1. صفحه اصلی
  2. محله های تهران
  3. محله پونک تهران
محله پونک تهران

محله پونک تهران

محله پونک یکی از بهترین محلات منطقه 5 تهران است. محله پونک در میان دره فرحزاد و محله جنت آباد قرار گرفته است. محله پونک در کنار رود دره فرحزاد ، از هزاران سال گذشته محل زیست انسانی بوده زندگی در این منطقه جریان داشته است. تاریخچه پونک از زیباترین تاریخچه های تشکیل یک محله در تهران است. داستان شهادت امامزادگان عینعلی و زینعلی از جمله زیباترین داستان های دفن امامزاده ای در یک محله تهران است. محله پونک ، خود به سه محله پونک شمالی ، پونک چنوبی و محله پونک تقسیم شده است. خیابان های سردار جنگل ، خیابان میرزا بابایی ، خیابان عدل ، بلوار کمالی و بلوار همیلا از بهترین خیابان های پونک هستند. قیمت خانه در پونک از جمله محله های گران تهران است و این قیمت بالا به دلیل تقاضای زیاد برای سکونت در پونک است.

پونک کجاست؟

محله پونک از شمال به رشته کوه های البرز ، از شرق به بزرگراه باکری ، از شرق به بزرگراه یادگار امام و رود دره فرحزاد و از جنوب به بزرگراه همت منتهی می شود. این محله از غرب با محلات المهدی و جنت آباد ، از شرق با محلات مرزداران ، ایوانک ، آسمان و سپهر ، از شمال با محلات نفت و حصارک و مراد آباد و از جنوب با محله باغ فیض مجاور است. محله پونک به دلیل نزدیکی به رود دره فرحزاد از گذشته دارای آب و هوای بسیار خوبی جهت زندگی بوده است.

محله پونک ، محله پونک شمالی و محله پونک جنوبی

محله پونک امروزه به سه محله پونک ، محله پونک شمالی و محله پونک جنوبی تقسیم شده است. محله پونک ، پونک شمالی و پونک جنوبی، محله های پونک به حساب می آیند. حتی برخی از کارشناسان محله های شهرک المهدی و محله نفت سیمون بولیوار را نیز جزو محله های پونک به حساب می آورند که این سخن سخنی است که با واقعیت های جغرافیایی و تاریخ پونک تطابق دارد ، چرا که این دو منطقه در شمال پونک قرار داشته و از نظر تاریخی با منطقه پونک در ارتباط بوده اند اما ، با مرزبندی های جدیدی که در این منطقه اتفاق افتاد ، این محله ها هرکدام به محله ای جداگانه تبدیل شده و خود پونک نیز به سه محله جداگانه تقسیم شده است. در زیر نگاهی به حدود هر کدام از این محلات خواهیم داشت.

محله پونک

محله پونک از شمال با بلوار سیمون بولیوار، بلوار طالقانی، بزرگراه اشرفی اصفهانی و خیابان معین، از جنوب با بزرگراه همت و از غرب با بلوار میرزابابایی محدود شده است و با محله‌های ‌مرزداران، ایوانک، باغ فیض، آسمان، سپهر، نفت، پونک جنوبی، پونک شمالی، شهرک المهدی و محله فرحزاد مجاورت دارد. محله پونک در امتداد رودخانه فرحزاد امتداد دارد. به سخن ساده تر می توان گفت که محله پونک بخش شرقی این منطقه را تشکیل داده است و این بخش از پونک در بین بزرگراه اشرفی اصفهانی تا پارک نهج البلاغه یا رود دره فرحزاد را شمال می شود. محله پونک در کنار بوستان نهج البلاغه قرار دارد و این موضوع اهمیت گردشگری پونک را دو چندان کرده است. برخی از خیابان های مهم پونک بلوار فلاح زاده ، بلوار اسلامیان و بلوار پونک هستند. بلوار فلاح زاده و بلوار اسلامیان از مهمترین مسیرهای دسترسی به بوستان نهج البلاغه هستند. جالب است بدانید بلوار پونک ، کوچکترین بلوار پونک است و به همین دلیل بسیار کمتر نام بلوار پونک را شنیده اید.

محله پونک شمالی

محله پونک شمالی از شمال با بزرگراه آبشناسان، از شرق با بزرگراه اشرفی اصفهانی، از جنوب با بلوار فلاح زاده و از غرب با بلوار میرزابابایی و بزرگراه ستاری محدود شده است و با محله‌های ‌جنت آباد شمالی، پونک، پونک جنوبی، شهرک المهدی، شاهین مجاورت دارد. محله پونک شمالی در شمال خیابان میرزابابایی قرار دارد و خیابان میرزابابایی است که پونک شمالی و پونک جنوبی را از یکدیگر جدا کرده است. برخی از مشاورین مسکن پونک ، پونک شمالی را از جمله بهترین محله های پونک برای زندگی می دانند ، چرا که پونک شمالی در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا و همچنین با فضای سبز بیشتر و با امکانات خوب برای یک منطقه مسکونی قرار دارد.

از ویژگی های پونک شمالی ، عدم وجود برج های بلند مرتبه در داخل این منطقه و حجم ترافیک و تراکم کمتر پونک شمالی نسبت به پونک جنوبی است. این موضوع باعث شده است تا پونک شمالی از نظر نمرات مربوط به منطقه مسکونی ، رتبه ای بهتر را به خود اختصاص دهد. معروفترین خیابان های پونک شمالی ، بلوار عدل شمالی ، بلوار سردار جنگل ، خیابان کمالی ، خیابان شاهد ، خیابان اردیبهشت ، خیابان آسترکی، و خیابان بهار است. از مراکز خرید پونک شمالی می توان به مرکز خرید بوستان اشاره کرد که در زمره بهترین مراکز خرید تهران است. بوستان های پونک شمالی ، بوستان های نازنین ، بوستان ترافیک ، بوستان شاهد ، بوستان اردیبهشت ، بوستان فراز و بوستان یاس را نام برد که این بوستان ها ، سرانه فضای سبز پونک شمالی را در زمره محلات خوب از این نظر قرار داده است. از دیگر امکانات پونک شمالی می توان به شهرک ترافیک و بازار میوه و تره بار پونک ، اشاره کرد.

محله پونک جنوبی

محله پونک جنوبی از شمال با بزرگراه ستاری، از شرق با بزرگراه اشرفی اصفهانی، بلوار فلاح زاده و بلوار میرزابابایی و از جنوب با بزرگراه همت محدود شده است و با محله‌های ‌مرزداران، جنت آباد جنوبی، باغ فیض، پونک، پونک شمالی، شاهین مجاورت دارد. به بیان دیگر پونک جنوبی محله ای است که در جنوب خیابان میرزابابایی قرار دارد. معروفترین خیابان های پونک جنوبی خیابان های بلوار عدل ، خیابان ایران زمین شمالی ، خیابان افخمی ، بلوار سردار جنگل و بلوار مخبری هستند. در بین این معابر ، خیابان مخبری معروفترین خیابان پونک جنوبی است.
خیابان مخبری پونک از معروفترین خیابان های محله پونک است. خیابان مخبری در بین محله های شاهین و محله پونک مشترک است. بلوار مخبری از بلوار جنت آباد مرکزی آغاز شده و پس از بزرگراه باکری تا بزرگراه اشرفی اصفهانی امتداد دارد و نقش بسیار پر رنگی را در دسترسی های محله پونک جنوبی ایفا می کند.
در پونک میدان عدل نیز از میدان ها و تقاطع های مهم این محله است. میدان عدل پونک تقاطع مهمی در بین خیابان مخبری و خیابان عدل است. اهمیت میدان عدل پونک جنوبی ، در موقعیت تجاری و دسترسی های میدان عدل ، است. خیابان مخبری و میدان عدل بزرگترین مرکز تجاری پونک پس از خیابان میرزابابایی هستند. مهمترین راه دسترسی محله پونک به بزرگراه همت نیز ، پس از بلوار سردار جنگل ، خیابان عدل است. میدان عدل چهار راهی است که بزرگراه اشرفی اصفهانی ، بزرگراه همت ، بزرگراه ستاری ، بلوار سردار جنگل و خیابان میرزابابایی را به همدیگر وصل می کند و به این دلیل است که میدان عدل ، پس از میدان پونک بزرگترین محور و میدان مواصلاتی پونک به شمار می رود.

تاریخچه پونک

محله پونک در گذشته جزو اراضی رود دره فرحزاد بوده است. رود دره فرحزاد از گذشته های دور یکی از سکونت گاه هایی بوده که با وسعت شهر تهران در داخل محدوده شهر تهران قرار گرفته است. دهی قدیمی در این منطقه وجود داشت که بعدها نام محله پونک نیز از نام این روستا گرفته شد. وجود امامزادگان عینعلی و زینعلی در پونک نشاندهنده قدمت تاریخی محله پونک است.

قدمت محله پونک

قدمت محله پونک را در برخی منابع در حدود ۸۰۰ سال نوشته اند. دلیل این قدمت را نیز وجود امامزاده عینعلی و زینعلی و درخت بید ۸۰۰ ساله پونک عنوان کرده اند. این در حالی است که قدمت چنین محله هایی در تهران بسیار بیش از این ها تخمین زده می شود. پونک در کنار رود دره فرحزاد قرار دارد و این رود دره جزو اولین سکونت گاه های تهران به حساب می آید. رود دره های تهران مانند رود دره کن ، رود دره دربند و تجریش ، رود دره دارآباد و رود دره درکه معمولا دارای قدمت هایی بیش از هزار سال سکونت هستند. هر چه باشد ، قدیمی ترین آثار به جای مانده در این منطقه همان امامزاده عینعلی و زینعلی و درخت بید پونک است.

امامزاده عینعلی زینعلی

داستان شهادت امامزاده عینعلی و زینعلی از غم انگیزترین داستان های شهادت امامزاده های تهران است. امامزادگان عینعلی و امامزاده زینعلی دو تن از نوادگان امام چهارم شیعیان ، امام سجاد (ع) ، بودند که در این منطقه توسط دشمنان شیعیان و عمال حکومت بنی عباس به شهادت رسیدند. سن تقریبی این دو امامزاده را برای برادر کوچکتر عینعلی تنها هفت تا نه سال و برای برادر بزرگتر بین سیزده تا پانزده سال گفته اند. برخی نیز معتقدند این دو تن در زمان هارون الرشید به ایران آمده و قصد سفر به مشهد را داشتند که در مسیر مشهد راه بر آن ها بسته شد و به تهران آمده و در پونک پناه گرفتند. ماموران غاصب حکومتی که به دنبال قتل شیعیان بودند به دنبال این دو تن بودند. امامزاده عینعلی و امامزاده زینعلی در پونک توسط میرابی به نام علی عمران و با ضربه بیل به شهادت رسیده و در کنار درخت چناری در همین محل دفن شدند. می گویند که این دو امامزاده پس از سال ها ، هنوز در رویای صادقه برخی از اهالی منطقه می آیند و بر اساس همین رویاهای صادقه سن این دو امامزاده را هفت سال و سیزده سال و اندام ایشان را اندامی لاغر و تکیده تخمین زده اند. سالها پس از شهادت این دو کودک و در زمان فتحعلی شاه بود که آرامگاهی برای ایشان ساخته شد. پس از ساخت آرامگاه امامزاده عینعلی زینعلی در سال ۱۳۳۷ بود که ناصر فرمانفرما آرامگاه این امامزاده را بازسازی کرد‌. سپس در دهه ۷۰ و ۸۰ بود که این آرامگاه مجددا مورد بازسازی قرار گرفته و به شکل کنونی درآمد. وجود این امامزاده در این مکان سند معتبری بر تاریخچه و قدمت پونک است.

دلیل نامگذاری پونک

در منطقه پونک ، پونه های زیادی می روییده و به همین دلیل ، این منطقه با نام پونک مشهور شده بود. پونک محله آباد و سرسبز بود. باغات فراوان و چمن سرسبز پونک از قدیم تفرجگاهی بزرگ برای تهران و روستاهای اطراف بود.

ورودی قدیم جاده امامزاده داود

جاده قدیم امامزاده داود از محله پونک و فرحزاد عبور می کرد. وجود این جاده نیز خود از دلایل قدمت و تاریخچه پونک است، چرا که مسیر اصلی تردد تهران به امامزاده داود در گذشته مسیر مال روی فرحزاد به امامزاده داود بود. بیشتر مسافران امامزاده داود و به خصوص مسافران پیاده امامزاده داود تهران از مسیر پونک و فرحزاد به سمت امامزاده داود می رفتند. این مسیر هنوز در بالای پونک و از داخل محله شهرک نفت که از قدیم جزو محله پونک بود ، جزو مسیرهای بسیار پرطرفدار امامزاده داود است.

دسترسی به پونک

محله پونک از محله های خوش مسیر تهران است. بزرگراه اشرفی اصفهانی، بزرگراه ستاری ، بزرگراه همت و بزرگراه آبشناسان همگی از مسیرهای مهم ورودی به محله پونک هستند. همچنین این محله از طریق این بزرگراه ها به بسیاری از محله های اطراف مانند شهران ، سعادت آباد ، صادقیه ، ونک و شهرزیبا دسترسی دارد.

حمل و نقل عمومی

امکان دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی در غرب محله و در میدان پونک برای اهالی این محله وجود دارد. خطوط اتوبوسرانی بی آر تی در بزرگراه اشرفی اصفهانی به آسانی مسافران این محله را به معابر مهمی چون میدان صادقیه و میدان آزادی می رسانند و این خطوط نقش بسیار پر رنگی را در جابجایی مسافران پونک دارند. همچنین خطوط تاکسیرانی و پایانه تاکسیرانی میدان پونک این امکان را فراهم می کنند تا مسافران‌ این محله بتوانند خود را به بسیاری از مناطق تهران برسانند.

مترو پونک
نزدیکترین ایستگاه مترو پونک ، ایستگاه مترو اشرفی اصفهانی است و باید گفت که این محله دارای مترو اختصاصی نیست.

نقاط قوت پونک برای زندگی

زندگی در پونک دارای شرایط بسیار مطلوبی است. محله پونک از جمله محله های خوب تهران است. دسترسی های خوب این محله این امکان را فراهم می کند تا بتوان خود را به بسیاری از نقاط تهران رساند. پونک به جهت قرار داشتن در کوهپایه های رشته کوه های البرز، آب د هوای بسیار خوبی دارد و وجود رود دره پونک و بوستان نهج البلاغه در کنار این محله نقش بسیار پر رنگی را در پایش هوای پونک دارد. وجود مراکز خرید بزرگی چون مرکز خرید بوستان و مرکز خرید تیراژه از نقاط قوت این محله برای زندگی است و این امکانات باعث شده است تا پونک از محله های خوب تهران از نظر دسترسی به جاهای دیدنی تهران و بهترین مراکز خرید تهران باشد‌. دسترسی پونک به خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی بسیار خوب است و میدان پونک نقش کلیدی را در این دسترسی ها دارد.

نقاط ضعف پونک برای زندگی

محله پونک نیز مانند بسیاری از محله های تهران دارای نقاط ضعف خاص خود برای زندگی است. فاصله زیاد با مترو از جمله مشکلات پونک است و می بایست شرایط اتصال چنین محله بزرگی را به مترو فراهم کرد. از دیگر مشکلات پونک فضای رها شده در محدوده رود دره فرحزاد است که منشاء برخی از مشکلات و آسیب های اجتماعی در این محدوده شده است‌. ترافیک برخی از معابر پونک مانند میدان پونک و خیابان های میرزا بابایی و خیابان مخبری از دیگر مشکلاتی است که محله پونک با آن مواجه است. در محله پونک جنوبی برج های بسیاری احداث شده و بارگذاری این برج ها تراکم جمعیتی پونک را از حال اعتدال خارج کرده است و به همین‌ دلیل است که‌ ما شاهدیم، بیشترین حجم ترافیک در محدوده پونک جنوبی وجود دارد. موارد یاد شده از نقاط ضعف این محله نام آشنا برای زندگی است.

املاک پونک

محله پونک جزو محلات بسیار پرتقاضا چهت خرید و فروش خانه و آپارتمان است. محله پونک از جهت خرید و فروش خانه و آپارتمان دارای برند پر رونقی است. آب و هوای خوب محله پونک ، نزدیکی به رشته کوه البرز و امکانات بسیار مناسب محله پونک این منطقه را به لحاظ قیمت خانه در سطح مناطق خوب تهران جهت خرید و فروش آپارتمان قرار داده است.

خیابان‌های اصلی پونک

میدان پونک
میدان پونک میدان اصلی محله پونک است. میدان پونک در تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی و بلوار میرزا بابایی قرار دارد. میدان پونک در قدیم جزو میادین زیبای تهران بود که بعدها با افزایش تردد در این منطقه میدان تبدیل به تقاطع شد ، اما هنوز نام میدان پونک بر روی این تقاطع مانده است.

بلوار عدل

بلوار عدل از جمله بلوارهای اصلی محله پونک است. بلوار عدل با گذر جنوب به شمال در غرب میدان پونک قرار گرفته و از ابتدای محله پونک جنوبی تا انتهای محله پونک شمالی امتداد دارد.

سرای محله پونک

ادرس سراي محله پونك
پونك،بلوار هميلا(فلاح نژاد) خيابان پارك ، خیابان استاد نظر شرقی ،جنب اداره ثبت احوال مركزی

شماره تماس سرای محله پونک
۰۲۱۴۴۶۰۱۲۹۰

سرای محله پونک شمالی

میدان پونک ، خ میرزابابایی ، خ عدل شمالی ، خ فتح شمالی ، روبروی پارک نیایش
شماره تماس سرای محله پونک شمالی
۰۲۱۴۴۴۱۵۸۰۷

سرای محله پونک جنوبی
بلوار سردار جنگل ، نرسیده به چهار راه میرزا بابایی ، پلاک ۱۲۱
شماره تماس سرای محله پونک جنوبی
۰۲۱۴۴۴۸۴۲۵۴

5/5 - (2 امتیاز)
محله جنت آباد تهران
محله وصفنارد

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    لطفا درباره امکانات فرهنگی و ورزشی پونک بیشتر مطلب بزارید. امکانات ورزش بانوان زیاد تو سطح محله معرفی نشده است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
خروج از نسخه موبایل