شبستان های این امامزاده هر یک دارای امکانات رفاهی خوبی مانند زائرسرا دارند که زوار و مسافرانی که برای زیارت به این مکان می روند ، بتوانند در این زائرسرا اقامت کنند. پارکینگ امامزاده نیز از دیگر امکانات خوب این مکان است. ظرفیت پارکینگ امامزاده تقریبا 60 خودروی سواری را پوشش می دهد تا در زمان‌های مختلف در طول شبانه‌روز امنیت بیشتری برای خودرو زوار وجود داشته باشد. البته این پارکینگ در روزهای تعطیل و به خصوص در روزهای خاص مذهبی ظرفیتی تکمیل داشته و برای رفتن به این مکان باید این مورد را نیز در نظر داشته باشید. آرامستان امامزاده قاسم نیز در مجاورت این صحن قرار دارد که قبور خانوادگی افراد سرشناس و بومی این منطقه از تهران در آن واقع است. گوشه‌ای از بنای این امامزاده به پیکر چند شهید دفاع مقدس اختصاص پیدا کرده است. در و طی سال و در مراسم‌های مذهبی مانند عاشورا و تاسوعای حسینی و شب‌های قدر مراسم های مختلفی در این امامزاده برگزار می‌شود.

درباره امامزاده قاسم

محله امامزاده قاسم از محله های اصیل و شناسنامه دار تهران است. اصالت این محله به دلیل مجاورت با طجرشت قدیم و وجود بارگاه امامزاده قاسم در این محله است. این منطقه از سکونتگاه های قدیمی منطقه شمیرانات و تهران است که سابقه سکونت در آن به بیش از هزار سال و حتی بسیار بیش از این تاریخ ها می رسد. وجود صحن و بارگاه امامزاده قاسم در این محله از دلایل بزرگ برای اصالت این محله است. محله امامزاده قاسم ، حتی پیش از ورود این امامزاده به منطقه نیز شهرت بسیار زیادی داشت و وجود نام هایی مانند دژ علیا و بالادژ درباره این محله نشاندهنده سکونت این منطقه پیش از ورود امامزاده قاسم به این محله است.

نام این منطقه و امامزاده قاسم ، چنان بزرگ بود که در بسیاری از ادوار مختلف مانند آل بویه ، صفویه و قاجاریه و پس از آن نیز ساخت و سازهای بسیاری در بنای بقعه این امامزاده روی داد و برخی از ساخت و سازها ، ظاهرا با دستور مستقیم پادشاهان این ادوار در این امامزاده روی داده بود. تمام این موارد حکایت از اعتبار و شناسنامه منحصر به فرد امامزاده قاسم در بین محله های شهر تهران دارد. از دیگر اسناد معتبر درباره شناسنامه هویتی و تاریخچه امامزاده قاسم ، وجود گورستان ظهیرالدوله یا آرامستان ظهیرالدوله در این محله است که بخشی از سرشناس ترین شخصیت ها و هنرمندان دوره قاجار و پهلوی در آن مدفون شده اند. البته باید اذعان داشت که قبل از دفن علی ظهیرالدوله در این قبرستان و شهرت آن به نام آرامستان ظهیرالدوله در همین مکان قبرستانی قدیمی وجود داشت که اموات محله های امامزاده قاسم و گلابدره در آن دفن می شدند.

مسیر امامزاده قاسم تهران

برای رفتن به امامزاده قاسم می توانید با انواع وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین ، توسط خودرو شخصی به این مکان بروید.

امامزاده قاسم با خودروی شخصی
بهترین مسیر امامزاده قاسم تجریش با خودرو شخصی از طریق خیابان ولیعصر و میدان تجریش امکانپذیر است. شما می توانید از طریق خیابان ولیعصر تهران خود را به میدان تجریش رسانده و توسط خیابان های دربند و گلابدره خود را به میدان امامزاده قاسم برسانید.

مترو امامزاده قاسم
نزدیکترین مترو به امامزاده قاسم ، ایستگاه مترو تجریش در خط ۱ مترو تهران است. شما می توانید از این ایستگاه مترو برای رفتن به محله امامزاده قاسم استفاده کرده و توسط تاکسی خود را به میدان امامزاده قاسم برسانید.

اماکن شاخص محله امامزاده قاسم

گورستان ظهیرالدوله
گورستان ظهیرالدوله از شاخص ترین اماکن محله امامزاده قاسم است. گورستان ظهیرالدوله از گورستان های قدیمی تهران است. این قبرستان به دلیل دفن علی ظهیرالدوله و حضور انجمن اخوت در آن ، به نام گورستان ظهیرالدوله شهرت یافت و اما باید گفت که پیش از شهرت این قبرستان به نام قبرستان ظهیرالدوله ، در همین مکان قبرستانی وجود داشت که محل دفن اموات محله های اطراف آن بود.

چشمه آبک امامزاده قاسم
چشمه آب امامزاده قاسم چشمه ای است که در محله امامزاده قاسم وجود داشت. در گذشته بخشی از آب مورد نیاز منطقه توسط این چشمه تامین می شد و زوار امامزاده نیز از این آب استفاده می کردند. این چشمه در جنوب کوه تخت جیران و در شرق گلابدره قرار داشت. در گذر زمان و با توسعه شهر تهران چشمه آبک تبدیل به مخزن آب شده و پس از مدتی این مکان تبدیل به بوستان و پارک شد. در شمال امامزاده قاسم و در کنار خیابان بوکان میدانی به نام میدان آبک وجود دارد و در شمال این میدان پارک سبلان و خیابان بوکان قرار گرفته است. چشمه آبک در این محدوده قرار داشته است.

میدان امامزاده قاسم
میدان امامزاده قاسم مهمترین و معروفترین میدان این محله است. میدان امامزاده قاسم در شمال غرب محله و در نزدیکی خیابان گلابدره قرار دارد. شهرت این میدان به دلیل قرار داشتن میدان در بافت تاریخی محله امامزاده قاسم است. چند مکان شاخص در میدان امامزاده قاسم قرار دارند. این مکان های شاخص ، صحن و بارگاه امامزاده قاسم ، آرامستان تاریخی امامزاده قاسم ، مسجد حر ، مسجد امام جعفر صادق ، سرای محله امامزاده قاسم و بازار میوه و تره بار امامزاده قاسم هستند.

شرایط زندگی در امامزاده قاسم
محله امامزاده قاسم از جمله محله های خوب تهران برای زندگی است. محله امامزاده قاسم به دلیل مجاورت با میدان تجریش دارای شرایط بسیار خوبی از نظر دسترسی به امکانات مختلف شهری است. حمل و نقل عمونی در جنوب محله امامزاده قاسم به دلیل مجاورت با میدان قدس و میدان تجریش بسیار مناسب است و ایستگاه مترو میدان تجریش و پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی میدان تجریش در جنوب این محله قرار دارد. این محله در اطراف خود بهترین مراکز خرید تهران و بهترین جاهای دیدنی تهران را دارد و به همین دلیل است که متقاضیان زیادی برای خرید آپارتمان در امامزاده قاسم وجود دارد.

بازار تجریش ، امامزاده صالح تجریش ، کاخ نیاوران، باغ فردوس کاخ سعدآباد و آرامستان ظهیرالدوله در مجاورت این محله قرار دارد و همچنین محله امامزاده به دلیل مجاورت با دربند و گلابدره و پارک جمشیدیه در محله جماران ، از بهترین محله های تهران از نظر طبیعت‌گردی است‌. موارد فوق از نقاط قوت محله امامزاده قاسم برای زندگي است اما این محله دارای نقاط ضعفی نیز هست. امامزاده قاسم در بخش های شمالی فاقد حمل و نقل عمومی است که باید تقویت شود. این محله دارای بافت متراکمی است و این موضوع مشکلی جدی را به نام مشکل جای پارک خودرو در این محله به وجود آورده است. از طرفی محله امامزاده قاسم ، بر خلاف پیشینه خود که بافتی جنگلی داشته است ، در حال حاضر فاقد فضای سبز کاربردی است و در حال حاضر اهالی محله برای استفاده از فضای سبز محلی ، باید از محله های مجاور خود استفاده کنند.

سوالات متداول محله امامزاده قاسم

امامزاده قاسم شمیران کجاست؟
امامزاده قاسم یکی از امامزاده های تهران است که در شمال تجریش قرار دارد. این امامزاده با نام های مختلفی شناخته می شود‌. امامزاده قاسم تهران ، امامزاده قاسم تجریش و امامزاده قاسم شمیران از نام های این امامزاده هستند.

سر حضرت قاسم کجاست؟
درباره وجود سر مبارک حضرت قاسم (ع) روایت های مختلفی وجود دارد. یکی از این روایت ها مربوط به محله امامزاده قاسم تجریش است و گفته می شود سر حضرت قاسم در این مکان و در کنار پیکر امامزاده قاسم دفن شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
لویزان ، محله ای زیبا در کنار پارک جنگلی شیان لویزان
شهرک شهید محلاتی تهران بررسی قیمت آپارتمان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل