1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. قیطریه ، محله ای با تپه های باستانی
قیطریه ، محله ای با تپه های باستانی

قیطریه ، محله ای با تپه های باستانی

محله قیطریه یکی از قدیمی ترین محلات منطقه 1 تهران است. همچنین قیطریه یکی از قدیمی ترین محلات بخش شمیرانات و شهر تهران است. قیطریه یکی از شناسنامه های شهر تهران و شمیرانات است که سابقه طولانی در سکونت انسانی داشته است. محله قیطریه از شمال با بلوار صبا ، از جنوب با بزرگراه صدر ، از شرق با بلوار قیطریه و از غرب با خیابان شریعتی محدود شده است. محله قیطریه با محلات ‌الهیه، اختیاریه، حکمت، تجریش، زرگنده، چیذر، درب دوم مجاورت دارد.

تاریخچه قیطریه

قیطریه تاریخچه ای بسیار قدیمی داشته و شناسنامه ای محکم در سکونت انسانی در این محله وجود دارد. در سال 1347 و در هنگام حفاری برای ساخت خانه ای در تپه قیطریه ، حفاران متوجه اشیایی تاریخی شدند. در کاوش های قیطریه اشیایی کشف شد که بسیار حیرت انگیز بود. اشیاء تاریخی کشف شده در تپه های قیطریه اشیایی متعلق به 3500 سال پیش بود. در کنار این اشیاء 350 گور باستانی نیز وجود داشت که نشان می داد ، تپه قیطریه در 3500 سال پیش زیستگاه مردمانی بوده است که به حیات پس از مرگ اعتقاد داشتند. این کشف تاریخ تهران را به 3500 سال پیش رساند.

قیطریه در زمان قاجار

قیطریه بر سر راه شمیرانات بود. جاده شمیرانات درست از کنار قیطریه عبور می کرد. با ساخت کاخ صاحبقرانیه در نیاوران قیطریه شهرت بیشتری یافت. اهالی تهران و به خصوص درباریان تهران ، برای رفت و آمد به کاخ صاحبقرانیه و باغات سرسبز شمیرانات از جاده شمیران استفاده می کردند و قیطریه یکی از زیباترین مناطق شمیرانات بود.

پارک قیطریه

پارک قیطریه نشاندهنده شهرت قیطریه در میان درباریان قاجار است. پارک قیطریه تفرجگاهی بود که به دلیل نزدیکی به کاخ صاحبقرانیه در میان درباریان قاجار دست به دست می شد و از آن به عنوان استراحتگاهی در نزدیکی کاخ صاحبقرانیه استفاده می کردند. از مالکین دوران قاجار پارک قیطریه می توان به نظام الدوله ، آصف الدوله ، امین السلطان و میرزا علی اصغر خان اتابک اشاره کرد. زمین پارک قیطریه در سال 1356 به شهرداری تهران اهدا شد تا در آن پارکی برای مصرف عموم بسازد.

 

قیطریه در زمان پهلوی

در زمان پهلوی و آغاز نوسازی های غربی در تهران بود که محله قیطریه نیز مانند بسیاری از محلات شهر تهران آغاز به رشد و توسعه شهر نشینی کرد. دهه های 20 و 30 را می توان آغاز این توسعه در نظر گرفت. تپه های قیطریه منطقه ای خوش آب و هوا بود که برای ساخت و ساز جایگاه بسیار خوبی داشت. قیطریه هم مجاور جاده شمیران بوده و هم در میانه راه تهران به شمیرانات بود و نسبت به محلاتی مانند داردآباد و حصار بوعلی و جماران ، به تهران نزدیکتر بود و از طرفی باغات و آب و هوای بسیار مطلوبی برای سکونت داشت. به همین دلایل برای ساخت و ساز و توسعه محله ای بسیار خوب و مطلوب بود.

محله جدید قیطریه

قیطریه در دهه های 60 و 70 به دلیل مهاجرت ها و توسعه شهر تهران ، با افزایش ساخت و ساز دارای جمعیتی قابل ملاحظه شد. به دلیل امکانات و شرایط خاص قیطریه ، این محله ، تبدیل به یکی از بهترین محله های تهران شد و سرعت ساخت و ساز در محله قیطریه افزایش پیدا کرد به نحوی که در اواخر دهه 70 دیگر هیچ زمینی برای ساخت و ساز در قیطریه باقی نمانده بود. دهه 80 و 90 دهه های نوسازی در قیطریه بود. ساختمان های تک طبقه تا سه طبقه قدیمی یا به اصطلاح ساختمان کلنگی در قیطریه نوسازی شدند و بافت محله قیطریه در این دو دهه به سمت نوسازی پیش رفت.

امکانات قیطریه

محله قیطریه از نظر امکانات یکی از محلات خوب تهران است. پارک قیطریه یکی از بهترین مکان های گردشگردی و تفریحی تهران است. از امکانات قیطریه می توان به مجتمع ورزشی شهدای قیطریه، موسسه‌ی علمی یوگا نوا، مجموعه‌ی درمانی نسیم قیطریه، درمانگاه سینا شمیران و درمانگاه شریعتی اشاره کرد. محله قیطریه از نظر اماکن مذهبی نیز دارای چند مرکز مذهبی مانند مسجد یزدیها، مسجد ولی الله اعظم، حوزه علمیه قایم است. بانک‌ها و ادارات دولتی زیادی هم در قیطریه تهران مانند سفارت فنلاند، ساختمان صنایع نفت، شهرداری ناحیه 7 منطقه 1 تهران و مرکز مخابرات شهید غریبی وجود دارند.
به دلیل موقعیت خوب محله قیطریه و مجاورت با خیابان شریعتی و بلوار صدر این محله دسترسی های بسیار خوبی هم به امکانات محلات مجاور دارد. تجریش یکی از محلات مجاور قیطریه است که شما می توانید با کمترین مسافت به بهترین اماکن تفریحی و گردشگری شهر تهران مانند بازار تجریش ، دربند تهران ، آرامستان ظهیرالدوله ، باغ فردوس ، کاخ سعد آباد ، کاخ نیاوران و مراکز تفریحی بسیار زیادی درسترسی داشته باشید.

زندگی در قیطریه

 

زندگی در قیطریه حتما برای کسانی که به دنبال آب و هوای خوب و دسترسی های عالی به مراکز مهم شمیرانات و منطقه 1 تهران هستند ، جذابیت خاصی دارد. قیطریه یکی از محله های با اصل و نسب تهران است و به همین دلیل ، از قدیم جاذبه خوبی برای خرید خانه و آپارتمان در قیطریه وجود داشت. محله قیطریه جزو مناطق بسیار گران تهران است. قیمت خانه و آپارتمان در قیطریه از سطح متوسط تهران بسیار بالاتر است ، اما به دلیل امکانات خوب قیطریه این محله همیشه متقاضی برای خرید مسکن را به همراه دارد. باید در نظر داشت که قیمت خانه و آپارتمان در قیطریه به اندازه محله هایی مانند فرمانیه ، نیاوران ، زعفرانیه ، محمودیه و کامرانیه نیست ، اما قیطریه جزو محلات بسیار خوب شهر تهران است.

معنی قیطریه

اگر به دنبال معنی قیطریه هستید باید بدانید در لغت نامه دهخدا قیطریه را دهی کوچک در منطقه شمیرانات معرفی کرده است. قیطریه روستایی قدیمی در منطقه 1 تهران و بخش شمیرانات بود که سابقه بسیار طولانی در سکونت دارد.

بهترین خیابان قیطریه

بلوار کاوه قیطریه
بلوار کاوه یکی از بزرگترین و بهترین خیابان های قیطریه است. بلوار کاوه در بین محله های اختیاریه ، درب دوم و قیطریه مشترک است. اما بلوار کاوه قیطریه بیشتر متعلق به این محله است. در بلوار کاوه فرعی هایی وجود دارد که این خیابان ها برای زندگی بسیار مناسب هستند. خیابان منصور پورحیدری از فرعی های بلوار کاوه هستند.

بلوار قیطریه

بلوار قیطریه هم جزو بهترین خیابان های قیطریه است. بلوار قیطریه به خاطر نزدیکی به پارک قیطریه و دسترسی خوب به بزرگراه صدر جزو گرانترین خیابان های قیطریه است.

بلوار صبا

بلوار صبا جزو خیابان های خوب و گران قیطریه است. بلوار صبا هم دسترسی خوبی به خیابان شریعتی دارد و هم دسترسی خوبی به بلوار اندرزگو دارد و به همین دلیل محل مناسبی برای سکونت و ارامش است.

 

بلوار اندرزگو قیطریه

بلوار اندرزگو را بیشتر به نام محله قیطریه می شناسند ، اما بلوار اندرگو خیابانب است که از محله قیطریه شروع شده و در محله های حکمت و چیذر وجود دارد.

مسیر رفتن به قیطریه

برای رفتن به قیطریه مسیرهای بسیار زیادی وجود دارد. شما هم با خودروی شخصی و هم با مترو و هم با BRT می توانید به قیطریه بروید. برای رفتن به قیطریه با خوردوی شخصی بهترین مسیر رفتن به قیطریه از مسیر بزرگراه مدرس است. شما باید از بزرگراه مدرس وارد بزرگراه صدر شده و از مسیر بلوار کاوه و یا خیابان شریعتی وارد قیطریه شوید.

ایستگاه مترو قیطریه

قیطریه در مسیر خط 1 مترو تهران قرار گرفته و دو ایستگاه مترو در نزدیکی خود دارد که میتوانید از آن ها برای دسترسی به قیطریه استفاده کنید.
ایستگاه مترو قیطریه
ایستگاه مترو شهید صدر
اگر شما هم تجربه ای از نقاط قوت و نقاط ضعف قیطریه دارید با ما به اشتراک بزارید.

حمل و نقل عمومی در قیطریه

دسترسی قیطریه به حمل و نقل عمومی در مناطق مختلف قیطریه تفاوت دارد. در غرب قیطریه خیابان شریعتی قرار داشته که دسترسی قیطریه به اتوبوس و مترو را به خوبی فراهم می کند و این دسترسی مناسب می تواند شرایط مناسبی را برای کسانی که به حمل و نقل عمومی وابستگی دارند ، فراهم کند. در شرق قیطریه اما موضوع قدری متفاوت است. در شرق قیطریه ، بیشتر خطوط حمل و نقل تاکسیرانی در دسترس است‌. بلوار قیطریه ، بلوار کاوه و بلوار اندرزگو به خطوط تاکسیرانی متصل بوده و این قسمت از قیطریه ، بیشتر مناسب زندگی برای کسانی است که اصطلاحا تاکسی رو بوده و مسافت های کوتاه تری را برلی تردد درون شهری استفاده می کنند.

قیمت خانه در قیطریه

قیطریه از جمله گرانترین محله های تهران است. قیمت خانه در قیطریه به چند دلیل بسیار گران است. اقیطریه در مجاورت چندین محله گران قیمت تهران قرار دارد‌. در غرب این محله الهیه و در شرق آن چیذر و فرمانیه قرار گرفته اند و این موضوع باعث شده است که قیمت خانه در قیطریه نیز در سطح گرانترین محله های تهران قرار گیرد. امکانات و دسترسی های مناسب قیطریه به شبکه بزرگراهی تهران و حمل و نقل عمومی مناسب و دسترسی به دو ایستگاه مترو نیز بر روی قیمت خانه در قیطریه تاثیر مثبتی گذاشته است.

برای کسانی که قیطریه را برای زندگی انتخاب می کنند ، دسترسی به حمل و نقل عمومی بسیار راحت است‌. وجود پارک قیطریه ، فرهنگسرای ملل و بسیاری از امکانات تفریحی دیگر نیز در قیمت خانه در قیطریه موثر است. در قیطریه هنوز می توان خانه های بسیاری را برای سکونت یافت که تبدیل به آپارتمان نشده و محیطی دنج را برای زندگی فراهم می کند. خانه های قیطریه هنوز بخشی از بافت دهه های ۴۰ ، ۵۰ و ۶۰ را تداعی کرده و هنوز زیبا هستند. قیمت آپارتمان در قیطریه نیز از همین شرایط تبعیت می کند. قیمت آپارتمان در قیطریه نمی تواند با محله هایی مانند فرمانیه و یا الهیه رقابت کند ، اما این محله گرانترین آپارتمان های تهران را در خود جای داده که این آپارتمان ها با اصول مهندسی و امکانات به روز ساخته شده اند‌.

مشکلات قیطریه

شاید هیچ مشکلی را در قیطریه نتوان بالاتر از ترافیک بزرگراهی در جنوب و غرب محله نام برد. ترافیک اتوبان صدر و خیابان شریعتی در ساعات اوج ترافیک بسیار شدید است. این ترافیک آلودگی بسیار زیادی را نیز به بافت محله تحمیل می کند. از دیگر مشکلات قیطریه می توان به یافتن جای پارک خودرو اشاره کرد که در کل منطقه این موضوع جزو معضلات مهم شهروندان است‌ و کم بودن جای پارک برای خودرو ها در بسیاری از مواقع ساکنین قیطریه را به زحمت انداخته است. از دیگر مشکلات این محله نیز بساط گستری دستفروشان بلوار شهدای قیطریه یا بلوار صبا است که به دلیل عدم ساماندهی این دستفروشان در برخی ساعات مشکلاتی را برای اهالی این محله ایجاد کرده است.

سوالات متداول محله قیطریه

بازارچه قیطریه کجاست؟
بازارچه قیطریه ، یکی از بازار های شاداب و سرزنده در محله قیطریه است که در پارک قیطریه و در مجاورت فرهنگسرای ملل قرار دارد. بازار قیطریه امروز تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری قیطریه شده است. در بازار قیطریه کالاهایی مانند صنایع دستی ، زیورآلات و خشکبار و ترشی های فصلی و محصولات شمال و محصولات نواحی مختلف ایران عرضه شده و این بازار را به یکی از بازارهای رنگارنگ این محله تبدیل کرده است. غذاخوری های متعددی هم در بازار روز قیطریه وجود دارد که در کنار تفریح و گردش در پارک قیطریه می توانید از غذاهای خوب بازار قیطریه لذت ببرید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
محله ابوذر ، فلاح
زعفرانیه ، تاریخچه و امکانات

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست