1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. محله شیخ هادی حاکمیتی ترین محله تهران
محله شیخ هادی

محله شیخ هادی حاکمیتی ترین محله تهران

محله شیخ هادی تهران از محله اصیل منطقه ۱۱ تهران است. محله شیخ هادی از اولین محله هایی بود که با گسترش تهران در زمان قاجار به تهران پیوست. اگر محله هایی مانند سنگلج و عودلاجان را جزو قدیمی ترین محله های تهران بشناسیم ، محله شیخ هادی را باید اولین محله ای بدانیم که با تخریب دروازه ها و حصار شهر ، وارد تهران شد. محله شیخ هادی محله ای است که شناسنامه و تاریخچه ای بسیار شنیدنی دارد. خیابان جمهوری ، خیابان جامی ، خیابان امام خمینی ، خیابان شیخ هادی ، خیابان حافظ ، خیابان ولیعصر ، خیابان فلسطین و میدان پاستور و خیابان پاستور از مشهورترین خیابان های محله شیخ هادی هستند. محله شیخ هادی محل استقرار بزرگترین نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران مانند بیت رهبری ، نهاد ریاست جمهوری ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ، شورای انگشتان، شورای نظارت بر صدا و سیما و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است. مجموعه کاخ مرمر و بسیاری از موزه های تهران در این محله گرد هم آمده اند تا محله ای را به وجود آورند که شناسنامه آن فراتر از شناسنامه یک محله باشد.

محله شیخ هادی کجاست؟

محله شیخ هادی از محله های منطقه ۱۱ تهران است. محله شیخ هادی تهران خیابانی با نام خیابان شیخ هادی را نیز در خود دارد و برخی نام این محله را با نام خیابان شیخ هادی می شناسند. محله شیخ هادی از شمال با خیابان جمهوری ، از جنوب با خیابان امام خمینی ، از غرب با خیابان کارگر و از شرق با خیابان حافظ محدود شده است و با محله های فردوسی ، انقلاب ، میدان حر ، منیریه ، اسکندری و محله سنگلج مجاورت دارد. به بیان ساده تر این محله در شرق میدان حر و در غرب محله فردوسی قرار دارد.

دسترسی محله شیخ هادی

محله شیخ هادی از جمله محله های بسیار خوش مسیر تهران است. خیابان جمهوری ، خیابان کارگر ، خیابان خیابان امام خمینی و خیابان فردوسی در اطراف این محله امکان دسترسی را برای محله شیخ هادی امکان پذیر می کند. محله شیخ هادی از طریق این خیابان ها می تواند با بسیاری از محله ها و مناطق اطراف مانند امیرآباد ، بلوار کشاورز ، سلسبیل ، ونک ، بهارستان و پامنار دسترسی داشته باشد.

حمل و نقل عمومی
محله شیخ هادی به جهت قرار داشتن در یکی از مناطق مرکزی شهر تهران دارای ناوگان حمل و نقل بسیار قدرتمندی است و این موضوع از نقاط قوت زندگی در شیخ هادی است. خیابان های کارگر ، خیابان ولیعصر و خیابان جمهوری محل تردد ناوگان اتوبوسرانی بی آر تی است و در خیابان های امام خمینی و حافظ نیز انواع ناوگان اتوبوسرانی در حال تردد و جابجایی مسافران هستند. همچنین پایانه های تاکسیرانی متعددی در اطراف این محله وجود دارد و تقریبا در تمامی خیابان های شیخ هادی مسافران در حال جابجایی با تاکسی هستند.

مترو شیخ هادی
محله شیخ هادی از نظر دسترسی به مترو نیز دارای شرایط بسیار خوبی است. خط 3 مترو تهران دارای دو ایستگاه مترو در این محله است. ایستگاه مترو حسن آباد و ایستگاه مترو دانشگاه امام علی در جنوب محله قرار دارند. در شمال محله نیز با فاصله ای نه چندان دور ایستگاه های مترو خط 4 تهران در خیابان انقلاب قرار دارند و ایستگاه های مترو میدان انقلاب و ایستگاه مترو تاتر شهر نزدیکترین مترو به شیخ هادی هستند.

تاریخچه محله شیخ هادی

محله شیخ هادی را می توان یکی از اصیل ترین محله های تهران دانست که سهم بسزایی را در تاریخچه تهران ایفا کرده است. وجود کاخ مرمر از زمان قاجار ، مجاورت محله شیخ هادی با باغشاه ، یا میدان حر ، سنگلج ، خیابان جمهوری ، خیابان سپه ، خیابان ولیعصر و میدان حسن آباد نشان دهنده نقش تاریخی این محله در تاریخچه تهران است. مشخص ترین اتفاق در باب ورود محله شیخ هادی به تهران ، تخریب حصار و باروهای تهران در اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوران پهلوی بود.

محله شیخ هادی در شمال غرب سنگلج تهران قرار داشت و با تخریب دروازه های تهران این محله به همراه منیریه و امیریه ، جزو اولین محله هایی بودند که از سمت غرب شهر ، وارد تهران شدند. در جنوب این منطقه باغشاه بود. باغشاه عمارت و کاخی قجری بود که در زمان ناصرالدین شاه برای تفریح شاهان قاجار ساخته شد و در زمان پهلوی مبدل به پادگان شده و بخش هایی از این باغ نیز با تبدیل به معابری مانند خیابان کارگر و میدان حر گردید. این اتفاق باعث شد تا تهران در اولین گام در یک قرن پیش ، محله های بسیار زیادی به تهران اضافه شود. محله شیخ هادی نیز یکی از این محله ها بود.

بافت شهر تهران در آن زمان متراکم شده بود و این موضوع باعث شد تا هر از چند گاهی محله ای برای امور حاکمیتی و دولتی به تهران افزوده شود. اولین محله از این دست ، محله دولت بود که به حصار تهران اضافه شد. محله شیخ هادی نیز جزو همین محله ها بود. در زمان ورود محله شیخ هادی و به سرعت مراکز بسیار مهمی در این محله ساخته شد. مهمترین مرکز حاکمیتی که در محله شیخ هادی ساخته شد ، کاخ مرمر تهران بود. کاخ مرمر در سال 1313 با دستور رضا شاه به جهت سکونت زمستانی او ساخته شد و چندی نیز محل نگهداری جواهرات ملی بود.

ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی که در آن زمان با نام کاخ سنا یا مجلس سنا نام برده می شد نیز از این دست مراکز بود. محله شیخ هادی تا کنون نیز توانسته است این موقعیت را حفظ کرده و محله ای با نقش های حاکمیتی بسیار قدرتمند باشد. هیچ کدام از محله های تهران نمی توانند از نظر نقش حاکمیتی حتی به این محله نزدیک شوند. چرا که پس از انقلاب اسلامی ایران ، قویترین نهادهای حاکمیتی ، مانند نهاد ریاست جمهوری ، شورای نگهبان ، مجلس شورای اسلامی و بعدها مجمع تشخیص مصلحت نظام و بالاترین تمام این نهادها بیت رهبری نیز به مجموعه نهادهای حاکمیتی شیخ هادی اضافه شد تا این محله مبدل به بالاترین محله حاکمیتی تهران شود. این شرایط ارزش و اعتبار بالایی را برای محله شیخ هادی تهران ایجاد کرده است.

محله شیخ هادی تهران پس از ورود به تهران توانست پله های ترقی را با سرعت تمام طی کرده و با سرعت امکانات شهری به سمت این محله سرازیر شد. بیمارستان نجمیه ، جزو اولین بیمارستان های تهران بود که در این محله و تقاطع حافظ احداث شد. میدان حسن آباد نیز در همان سال های اولیه احداث شد و تبدیل به یکی از مهمترین میدان های زمان پهلوی اول شد. میدان حسن آباد مرز خروج تهران به محله های جدیدالاحداث غرب تهران شد. احداث خیابان های ولیعصر و کارگر نیز سرعت توسعه را در این محله افزایش داد. در دهه ۳۰ بود که با رشد و توسعه امکانات شهری در محله شیخ هادی ، مهاجرین بسیار زیادی به این محله آمده و جمعیت محله نیز با سرعت افزایش پیدا کرد.

دلیل نامگذاری محله شیخ هادی

شیخ هادی نجم آبادی از علمای بزرگ نواندیش در عهد ناصری و زمان مظفرالدین شاه بود که جزو سرآمدان تفکرات نوگرایانه بود. شیخ هادی نجم آبادی در بسیاری از اتفاقات بزرگ زمان خود صاحب نظر و دارای سابقه بود. او در سه حرکت بزرگ اجتماعی زمان خود ، جنبش مشروطیت، تحریم تنباکو و ترور ناصرالدین شاه ، ایفای نقش کرده و در تمامی این تحرکات با جانبداری از مردم ، از استبداد دوری می کرد. تفکرات شیخ هادی نجم آبادی باعث شد تا او در میان مردم ارزش والایی داشته باشد. شیخ هادی نجم آبادی در خیابان شیخ هادی سکونت داشت و در همین خانه بود که از میرزا رضای کرمانی در روزهای قبل از ترور ناصرالدین شاه پذیرایی کرد. شیخ هادی نجم آبادی در زمان حیات خود ، خدمات بسیار زیادی را در محله شیخ هادی انجام داده بود. ساخت بیمارستان ، مدرسه و مسجد از خدمات شیخ هادی در این محله بود. نام قدیم محله شیخ هادی ، محله حسن آباد بود که پس از درگذشت شیخ هادی نجم آبادی، به دلیل زحمات و خدمات او برای این محله ، نام وی را بر روی محله شیخ هادی گذاشتند.

مقبره شیخ هادی کجاست؟

منزل شیخ هادی نجم آبادی در خیابان شیخ هادی بود. او وصیت کرد تا پس از فوت ، پیکر او را در منزل خودش به خاک بسپارند. شیخ هادی نجم آبادی در سال ۱۳۲۰ قمری در تهران درگذشت. بنا بر وصیت شیخ هادی ، پیکر او در منزل شخصی خود به خاک سپرده شد و این مکان بعدها مبدل به مقبره ای شد که دوستداران وی برای زیارت به این مکان می رفتند. مقبره شیخ هادی پس از دفن ایشان به نام آرامگاه شیخ هادی شهرت یافت. در سال ۱۳۷۷ بود که این اثر با شماره ثبت ۲۲۴۰ به نام یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محله شیخ هادی حاکمیتی ترین محله تهران

همانطور که گفته شد ، محله شیخ هادی حاکمیتی ترین محله تهران است. وجود نهادهای حاکمیتی در محله شیخ هادی سابقه ای طولانی دارد. از زمان پهلوی اول این محله ، مرکز استقرار نهادهای حاکمیتی ایران شد و تا کنون نیز این رتبه را با اختلاف زیادی حفظ کرده است. اگر در دوران قاجار ، محله پامنار با وجود کاخ گلستان مرکز استقرار بزرگترین نهاد حاکمیتی ایران بود ، در زمان پهلوی ، کاخ مرمر در دورانی کوتاه ، این جایگاه دا کسب کرد. در زمان پهلوی دوم ، محله های تجریش یا نیاوران با وجود کاخ سعد آباد و کاخ نیاوران این رتبه را به خود اختصاص دادند و پس از انقلاب اسلامی ، با استقرار نهاد ریاست جمهوری ، شورای نگهبان و در سال ۱۳۶۸ ، با استقرار بیت رهبری ، این محله حاکمیتی ترین محله تهران شد. در این قسمت به چندین نهاد حکومتی که در این محله در ادوار مختلف استقرار داشته اند اشاره خواهیم کرد.

کاخ مرمر ، محل استقرار پهلوی اول

ساختمان سنا ، ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی ، محل استقرار مجلس سنا در پهلوی دوم و مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
نهاد ریاست جمهوری در ابتدای انقلاب اسلامی
استقرار بیت معظم رهبری در دهه هفتاد
استقرار مجمع تشخیص مصلحت نظام در دهه هفتاد
استقرار شورای نگهبان در دهه هفتاد
استقرار ستاد ائمه نماز جمعه در دهه هفتاد
این نهادهای حاکمیتی، تنها نهادهای بزرگی هستند که در محله شیخ هادی تجمع دارند و البته به جز این نهادها ، مراکز مهم دیگری نیز در این محله وجود دارند که هر کدام از این نهادها دارای تاثیرات بسیار مهمی در نقش های حاکمیتی هستند. از جمله نهادها و مراکز دیگر حاکمیتی در این محله می توان به موارد زیر اشاره کرد.
معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری
مرکز بررسی های استراتژیک
معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه
معاونت قضایی قوه قضاییه
سازمان ثبت احوال کشور
بورس اوراق بهادار

موزه های محله شیخ هادی

موزه های محله شیخ هادی جزو بهترین موزه های تهران هستند. موزه های محله شیخ هادی به لحاظ وجود موزه های متعدد ، جزو محله های بسیار غنی تهران است. محله شیخ هادی به لحاظ قدمت و اصالت دارای تعداد زیادی از موزه های تهران است. موزه های محله شیخ هادی تهران به نوبه خود دارای محتواهایی بسیار فاخر هستند که دارای ارزش خاصی از نظر شناسایی تاریخ ایران هستند.

  • موزه عمارت اعم السلطنه
  • مقبره شیخ هادی نجم آبادی
  • موزه مقدم تهران
  • موزه ملی قرآن کریم
  • خانه دکتر عدل

مراکز درمانی محله شیخ هادی

  • بیمارستان نجمیه
  • بیمارستان سورنا

مراکز آموزشی

  • دبستان پسرانه شاهد
    خیابان شیخ هادی ، کوچه رجب بیگی
  • مدرسه دخترانه ندای فاطمه
    خیابان شیخ هادی ، روبروی مسجد شیشه ، کوچه مظفری خواه
  • مدرسه توحید
    خیابان شیخ هادی ، کوچه شیخ هادی
  • دبیرستان غیردولتی جامی
    خیابان جامی نبش خیابان ولیعصر
  • پیش دانشگاهی علامه حلی
    خیابان شیخ هادی خیابان هاتف

آموزشگاه های محله شیخ هادی

  • آموزشگاه ستاره پایتخت
    خیابان شیخ هادی، بالاتر از چهارراه جامی
  • آموزشگاه زبان غزل شید
    خیابان ولیعصر ، نرسیده به سه راه جمهوری ، نبش کوچه نظام
  • آموزشگاه هنرهای تجسمی شیخ هادی
    خیابان امام خمینی ، خیابان شیخ هادی
  • آموزشگاه زبان آسمان
    خیابان شیخ هادی، کوچه عرب

زندگی در محله شیخ هادی

محله شیخ هادی جزو محله های مرکزی شهر تهران است. این موقعیت باعث شده است تا این محله دارای دسترسی های بسیار خوبی به نقاط مرکزی و مراکز خرید تهران و ادارات مختلف دولتی داشته باشد و همچنین باید گفت که این محله حاکمیتی ترین محله تهران است. به لحاظ وجود این تعداد از مراکز حکومتی و دولتی در اطراف این محله ، باعث شده تا روفت و آمد در این منطقه بسیار بیش از حد انتظار باشد و به همین دلیل ترافیک بسیار شدید و آلودگی هوا در تقریبا تمام فصول میهمان ساکنین این محله باشد. از مزیت های زندگی در شیخ هادی وجود حمل و نقل عمومی بسیار مطلوب در این محله است.

حمل و نقل عمومی در محله شیخ هادی بسیار قدرتمند است و در تمامی خیابان ها و معابر این محله شاهد عبور انواع وسایل حمل و نقل عمومی هستیم و به خصوص این محله از نظر دسترسی به مترو نیز شرایط بسیار مطلوبی را دارد. امکانات درمانی و آموزشی نیز در این محله بسیار مطلوب است و با وجود دو بیمارستان وکلینیک های متعدد در این محله ، شرایط بسیار خوبی دارد. این محله در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و به همین دلیل برای کسانی که محله شیخ هادی را برای زندگی انتخاب کرده اند ، ممکن است محدودیت هایی را در رفت و آمد آنها ایجاد کند که البته قدری از این مشکل به دلیل وجود حمل و نقل عمومی قوی در این محله مرتفع شده است.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از محله های مرکزی شهر تهران با آن مواجه هستند به جز ترافیک و آلودگی هوا ، مشکل جای پارک است که در تمام سطوح ، از معابر اصلی تا کوچه های فرعی این محله ها به خصوص در ساعات اداری وجود دارد. این مشکلات به دلیل تعدد مراکز اداری و تجاری در این محله ها به وجود می آید. کمبود فضای سبز در این محله از دیگر مشکلات محله شیخ هادی است. در نقاط مرکزی شهر تهران مشکل کمبود فضای سبز به شدت احساس می شود و به جر چند بوستان کوچک و یا بوستان خیابانی ، فضای سبز دیگری در این محله وجود ندارد.

قیمت خانه و آپارتمان در محله شیخ هادی

به دلیل موقعیت محله شیخ هادی تهران و قرار داشتن در محدوده مرکزی تهران ، قیمت خانه و آپارتمان در این محدوده نیز با قیمت متوسط شهر تهران برابری می کند. البته باید اذعان داشت که قیمت خانه و آپارتمان در محله شیخ هادی تهران تابعی از مجاورت خانه ها و آپارتمان های این محله به موقعیت های خاص تجاری مانند سه راه جمهوری و یا خیابان ولیعصر است. این موضوع بر روی قیمت خانه و آپارتمان در این محله تاثیر بسزایی را دارد ، چرا که با مجاورت این خانه ها به موقعیت های تجاری ، املاک آن دارای ارزش و اعتبار بسیار زیادی خواهد بود. اگر قصد خرید خانه و آپارتمان در شیخ هادی را دارید ، باید به این نکته توجه داشته باشید ، که خرید ملک خود را در چه موقعیتی انجام می دهید ، چرا که موقعیت های تجاری آن دارای ارزش بسیار بالایی هستند و موقعیت های مسکونی این منطقه دارای شرایطی متفاوت با خیابان های تجاری شیخ هادی هستند.

سوالات متداول درباره محله شیخ هادی

خیابان شیخ هادی کجاست؟
خیابان شیخ هادی یکی از خیابان های مشهور محله شیخ هادی تهران است. خیابان شیخ هادی دارای موقعیتی شمالی ، جنوبی است. این خیابان در حد فاصل خیابان ولیعصر و خیابان حافظ قرار داشته و از خیابان امام خمینی تا خیابان جمهوری امتداد دارد. منزل شیخ هادی نجم آبادی در این خیابان قرار داشت و امروز منزل وی تبدیل به آرامگاه شیخ هادی شده است و به دلیل وجود این بنا در خیابان شیخ هادی ، با همان نام نیز شهرت یافته است. در خیابان امام خمینی خیابان شیخ هادی از مشهورترین خیابان ها است و به همین دلیل حجم بسیار زیادی از تردد ها به خیابان شیخ هادی از خیابان امام خمینی صورت می گیرد.

شیخ هادی کجاست؟
شیخ هادی یکی از محله های مرکزی شهر تهران است که در محدوده منطقه 11 تهران قرار گرفته است. محله شیخ هادی دارای خیابانی نیز با نام خیابان شیخ هادی است که این خیابان در حد فاصل خیابان ولیعصر و خیابان حافظ قرار دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
میدان هروی تهران بررسی امکانات و قیمت خانه در محله هروی
امیریه تهران محله ای امیر نشین و با اصالت

پست های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست