1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. محله شهر زیبا
محله شهر زیبا

محله شهر زیبا

محله شهر زیبا جزو محلات منطقه 5 تهران است. محله شهر زیبا از شمال به بزرگراه همت ، از جنوب به بزرگراه حکیم ، از شرق به بزرگراه باکری و از شرق به رودخانه کن محدود می شود. این محدوده محدوده هویتی و سنتی محله شهر زیبا است اما امروزه محله شهر زیبا تبدیل به چند محله مستقل با نام های شهر زیبا ، اندیشه شمالی و سازمان آب شده است. محله شهر زیبا در جنوب محله شهران ، شمال بلوار فردوس ، شرق محله سازمان برنامه و محله جنت آباد و غرب محله المپیک قرار دارد. این محله در جنوب رشته کوه البرز قرار دارد و جزو مناطق خوش آب و هوای شهر تهران است.

املاک شهر زیبا

محله شهر زیبا یکی از محلات به نام و پر رونق برای خرید و فروش خانه و آپارتمان است. به دلیل نزدیکی و موقعیت بسیار مناسب شهر زیبا به مراکز خرید بسیار خوب منطقه 5 تهران و منطقه 22 تهران مانند مرکز خرید کوروش ، مرکز خرید ایران مال ، هایپر استار ، مرکز خرید سمرقند و تفرجگاه های خوب این مناطق مانند پارک چیتگر ، پارک خرگوش دره ، پارک ارم ، پارک کوهسار ، بوستان جوانمردان ، دریاچه چیتگر ، آبشار تهران و بسیاری دیگر از اماکن تفریحی و گردشگری غرب تهران ، دارای رونق بسیار خوبی است.

بهترین منطقه شهر زیبا

یکی از بهترین مناطق شهر زیبا محله سازمان آب یا آلاله شرقی است. در این محله خیابان های سرو و نیلوفر ، خیابان آلاله شرقی و خیابان شربیانی و خیابان رحمانپور جزو آپارتمان های مرغوب محله شهر زیبا هستند. خیابان مرادی و خیابان های نو بهار و شربیانی غربی نیز جزو خیابان های پر رونق در امر خرید و فروش مسکن هستند.

تاریخچه محله شهر زیبا

محله شهر زیبا در جنوب رشته کوه البرز قرار دارد. این محله در میان دو رودخانه کن و رودخانه حصارک قرار گرفته است و این موقعیت جغرافیایی خاص در گذشته از محله شهر زیبا ، محله ای آباد با باغات و زمین های زراعی حاصلخیز ساخته بود. نزدیکی به روستای کن و روستای باغ فیض و دره فرحزاد باعث شده بود ، ساکنین این منطقه بیشتر به امر زراعت و باغبانی بپردازند. بیشتر باغات این منطقه نیز مانند محله کن باغات توت بود. می توان گفت که محله شهر زیبا جزئی از اراضی کن بود که بعدها در محدوده شهر تهران قرار گرفت و با اتفاقاتی که در آن افتاد محلات مختلفی در درون این منطقه شکل گرفت.

منطقه چاله سنگی

در قدیم شهر زیبا منطقه ای بود که زمین های سنگلاخی داشت. همچنین شهر زیبا نسبت به محله های اطراف پایینتر بود و به همین دلیل به شهر زیبا چاله سنگی نیز می گفتند.

ساخت بلوک های شهر زیبا

مسابقات آسیایی تهران یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی تاریخ معاصر ایران بود که در تهران برگزار شد. بازیهای آسیایی تهران در سال 1353 در تهران برگزار گردید و این مسابقات بزرگ احتیاج به امکانات ورزشی و رفاهی مناسب جهت سکونت ورزشکاران و داوران و هیئت های اعزامی به مسابقات بود. یکی از شهرک هایی که جهت اسکان هیئت های مسابقات آسیایی تهران ساخته شد ، شهرک شهر زیبا بود. شهر زیبا به دلیل نزدیکی به استادیوم آزادی و دهکده المپیک برای اجرای پروژه اسکان ورزشکاران انتخاب شد و یکی از شهرک های مدرن در زمان خود بود. از همین جا است که نام محله شهر زیبا که نام این بلوک های آجری رنگ شهر زیبا بود ، بر سر زبان ها افتاد. بلوک های قرمز رنگ شهر زیبا تا مدت های بسیار زیادی جزو شهرک های زیبای این منطقه ماند و امروز هم با اینکه حدود پنجاه سال از عمر این ساختمان ها می گذرد ، شهرک شهر زیبا ، قابل سکونت بوده و یکی از شهرک های خوب ، با محیطی سرسبز و زیبا است که تمامی امکانات رفاهی زندگی در آن زمان در دل این شهرک تعبیه شده است. در زمان ساخت شهرک شهر زیبا در دهه پنجاه امکاناتی مانند مدارس مقاطع مختلف ، مرکز بهداشت و بازارچه تهیه ارزاق و مایحتاج روزانه ، فضای سبز بسیار مناسب و فروشگاه های تجاری متعدد در درون این شهرک وجود دارد. این در حالی است که در بسیاری از طرح ها و شهرک های ساخت امروز نیز این امکانات پیش بینی نشده و مشکلات بسیار زیادی را برای ساکنین آن به وجود می آورد به طوری که ما در شهرک های زیادی شاهدیم که مردم برای تهیه کوچکترین مایحتاج روزانه مانند نان و ارزاق روزانه و مرکز بهداشت و مدارس فرزندان خود مجبور به سفرهای درون شهری هستند.

توسعه شهر زیبا

شهر زیبا در دهه 60 شروع به توسعه برای شهر نشینی کرد. در دهه 60 نیز زمین ها و باغات بسیار زیادی در شهر زیبا وجود داشت که شهر زیبا را مبدل به محله ای آباد و خوش آب و هوا می کرد. پس از احداث بلوک های شهر زیبا سازمان آب منطقه ای تهران تصفیه خانه ای بزرگ را در محله شهر زیبا ساخت تا بتواند به محلات اطراف شهر زیبا آبرسانی کرد. این تصفیه خانه امروز در محله سازمان آب قرار دارد. با توسعه شبکه آبرسانی زمین های شهر زیبا نیز شروع به قطعه بندی شده و بین مردم تقسیم شد تا شهر زیبا چهره سرسبز گذشته خود را از دست داد و مبدل به محله ای شهر نشین شد. امروزه نیز شهر زیبا یادگاری هایی از باغات قدیم کن را در خود حفظ کرده و هنوز نیز به دلیل وجود این تک باغات و احداث بوستان جوانمردان ، محله شهر زیبا یکی از خوش آب و هواترین محلات شهر تهران است.

محلات شهر زیبا

منطقه شهر زیبا در طول زمان به چندین محله تقسیم شده است که هر کدام از این محلات امروز برای خود تبدیل به محله ای مستقل شده اند. در گذشته محله شهر زیبا از محله شهر زیبا ، محله اندیشه ، محله سازمان آب شهر زیبا و بخش هایی از محله بلوار فردوس غرب تشکیل شده بود که بعدها محلات مختلفی از این محله جدا شدند.

محله سازمان آب

محله سازمان آب یکی از محلاتی است که به لحاظ هویتی با محله شهر زیبا ارتباط داشته و در گذشته جزو منطقه شهر زیبا محسوب می شد. سازمان آب منطقه ای تهران در دهه 50 ایستگاه تصفیه خانه شماره 2 منطقه کن را در این محله احداث کرد. بعدها نام محله ای که در جنوب این تصفیه خانه شکل گرفت به نام محله سازمان آب مشهور شد. محله سازمان آب را امروز با برند و نام خیابان آلاله شرقی و خیابان شربیانی شرقی می شناسند. محله سازمان آب یا خیابان های آلاله شرقی و خیابان های سرو و نیلوفر آلاله جزو بهترین محلات شهر زیبا هستند. این محله در منطقه ۵ شهر تهران قرار گرفته است و از شمال با بزرگراه آیت الله کاشانی، خیابان کاشانی و خیابان جوانمردان، از شرق با بزرگراه باکری، از جنوب با خیابان بهار شمالی و از غرب با بزرگراه علامه جعفری و بلوار جوانمردان محدود شده است و با محله‌های ‌جنت آباد جنوبی، ارم، اندیشه، سازمان برنامه جنوبی، سازمان برنامه شمالی، شهر زیبا مجاورت دارد. از اماکن مهم این محله می‌توان به بوستان آموزگار، بوستان سرو، بوستان سحر، بازار میوه و تره بار شهید باکری، بوستان توسکا، مسجد الرضا، کتابخانه عمومی آسیا، رستوران کبابخانه خورشید، کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز خرید گذرگاه اشاره کرد.

شهرک اندیشه شمالی شهر زیبا

شهرک اندیشه شمالی شهر زیبا یکی از محلات قدیمی منطقه شهر زیبا محسوب می شد. محله اندیشه گر چه امروز دارای نامی مستقل است اما در گذشته بخش هایی از این محله محله جزو محله شهر زیبا و بخش هایی از آن جزو منطقه کن محسوب می شد. محله اندیشه از شمال با بزرگراه همت، از شرق با بلوار شهران، بلوار کانون، خیابان آشوری، خیابان کاشانی، خیابان جوانمردان و خیابان شربیانی و از جنوب با بلوار جوانمردان، بلوارالهام و بزرگراه علامه جعفری محدود شده است. این محله با محله‌های ‌شهرک صدرا، دهکده المپیک، ارم، زیبادشت، کن، سازمان آب، شهران جنوبی، شهر زیبا مجاورت دارد. از اماکن مهم این محله می‌توان به بوستان جوانمردان ایران، بوستان اندیشه، بوستان ترنم، بوستان ایران پویا، باغ رستوران برکه، مجتمع تجاری میلاد، بازار میوه و تره بار اندیشه، پارک، رستوران بینام و رستوران امیر اشاره کرد.

بهترین منطقه شهر زیبا

یکی از بهترین جاها برای خرید و فروش آپارتمان در شهر زیبا محله سازمان آب یا آلاله شرقی است. قیمت آپارتمان در آلاله شرقی به طور معمول بالاتر از قیمت آپارتمان در شهر زیبا و محله اندیشه استو خرید و فروش ملک در آلاله شرقی رونق بیشتری از محلات مجاور خود دارد.

قیمت بلوکهای شهر زیبا

قیمت بلوک های شهر زیبا در سال های گذشته به همراه تورم افزایش قابل ملاحظه ای کرده است. قیمت بلوک های شهر زیبا نسبت به خانه های نوساز شهر زیبا پایینتر است و به همین دلیل بلوک های آجری رنگ شهر زیبا برای بخشی از خریداران ملک در شهر زیبا ، جذابیت زیادی دارد.

بازارچه شهر زیبا

بازارچه شهر زیبا اولین بازارچه محله شهر زیبا است. بازارچه شهر زیبا گر چه بازارچه ای کوچک است ف اما بازارچه ای بسیار نوستالژیک و خاطره انگیز برای اهالی قدیمی شهر زیبا است. بازارچه قدیمی شهر زیبا اولین بازارچه ای در این منطقه است که اهالی این منطقه و حتی اهالی محلات مجاور مانند شهران و کن برای خرید مایحتاج روزانه و خرید انواع پوشاک و البسه خود به این بازارچه می آمدند. قدیمی ترین قسمت بازارچه نیز ساختمان قدیمی میدان شهر زیبا در مجاور بلوار تعاون است که قدمتی در حدود 40 سال دارد و نمایی از یک پاساژقدیمی را دارد. بازارچه شهر زیبا را شاید بتوان قدیمی ترین پاساژ منطقه 5 تهران نیز نامید. تقریبا در هیچ کدام از محلات منطقه 5 تهران ما شاهد پاساژی با این قدمت که هنوز نیز وجود داشته باشد ، برنخواهیم خورد.

پارک جوانمردان

پارک جوانمردان بزرگترین پارک محله شهر زیبا است. پارک جوانمردان در انتهای خیابان مرادی شهر زیبا است. بنابراین اتصال محله شهر زیبا به بلوار تعاون از طریق خیابان مرادی و محله اندیشه شمالی است.

میدان کودک

میدان کودک بزرگترین میدان محله شهرزیبا است. میدان کودک شهر زیبا بزرگراه ایت الله کاشانی را به بلوار شهر زیبا متصل می کند.
خیابان های شهر زیبا

خیابان مرادی

خیابان مرادی یکی از خیابان های محله شهر زیبا است که از بلوار تعاون و جنوب بازارچه شهر زیبا شروع می شود و تا بوستان جوانمردان امتداد دارد. خیابان مرادی شهر زیبا ، یکی از خیابان های اصلی محله شهرک اندیشه شمالی است.

بلوار شهر زیبا

بلوار شهر زیبا در شمال بلوک های شهرزیبا قرار دارد و یکی از خیابان های اصلی شهر زیبا است.

میدان الغدیر ، شهر زیبا

میدان الغدیر یکی از میدان های مهم شهر زیبا است که محله شهر زیبا را به محله شهران متصل می کند.

بلوار تعاون

بلوار تعاون از مشهورترین خابان های شهر زیبا است. بلوار تعاون خیابانی است که در ابتدا از میدان شهر زیبا شروع شده و به بزرگراه حکیم منتهی می شود و بلوار الهام در محله بلوار فردوس منتهی می شود. بلوار تعاون دو محله سازمان آب شهر زیبا را از اندیشه شمالی نیز جدا کرده است. نام جدید بلوار تعاون ، بلوار جوانمردان است.

سرای محله شهر زیبا

آدرس سرای محله شهر زیبا
تهران ، بلوار آیت الله کاشانی ، شهر زیبا ، میدان کودک ، کوچه شادآباد ، نبش بن بست لاله ، پلاک 1
شماره تلفن سرای محله شهر زیبا
02144325078

سرای محله سازمان آب شهر زیبا

آدرس سرای محله سازمان آب ، شهر زیبا
تهران ، انتهای بلوار ایت الله کاشانی ، بلوار تعاون ، جوانمردان ، خیابان شربیانی ، جنب میدان تره بار محله سازمان آب
شماره تلفن سرای محله سازمان آب
02144122613

سرای محله اندیشه شمالی ، شهر زیبا

آدرس سرای محله اندیشه شمالی
تهران ، انتهای بلوار تعاون ، شهرک اندیشه شمالی ، انتهای کوچه رحیمی
تلفن سرای محله اندیشه شمالی
02144145116

میدان کودک شهر زیبا

میدان کودک شهر زیبا از میدان های معروف شهر زیبا است. میدان کودک شهرزیبا میدانی است که در هنگام طراحی شهرزیبا در بین بلوک های شهرزیبا احداث شد. میدان کودک مجموعه ای از امکانات را در کنار خود جای داده است. از جمله امکانات میدان کودک می توان به میدان تره بار ، فضای سبز ، وجود واحدهای تجاری و امکان دسترسی به نقاط مختلف شهر زیبا از طریق میدان کودک اشاره کرد. میدان کودک در ابتدای بلوک های شهرزیبا و در شمال خیابان آیت الله کاشانی قرار دارد. میدان کودک در شرقی ترین نقطه این محله قرار داشته و به نوعی طراحی شده تا بتواند بخش های مختلف محله را به یکدیگر متصل کند.

سوالات متداول محله شهر زیبا

محله های شهر زیبا
محله های شهر زیبا به سه محله تقسیم شده است. نام محله های شهر زیبا به ترتیب ، محله سازمان آب شهرزیبا ، محله اندیشه شمالی و محله شهرزیبا است. بلوار تعاون شهر زیبا ، این سه محله را از یکدیگر جدا کرده است. محله اندیشه شمالی در غرب بلوار تعاون قرار دارد. محله اندیشه شمالی در شمال بزرگراه حکیم قرار گرفته و بخش جنوبی این محله با نام اندیشه جنوبی در جنوب بزرگراه حکیم قرار دارد. اندیشه شمالی جزو محله هایی است که هنوز در آن بافت توتستان های کن و باغات کن در آن مشاهده می شود و تراکم جمعیتی در این محله کمتر از باقی محله های شهر زیبا است. محله سازمان آب ، از محله های دیگر شهرزیبا است.

محله سازمان آب در شرق بلوار تعاون قرار دارد. نام دیگر محله سازمان آب ، محله آلاله شرقی است و البته برخی نیز محله سازمان آب را با نام محله شربیانی شرقی می شناسند. آلاله شرقی جزو بهترین محله های شهر زیبا است و دارای بافت شهرسازی ، نوسازی نسبت به دیگر محله های شهر زیبا است. یکی دیگر از محله های شهر زیبا با نام خود شهر زیبا شناخته می شود که در شمال این منطقه قرار دارد. این محله اصیل ترین و قدیمی ترین محله در این منطقه است که با احداث بلوک های شهرزیبا در منطقه کن به وجود آمد. بلوک های شهرزیبا و بازارچه شهر زیبا از قدیمی ترین بخش های این محله هستند. بازارچه شهر زیبا ، بازارچه ای کوچک است که در تقاطع میدان شهرزیبا قرار دارد و از قدیمی ترین بازارچه های این منطقه است.

محله های خوب شهر زیبا کدام است؟
از بین محله های شهر زیبا محله سازمان آب یا محله آلاله شرقی از بهترین محله های شهر زیبا است. آلاله شرقی یا شربیانی شرقی به دلیل بافت نوساز خانه ها و خیابان کشی های اصولی دارای بافتی لوکس تر و سازه هایی جدیدتر است و به همین دلیل قیمت آپارتمان در آلاله شرقی ،از محله های دیگر شهر زیبا اندکی گرانتر است.

4.9/5 - (12 امتیاز)
محله شهران
محله سازمان برنامه

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل