1. صفحه اصلی
  2. مقالات و نوشته ها
  3. دژ رشکان قدیمی ترین قلعه باستانی ری در تسخیر معتادین
دژ رشکان در تسخیر معتادین

دژ رشکان قدیمی ترین قلعه باستانی ری در تسخیر معتادین

گزارش اختصاصی وبسایت کوچه گرد از تخریب دژ رشکان توسط معتادین متهاجر
دژ رشکان که زمانی بزرگترین دژ شهر ری و قدیمی ترین قلعه تهران بود ، امروز در تسخیر معتادین متهاجر است. دژ رشکان که روزی بزرگترین محافظ شهر تاریخی ری بود ، امروز به حال خود رها شده و در حال تخریب به دست معتادین و کارتن خواب ها است. معتادین مهاجر به تمامی قسمت های این بنای باستانی حمله کرده اند و در حال تخریب بنا با آتش و دود و خاکستر هستند. قلعه ای که روزی سرپناه ساکنین ری و تهران بود ، امروز بی سرپناه ترین بنای باستانی تهران شده است.

دژ رشکان قلعه ای تاریخی و بسیار مهم در شهر ری و منطقه 20 تهران است. دژ رشکان ، قلعه ای باستانی از زمان اشکانیان است. این قلعه تاریخی در زمان خود از بلندترین و بزرگترین قلعه های گستره ایران بود که از ری در مقابل هجوم دشمنان دفاع می کرد. اهمیت دژ رشکان در این نکته نهفته است که این قلعه باستانی نمایانگر بزرگی و عظمت شهر ری در زمان خود بوده است. در این قلعه باستانی بخش های مختلفی برای سکونت فرمانروا و لشکر محافظ ، نگهداری ادوات جنگی و نگهداری اموال گرانبها وجود داشت. در کاوش های مختلف این دژ در دوره های مختلف آثار بسیاری از دوره های مختلف تاریخ ری و ایران به دست آمده که در موزه ایران باستان قرار دارد. به همین دلیل است که این قلعه اهمیت بسیاری را در تاریخ ایران و تاریخچه تهران دارد و شکوه و شوکت ری قدیم را برای جهانیان به اثبات می رساند.

دژ رشکان

بخش های مهمی از بنای این قلعه بزرگ تا زمان قاجار سالم مانده بود ، اما متاسفانه در دوره های بعد به دلیل عدم توجه ، بسیاری از بخش های دژ توسط قاچاقچیان عتیقه و کشاورزان و عوامل دیگر از بین رفت. امروز از دژ بزرگ رشکان ، جز مخروبه ای باقی نمانده است. چند بخش و قسمت باقی مانده که مهمترین آنها ، بخش هایی از باروی قدیمی شهر ری و بخش هایی از قلعه دژ رشکان است. تاریخ بخش هایی از باروی دژ رشکان به ۶۰۰۰ سال نیز می رسد و وجود این باروها و دژ رشکان اثبات می کند که تاریخ بزرگ شهر ری به ۶۰۰۰ سال می رسد و ری در آن زمان جزو شهرهای بزرگ جهان بوده است.

امروز اما حال دژ رشکان از تمام تاریخ ۲۰۰۰ ساله خود خرابتر است. دژ رشکان امروز به محلی امن برای معتادین و کارتن خواب هایی شده است که در حصارهای این شهر باستانی ، اوقات خود را در آن می گذرانند. اگر تا قبل از این ، دژ رشکان از قاچاقچیان عتیقه و امور کشاورزی در رنج بود ، حال موضوع دیگری در این قلعه خودنمایی می کند. حضور این معتادین در دژ رشکان تا با حدی است که امنیت را برای بازدیدکنندگان و گردشگران تنگ کرده است و هر لحظه امکان سرقت و یا حمله ای توسط آن ها به گردشگران وجود دارد و با توجه به شکل دژ که بر روی بلندی قرار دارد ، این امکان وجود دارد که در صورت حمله و سقوط افراد از بالای تپه آسیب جدی به گردشگران وارد شود. این شرایط باعث شده است که تعداد بازدید کنندگان این مجموعه بسیار کم باشد و همان تعداد کم نیز از ترس امنیت خود نتوانند از مجموعه به درستی بازدید کنند.

نکته قابل توجه درباره شرایط نگهداری دژ رشکان آن است که این قلعه باستانی هیچ نگهبانی ندارد. نه کسی وجود دارد که مجموعه را برای بازدیدکنندگان معرفی کند و نه نگهبانی وجود دارد که از این بنای باستانی محافظت کند و نه حتی فردی وجود دارد که از افروختن آتش و تخریب دژ توسط معتادین و کارتن خواب ها جلوگیری کند.

دژ رشکان که از ۲۰۰۰ سال پیش نماد شکوه و امنیت شهر ری بود ، امروز نیازمند پاسبانی است. این دژ کهنه و پیر دیگر توان برخاستن از جای ندارد و برای برجا ماندن نیز به یاری ما نیازمند است. دژ رشکان که روزی پاسبان ری بود ، امروز پاسبانی ندارد. نباشد که روزی دژ رشکان در سکوت و گمنامی از بین رود.

مشکلات دژ رشکان

دژ کهن رشکان

معتادین در دژ رشکان

5/5 - (1 امتیاز)
مراکز واکسیناسیون کرونا در سعادت آباد
رد پای مسیحیان در شهرک غرب تهران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست