1. صفحه اصلی
  2. اخبار و رویدادها
  3. نقدی بر پروژه های به بهره برداری رسیده دور پنجم شورای شهر تهران
نقدی بر پروژه های به بهره برداری رسیده دور پنجم شورای شهر تهران

نقدی بر پروژه های به بهره برداری رسیده دور پنجم شورای شهر تهران

پروژه های بهره برداری شده دور پنجم شورای شهر تهران منتشر شد. برخی معتقدند که این پروژه ها جز دو سه مورد ، بیشتر به دوربرگردان ها و به سازی معابر اختصاص داشته و در اندازه طرح در پروژه های اصلی شهر تهران نیستند و برخی دیگر نیز معتقدند با بدهی سنگین به جا مانده از شهرداری تهران در ادوار قبل همین اقدامات نیز می تواند جزو دستاوردهای مدیریت شهری شهر تهران در دور پنجم باشد. جز این مجادله ، گویی سخنی دیگر درباره این گزارش وجود ندارد و تمام مجادلات بر سر دستاوردهای مدیریت شهری حول محور کارهای عمرانی می گردد.

باید در نظر داشت هیچ کدام از این استدلال ها نمی تواند گویای واقعیت شهر تهران باشد ، اما گویای تصور بسیار اشتباهی است که در ادوار مختلف مدیریت شهری تهران ، وضع ناهنجار امروز را برای این شهر ایجاد کرده است. باید گفت که نه ساختن اتوبان صدر و دریاچه چیتگر و پل طبیعت دستاوردی ارزشمند برای مدیریت شهری است و نه احداث دوربرگردان و تقاطع غیر همسطح پروزه های کوچک مقیاس بدون نطارت ، می تواند برای مدیریت شهر تهران حائز ارزش خاصی باشد.
آنچه برای امروز و آینده شهر تهران می تواند دستاورد باشد و در هیچ کدام از ادوار مختلف ذکر و نامی از آن ها برده نمی شود ، موضوعات مختلفی است که امروز و آینده شهر تهران را تهدید کرده و می بایست آنها را برای مدیریت شهر تهران اولویت بندی نمود و بر اساس آنها ، دستاوردهای مدیریت شهری را تبیین کرد. به بخش هایی از این موضوعات خواهیم پرداخت.
حجم آلاینده های هوا و تولید گازهای گلخانه ای در شهر تهران
هر کدام از طرفین و مدعیان باید با متر و معیاری مشخص عنوان کنند که تا به چه مقدار بر روی کاستن گازهای گلخانه ای و آلاینده های مسموم شهر تهران کار کرده و دستاوردهای آنها در این زمینه چه بوده است؟

سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران
ما می توانیم با مقایسه هر دوره از مدیریت شهری تهران ، با مقایسه سهم حمل و نقل عمومی به دستاوردهای مدیریت شهری کارآمد برسیم.

الگوی شهر هوشمند
بی شک یکی از مهمترین وجوه اداره شهر تهران رسیدن به الگوی مناسبی جهت اداره هوشمند شهر و کاستن از ترددهای غیر ضرور و مدیریت هوشمند شهر است. در این جای کار دستاوردها می تواند ارزشمند باشد‌.
سهم مدریت شهری تهران در زمینه کاهش مصرف و ذخیره آب برای نسل های آینده
حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب صرف آبیاری فضای سبز شهر تهران می شود که ۱۴۰ میلیون متر مکعب آن از سفره های زیر زمینی برداشت می گردد. هر دوره از مدیریت شهری تهران باید توضیح دهد در زمینه کاستن از سهم سفره های زیرزمینی و ذخیره آب برای نسل های آتی چه دستاوردی داشته است؟

مدیریت پسماند
مدیریت پسماند می تواند یکی از مهمترین دستاوردهای هر دوره مدیریت شهری در شهر تهران باشد. تفکیک زباله از مبدا و به خصوص کاستن از حجم انبوه زباله های دفنی دستاوردی بزرگ برای شهر تهران خواهد بود که هیچ کدام از ادوار مدیریت شهری در تهران توجه کافی به آن مبذول نداشته اند.
میزان مشارکت شهروندان در اداره شهر تهران و اداره فرهنگی ، اجتماعی شهر
تهران را بدون مشارکت واقعی شهروندان نمی توان اداره کرد. آیا بالا بردن سطح مشارکت واقعی شهروندان تهرانی و اداره فرهنگی شهر ، نمی تواند معیاری برای دستاوردهای شهر تهران باشد؟

کاستن آسیب های اجتماعی
آیا می توان صحبت از دستاورد کرد و سخنی از کاستن آسیب های اجتماعی در شهر تهران به میان نیاورد؟
تمام مجادلات ما بر سر دستاوردهای مدیریت شهری در شهر تهران بر الگوی اداره عمرانی و ساخت پل و بزرگراه در شهر تهران است. اما آیا فلسفه حضور مدیریت شهری در شهری بزرگ مانند تهران ، تنها در معاونتی به نام معاونت فنی و عمران ختم می شود؟ درست به دلیل همین ذهنیت اشتباه است که امروز شهر تهران جزو آلوده ترین و پر استرس ترین و پرمصرف ترین شهرهای جهان است.

 

امتیاز شما به این مطلب
تصادف قطار در خط راه آهن تهران اهواز در محله صادقیه
ماجرای بذل و بخشش زمین پنج هکتاری به خیریه امام رضا

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست